Rolf Sørensen vender tilbage til Tour de France

0

Efter to års fravær er Rolf Sørensen klar til at dække verdens største cykelløb igen – bare fra en ny position.

Rolf Sørensen er tilbage. Efter to års fravær vender den tidligere cykelrytter og kommentator tilbage til TV 2’s dækning af Tour de France – men ikke i kommentatorboksen i Frankrig.

I stedet får Sørensen rollen som ekspert og skal bidrage med indsigter, perspektiver og analyser i TV 2’s sportsnyheder, på TV 2 News og i Go’ Morgen Danmark.

»Jeg har cyklet Tour de France syv gange, haft den gule førertrøje og kommenteret løbet 18 gange for TV 2, hvoraf de 17 af dem har været med Dennis Ritter ved min side. Det har været et privilegie, men som de seneste to år også har vist, er det for opslidende for mig at skulle med rundt i Frankrig på trods af min store kærlighed til løbet. Derfor er jeg meget glad for denne løsning, hvor jeg stadig kan være en del af holdet – bare i en anden funktion,« siger Rolf Sørensen til TV 2 SPORT.

Folketingsmedlem afslører: Jeg har meldt mig ind i Nye Borgerlige

0

Folketingsmedlem Mike Fonseca står frem og bekræfter, at det er ham, der for nylig meldte sig ind i Nye Borgerlige. Det siger han i et interview med TV 2.

Partiet meddelte tidligere, at et siddende folketingsmedlem havde tilsluttet sig, men afslørende hvem det drejede sig om, kom først nu.

Fra løsgænger til fællesskab

Mike Fonseca forklarer, at han i to år har siddet i Folketinget som løsgænger og dermed været en del af den kontrollerende magt på egen hånd.

»Jeg har fundet ud af, at jeg har været løsgænger i to år og været en del af den kontrollerende magt. Det er svært at gøre som en enmandshær. Jeg har fundet ud af, at fællesskab kommer man langt længere med,« siger han til TV 2.

Manøvren holder ikke

Indmeldelsen får dog ikke den ønskede politiske effekt for Nye Borgerlige. Partiet er ikke opstillingsberettiget til folketingsvalg, og det ændrer Fonsecas tilslutning ikke på.

Det oplyser Indenrigsministeriet til TV 2.

»Et parti, der ikke er opstillingsberettiget, kan ikke blive det ved blot at hverve et siddende folketingsmedlem, der er valgt på andre mandater,« lyder det fra ministeriet.

Afgørelsen er endelig.

74-årig fra Fyn mødte op i retten i Kolding med ulovlig kniv

0

KRIMI. En 74-årig mand fra Brenderup på Fyn er sigtet for besiddelse af en ulovlig kniv, efter at han onsdag blev opdaget med våbnet ved Retten i Kolding.

Manden mødte op ved retten på Kolding Åpark klokken 13.44, og i forbindelse med den obligatoriske adgangskontrol ved indgangen fandt personalet en enhåndsbetjent kniv på ham. Kniven er ulovlig at bære ifølge våbenloven.

Manden blev sigtet på stedet. Politiet kan ikke oplyse, hvad den 74-åriges ærinde i retten var, eller om han selv var part i en sag.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi torsdag morgen.

Indbrudstyv gik direkte i armene på politiet

0

KRIMI. En 37-årig mand fra Sønderborg Kommune blev natten til torsdag anholdt på fersk gerning efter et indbrud i en villa på Sankelmarkvej i Kolding.

Beboeren var ikke hjemme, men modtog klokken 00.55 en alarm på sin mobiltelefon fra boligens alarmsystem, der viste en person i huset. En rude i et vindue til kælderen var knust.

Allerede klokken 00.58 var en patrulje fremme på stedet, og her gik gerningsmanden nærmest direkte ud af villaen og i favnen på betjentene.

Der blev fundet en lille smule blod i villaen. Manden havde en skade på hånden eller en finger, formentlig fra den knuste rude. Han havde ingen tyvekoster på sig, og der var umiddelbart ikke stjålet noget.

I forbindelse med anholdelsen blev han fundet i besiddelse af fire styk tramadol, som er omfattet af loven om euforiserende stoffer. Han er sigtet for indbrud og besiddelse af euforiserende stoffer.

Manden er løsladt efter endt håndtering hos politiet og skal ikke fremstilles i grundlovsforhør.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi torsdag morgen.

Valgkampen i gang i Kolding – Socialdemokratiet åbner valgbutik i gågaden

0

Socialdemokratiet har nu officielt åbnet sin valgbutik i Koldings gågade.

