DMI varsler tæt tåge i Trekantområdet i nat og tidlig morgen

0

VEJRET. Danmarks Meteorologiske Institut har udstedt et tågevarsel for Fredericia og det øvrige Trekantområde. Varslet gælder fra midnat til fredag morgen kl. 09.00.

DMI vurderer, at der er risiko for tæt tåge med sigtbarhed under 100 meter. Det betyder særligt dårlige oversigtsforhold i trafikken, og bilister opfordres til at køre forsigtigt og tilpasse hastigheden efter forholdene.

Varslet gælder indtil fredag kl. 09.00, og DMI oplyser, at der ikke er forvarsel om lignende vejr de næste to til fem døgn efter varslingsperioden.

Aalborg forlænger med succestrænere

0

Aalborg Håndbold har forlænget med cheftræner Simon Dahl og assistenttræner Henrik Kronborg, så duoen nu er bundet til klubben frem til sommeren 2029.

Forlængelsen kommer efter en periode, hvor Aalborg har fastholdt sin position i toppen af dansk håndbold, og hvor Simon Dahl siden efteråret 2024 har stået med det overordnede ansvar.

»Simon har indiskutabelt tilført os den ro og stabilitet, der har gjort, at vi har kunnet fastholde vores position som førerhold i dansk klubhåndbold,« siger teammanager Martin Larsen til Aalborg Håndbolds hjemmeside.

Han peger samtidig på, at klubben med Henrik Kronborgs indtræden som assistenttræner sidste sommer har fået en trænerduo, der supplerer hinanden stærkt.

»Med tilføjelsen af Henrik Kronborg som en stærk og erfaren assistent i sommers har vi for alvor fået en særdeles stærk trænerduo, der både mellem hinanden og i forhold til spillertruppen fordeler ressourcerne godt og får det maksimale ud af samarbejdet. Deres resultater taler i den grad for sig selv,« siger Martin Larsen.

Simon Dahl kom til Aalborg Håndbold i sommeren 2023 som assistenttræner, men overtog posten som cheftræner i november 2024. Siden da har nordjyderne spillet 84 gældende kampe. 72 af dem er vundet, tre er endt uafgjort, mens ni er tabt. Seks af nederlagene er kommet i EHF Champions League.

I samme periode har Aalborg hentet et dansk mesterskab, to pokaltitler og en Super Cup-triumf, ligesom holdet har spillet sig i kvartfinalerne i EHF Champions League i både 2025 og 2026.

For Simon Dahl er forlængelsen et udtryk for, at arbejdet i klubben fortsat kun er i gang.

»Selvom vi har gjort det godt og blandt andet vandt grundspillet i år med et rekordhøjt antal point, så er der altid en ny kamp og en ny udfordring, der venter rundt om hjørnet, for vi er en klub med store ambitioner, hvilket er noget, der motiverer mig utrolig meget,« siger han.

Han fremhæver samtidig, at resultaterne ikke alene er skabt af trænerbænken, men af miljøet omkring holdet.

»Jeg er både stolt over og glad for, at jeg tilbage i 2024 fik chancen som cheftræner, men i endnu højere grad over, at vi alle, både spillere, trænerteam, stab og administration, er lykkedes så godt som vi er. Derfor glæder det mig også at kunne skrive under på en ny aftale, ikke mindst fordi det bliver sammen med Henrik Kronborg, som jeg har et utrolig godt makkerskab med,« siger Simon Dahl.

Henrik Kronborg, der kom til Aalborg sidste sommer, lægger heller ikke skjul på, at han har fundet sig godt til rette i klubben.

»Jeg har prøvet meget i min karriere, men har aldrig tidligere arbejdet i en klub med så professionelt et setup, så store ambitioner og så god en spillertrup. Sammen med Simon og spillerne er jeg glad for det samarbejde, vi har, og de resultater, vi har opnået i sæsonen indtil videre, selvom vi hele tiden drømmer om at nå nye og større mål sammen,« siger han.

Aalborg Håndbold er lørdag tilbage i kamp, når holdet klokken 16.00 møder GOG på udebane i tredje runde af slutspillet i Herreligaen.

Tre personer varetægtsfængslet for forsøg på røveri: Mand med rockertilknytning blandt de sigtede

0

KRIMI. To mænd på henholdsvis 35 og 36 år samt en 32-årig kvinde er torsdag ved Retten i Kolding varetægtsfængslet frem til den 13. maj. De tre er blandt andet sigtet for forsøg på røveri og overtrædelse af våbenloven.

Sydøstjyllands Politi modtog onsdag den 15. april klokken 12.53 en anmeldelse om, at en mand blev afpresset af tre personer til at hæve penge i en bank i Kolding.

Politiet kom hurtigt til stedet, hvor den 35-årige mand og den 32-årige kvinde blev anholdt. Cirka to timer senere blev den 36-årige mand også anholdt. Han har efter politiets opfattelse tilknytning til rockergrupperingen Comanches og er desuden sigtet for trusler på livet.