Åbningen fandt sted i forårssol og med mange fremmødte, da partiets lokale folketingskandidat Christian Rabjerg Madsen bød velkommen. Han stod selv ved grillen og serverede pølser til de besøgende.

»Det betyder virkelig meget at mærke den opbakning, jeg møder her i Kolding – både fra frivillige og fra vælgere. Nu gælder det. Valgkampen er i gang, og jeg glæder mig til at tale politik med en masse mennesker,« siger Christian Rabjerg Madsen.

Ifølge kandidaten markerer åbningen startskuddet på en valgkamp, hvor frivillige kommer til at spille en central rolle.

Allerede nu er de frivillige i gang med valgkampens mange opgaver. Valgplakater bliver hængt op rundt omkring i byen, der bliver bagt A-kager, klargjort roser og taget imod besøgende i den nye butik.

»Det her er en kæmpe holdindsats. Der er masser af energi og god stemning – og en stærk vilje til at få budskaberne ud og møde folk dér, hvor de er. Se bare i dag Vi måtte hente flere pølser, fordi så mange kiggede forbi,« siger Christian Rabjerg Madsen.

Valgbutikken ligger på Østergade 1 i Kolding og skal i de kommende uger fungere som samlingspunkt for både frivillige og borgere, der vil kigge forbi til en snak eller mærke valgkampsstemningen.

To motortrillebøre for op mod 300.000 kroner stjålet fra virksomhed i Kolding

0

Der er begået indbrud i en virksomhed på Essen i Kolding i løbet af weekenden fra lørdag klokken 18 til mandag klokken 7.

Et hegn var klippet op, så gerningsmændene kunne komme ind til et lager. Herfra blev to motortrillebøre fjernet. De er orange eller røde i farven og har en samlet værdi på 200.000 til 300.000 kroner.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Historisk aftale gør Lillebælt til marint naturnationalt fyrtårn

0

Efter flere års forhandlinger har Folketinget indgået en fælles aftale om at etablere Danmarks første marine naturnationalparker. Den ene bliver i Lillebælt, som nu officielt er udpeget til Marin Naturnationalpark Lillebælt.

Den nye naturnationalpark strækker sig fra Trelde Næs og Bogense i nord til farvandet omkring Als og Assens i syd. I området bliver fiskeri med bundtrawl og råstofindvinding ikke tilladt.

Der er samlet afsat 23 millioner kroner til naturgenopretning, beskyttelse af marsvinebestande og formidling i den nye marine naturnationalpark.

Det blev allerede i 2021 besluttet, at der skulle etableres marine naturnationalparker i Lillebælt og Øresund. Med den nye aftale er planerne nu ført ud i livet, og det vækker glæde hos Naturpark Lillebælt.

»Naturpark Lillebælt lever videre i bedste velgående. Vores rolle er kun blevet mere relevant som aktør, og vi ser frem til et godt samarbejde med staten og de øvrige kommuner i den marine naturnationalpark,« siger Lasse Schmücker (Ø), formand for Naturpark Lillebælts forretningsudvalg.

Også sekretariatschef Lars Seidelin ser nye muligheder i aftalen.

»Med etableringen af en marin naturnationalpark får vi mulighed for at styrke vores nuværende indsats for et bedre havmiljø – i tæt samarbejde med forskningsinstitutioner, myndigheder og lokale aktører,« fortæller han.

Baggrunden for initiativet er et havmiljø under pres. Iltsvind, mangel på egnede levesteder for havdyr, faldende fiskebestande og nedgang i marsvinebestanden er blandt de udfordringer, der påvirker biodiversiteten og havmiljøet i Lillebælt negativt.

Aftalepartierne er enige om, at de marine naturnationalparker i Lillebælt og Øresund skal indeholde særlige naturværdier og have en stor andel af beskyttede områder med mindst én kerne af streng beskyttelse. Der indføres forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber, og områderne må ikke indeholde råstofindvindingszoner. Negativ forstyrrelse fra menneskelig aktivitet skal generelt begrænses mest muligt, og klapning er som udgangspunkt ikke muligt.

Samtidig skal parkerne danne ramme om både passiv og aktiv marin naturgenopretning samt formidling af havnatur, friluftsliv på havet og bæredygtig turisme.

Naturpark Lillebælt er i forvejen en af Danmarks største naturparker og et samarbejde mellem Kolding, Fredericia og Middelfart Kommuner. Området rummer en af verdens tætteste bestande af marsvin, og ambitionen er at skabe en naturpark med en natur i balance og et hav af oplevelser.

Med den nye status som marin naturnationalpark håber Naturpark Lillebælt, at indsatsen kan løfte havnaturen og gøre en reel forskel for biodiversiteten i Lillebælt.

Misundelsesskatten der ikke findes

0

Der er to slags politiske forslag. Dem der skal gennemføres. Og dem der skal vinde et valg.

Socialdemokratiets formueskat er af den anden slags – og det er præcis derfor, den er genial.

Forstå det ret: Meget tyder på, at en formueskat i bedste fald er uden nævneværdig effekt og i værste fald direkte skadelig for dansk erhvervsliv og investeringslyst. Den rigeste procent af befolkningen ejer ganske rigtigt omkring en fjerdedel af den samlede nettoformue. Men de ejer den ikke i kontanter under madrassen. De ejer den i virksomheder, i aktier, i jord. En løbende skat på 0,5 procent af formuer over 25 millioner kroner – kun af den del der overstiger grænsen – skaber et likviditetsproblem, ikke nødvendigvis en retfærdighed.

Det ved Mette Frederiksen sandsynligvis godt.

Det geniale er, at det er fuldstændig ligegyldigt.

For i det øjeblik forslaget landede fra Folketingets talerstol, skete der noget forudsigeligt og næsten smukt i sin mekaniske præcision: Blå blok trampede direkte i fælden. Én efter én trådte erhvervsledere og partiledere frem som forsvarsadvokater for landets absolut rigeste. Vestas-direktøren med 32 millioner i årsgage erklærede sig krænket i Berlingske og truede med at flytte til udlandet. Troels Lund Poulsen kaldte det en misundelsesskat. Alex Vanopslagh spurgte, hvorfor Frederiksen vil gøre danskerne fattigere.

Og i Socialdemokratiet kneb de sig selv i armen.

Og nu, i dag, dukker Poul Nyrup Rasmussen op på Socialdemokratiets sociale medier og siger, at det nok var en fejl at fjerne formueskatten i 1997. Det var ham, der afskaffede den. Det var Socialdemokratiet, der sendte den ud af dansk skatteret – som del af et finanslovsforlig i 1995, med afskaffelse i 1997. Nu er den genial igen.

Det er spin af en kvalitet, man sjældent ser.

Det er ikke første gang, et parti vinder et valg på et forslag, det aldrig havde tænkt sig at gennemføre. I 1998 vandt Nyrup på velfærdsløfter, der siden blev brudt – og betalte prisen i 2001. I 2001 vandt Fogh på udlændingepolitikken og ændrede dansk politik fundamentalt ved at erobre en dagsorden, som han holdt fast i, mens oppositionen flakkede. Det afgørende var ikke politikkens indhold. Det var fortællingens klarhed og modstanderens reaktion.

En god politisk dagsorden er ikke nødvendigvis en, der kan gennemføres. Den er en, der tvinger modparten til at stå et sted, de ikke vil stå.

Og her i marts 2026 står blå blok og forsvarer retten til at have 32 millioner i årsgage uden at bidrage en krone ekstra til den stat, der leverede infrastrukturen, uddannelsessystemet og den politiske stabilitet, som muliggjorde formuen. Forslaget forventes at ramme knap 22.000 personer og indbringe 6,5 milliarder kroner. Men det er ikke det, debatten handler om.

Debatten handler om, hvem der er på de riges side.

Frederiksen behøver ikke at vinde diskussionen om formueskatens økonomiske virkninger. Hun behøver bare, at den diskussion fortsætter til den 24. marts.

Det ser ud til at lykkes. Nyrup hjalp til i dag.

Tre millioner kroner skal løfte trafiksikkerheden i hele kommunen

0

Der er nu sat navn på de ni mindre vejprojekter, som i 2026 får del i en samlet pulje på tre millioner kroner. Projekterne er fordelt over hele kommunen og skal styrke tryghed, trafiksikkerhed og fremkommelighed i lokalområderne.

Beslutningen er truffet af politikerne i Plan- og Teknikudvalget den 3. marts. De seneste år har puljen været på to millioner kroner, men i år er der lagt en ekstra million oveni.

Ifølge formanden for Plan- og Teknikudvalget, Tobias Jørgensen, er det en prioritering, der kan mærkes lokalt.

»Det glæder mig, at vi i år har tre mio. kr. at gøre godt med. Hovedparten af ansøgningerne kommer fra lokalsamfund, som har et indgående kendskab til de lokale udfordringer. Projekterne vi gennemfører her, vil derfor virkelig gøre en forskel, når det gælder om at skabe tryghed, forbedre skoleveje, styrke fremkommeligheden, osv.« siger han.

Pengene skal blandt andet bruges på ombygning af kryds, udvidelse af heller, etablering af bump, bedre belysning og ny afstribning.

De ni projekter, der får midler i år, er en krydsombygning med fortov på Lindegade og Gl. Allervej i Christiansfeld, en 2-1 vej med bump på Hejlsmindebakken i Hejlsminde, en hævet flade på Hertug Abels Vej og Sigbritsvej i Kolding på grund af dårlig oversigt samt anden etape af bump på Stenderupvej i Sdr. Stenderup.

Derudover etableres der afstribning ved stikrydsning på Udsigten i Lunderskov, helleudvidelse ved Tøndervej ved Munkensdam Gymnasium i Kolding og helleudvidelse på Idyl ved Gl. Tved. I Vamdrup sættes der lys på stier ved Herredsvej og Åbakken samt Østergade og Elmevej, og på Skamlingvejen og Binderup Strandvej gennemføres en såkaldt stishunt.

De lokale kræfter, som har peget på projekterne, har også været involveret i udformningen af dem. I dokumentet ”Mindre vejprojekter 2026 – projektbeskrivelser.pdf” kan man læse mere om de enkelte indsatser.

Ud over de ni nye projekter bliver tre indsatser fra 2025 gennemført i år. Det gælder udvidelse af den dobbeltrettede cykelsti på Bramdrupskovvej, etablering af byporte i Taps og en stiforbindelse langs Idyl fra rundkørslen ved Ankerhusvej og Idyl til Krahes Vænge.

Karsten Byrgesen hørte nyheden i bilen: Ti minutter senere var den første valgvideo i kassen

0

POLITIK. Der var dejlig musik i bilradioen, og så var der ikke mere. En speaker afbrød og meddelte, at statsministeren havde udskrevet valg. Karsten Byrgesen sad bag rattet på vej hjem fra automekanikeren og mærkede, hvad han selv beskriver som 80.000 tanker på én gang.

»Jeg havde faktisk ikke regnet med, at det ville komme nu,« siger han. »Jeg hører ikke til dem, der går rundt med uro i aftrækkerfingeren. Jeg tænker, det kommer, når det kommer.«

Men det kom. Og Karsten Byrgesen var klar.

Den 69-årige fredericianser stiller op til Folketinget for Borgernes Parti i Sydjyllands Storkreds, hvor han står øverst på partiets stemmeseddel. Han er tidligere byrådsmedlem i Fredericia og har siddet i regionsrådet. Nu vil han på Christiansborg.

Køkkenet og kameraet

Mellem nyheden i bilen og interviewet med AVISEN nåede Karsten Byrgesen at optage sin første valgvideo. Den blev lavet i køkkenet derhjemme, ti minutter før vi talte med ham, og lagt op på Facebook med det samme. »De første debatmøder og invitationer er begyndt at komme, så det er, som det skal være.«

Valgmaterialet er klar, og valgkampen føres primært i Syd- og Sønderjylland. Allerede fredag morgen stod han på Rådhuspladsen i Fredericia for at møde borgere, og resten af kampagnen kører han gennem Facebook, hvor han lægger op dagligt.

Stormflod, psykiatri og afgifter

Spørger man Karsten Byrgesen om mærkesager, begynder han lokalt. Klimatilpasning er øverst på listen. Kommunerne i Syddanmark kæmper med oversvømmelser, stormflod og skybrud, men har ikke pengene til at løse det, fordi budgetterne går til kernevelfærd. »Det er noget, staten skal finansiere,« siger han. »Pengene har de nok af. Det er bare at få udpeget de områder, der er særligt truet, og komme i gang.«

Den anden mærkesag er psykiatrien. For få pladser, for lang udredning, for lang ventetid, og for mange unge mennesker der sidder fast. »Man kan ikke bare blive siddende hjemme på børneværelset og kigge ud, mens verden passerer forbi,« siger han. »Man skal have hjælp.«

Det overordnede budskab er, at hverdagen skal blive billigere for borgerne i Syddanmark. Færre afgifter, bedre vilkår, og en stat der sender pengene derhen, hvor de gør en forskel lokalt. »Det vigtigste er, at danskerne i Syd- og Sønderjylland får et bedre liv,« siger Karsten Byrgesen. »Der er penge nok. Det handler om at bruge dem rigtigt.«

Karsten Byrgesen (Borgernes Parti) stiller op i Sydjyllands Storkreds, hvor han står øverst på partiets stemmeseddel. Folketingsvalget afholdes den 24. marts 2026.

Dansk VM-håb hænger i en tynd tråd på Lillebælt

0
SPORT. Klokken nærmede sig halv otte onsdag aften, før de sidste både gled ind mod Middelfart Marina. Næsten ti timer havde de unge sejlere...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...