»Vi er tilfredse med, at vi fik anholdt de tre formodede gerningspersoner så hurtigt, og at de nu bliver fremstillet i grundlovsforhør. Nu pågår der en efterforskning, der blandt andet skal klarlægge forløbet,« sagde vicepolitiinspektør ved Sydøstjyllands Politi Christian Skyt forud for grundlovsforhøret.

Det oplyser Sydøstjyllands Politi torsdag eftermiddag.

Kolding er nu Skoleidrætskommune: Bevægelse fylder mere end nogensinde i skoledagen

0

UDDANNELSE. Kolding Kommune kan nu kalde sig Skoleidrætskommune 2026. Det sker, efter at Dansk Skoleidræt for femte gang har kortlagt landets 98 kommuner og udvalgt de 15, der prioriterer idræt og bevægelse i skolen højest.

Skolechef i Kolding Kommune Karen Albrechtsen er glad for anerkendelsen, men understreger, at bevægelse handler om mere end bare motion. »Når vi sætter bevægelse på skoleskemaet, skaber vi mulighed for, at andre kompetencer end de boglige kan komme i fokus. Børnene kan opleve sig kompetente på andre områder, og derved er bevægelse en del af den fællesskabende pædagogik,« siger hun.

Krop og læring hånd i hånd

Harte Skole er én af de skoler i Kolding, der i årevis har haft et særligt fokus på idræt og bevægelse. Her er fysisk aktivitet ikke et afbræk fra undervisningen, men en integreret del af den. »Vi har et særligt fokus på at inddrage bevægelse i undervisningen, hvor korte brain breaks og aktive læringsformer er noget, vi alle praktiserer. Bevægelse øger ikke blot elevernes koncentration, men fremmer også deres motivation og generelle trivsel,« forklarer skoleleder Malene Jensby Søgaard-Andersen.

På mellemtrinnet har eleverne udvidet idrætsundervisning med flere lektioner end normalt, og alle elever deltager i Aktiv Eftermiddag, hvor de i løbet af skoleåret stifter bekendtskab med alt fra klassiske idrætsgrene til nye og alternative bevægelsesformer. »På Harte Skole tror vi på, at bevægelse er en vigtig nøgle til både faglig udvikling og personlig trivsel, og vi arbejder hver dag for at skabe en skole, hvor krop og læring går hånd i hånd,« siger Malene Jensby Søgaard-Andersen.

Netværk og certificering på vej

På Ødis Skole er indsatsen også mærkbar. Alle undervisere har fået kompetenceudvikling, og der er daglige bevægelsesbånd på 25 minutter. Nu er endnu mere på vej. »Om lidt starter vi yderligere kompetenceudvikling med fokus på idrætslærerne. Det er et toårigt projekt med VIA University College, UCL og DIF, hvor vi ender med at blive idrætscertificeret idrætsskole, og det ser vi enormt meget frem til,« fortæller skoleleder Thomas Lorens Kjær.

På tværs af hele skoleområdet i Kolding er der desuden skabt netværk om bevægelse og idræt, hvor skolerne mødes flere gange om året og deler erfaringer. Samarbejdet mellem skoleområdet og fritidsområdet sikrer, at bevægelse ikke stopper ved skoleklokkens ringning, men rækker ind i SFO og fritiden.

Tre fremstilles i dag efter politiaktion i Lunderskov: Sigtet for trusler og afpresning

0

KRIMI. Tre personer forventes torsdag at blive fremstillet i grundlovsforhør efter onsdagens politiaktion i området ved Lunderskov, hvor fire personer oprindeligt blev anholdt i en sag om trusler og afpresning.

Sydøstjyllands Politi rykkede massivt ud klokken 12.53 onsdag. Både betjente og hundepatruljer var til stede i området i flere timer, mens politiet søgte efter spor i sagen. Politikredsen har ikke oplyst nærmere om, hvad de anholdte konkret er mistænkt for.

Aktionen førte til, at fire personer blev anholdt, men én af dem, en 35-årig kvinde fra Kolding, er siden løsladt. Hun er dog fortsat sigtet i sagen.

De tre, der forventes fremstillet i løbet af torsdagen, er en 34-årig mand fra Kolding, en 31-årig kvinde fra Vejen og en 35-årig mand fra Kolding.

Efterforskningen i sagen fortsætter.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi torsdag morgen.

Dødsfald Kolding, uge 14-15 2026

0

Lene Ethel Hansen
1936 – 2026

Ellen Marie Petersen
1947 – 2026

Tankstationer reserverede for store beløb på kundernes konti

0

Forbrugerombudsmanden har gjort en række tankstationskæder opmærksomme på reglerne for reservationer på forbrugernes betalingskort, og de fleste har nu ændret praksis.

Sagen handler om de beløb, tankstationer reserverer på kundens konto, inden der tankes. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Q8, OK, Shell og Uno-X alle har reserveret urimeligt høje beløb i forhold til, hvad kunderne endte med at betale. Uno-X reserverede op til 1.200 kroner, Shell op til 1.500 kroner, mens Q8 og OK reserverede henholdsvis 950 og 850 kroner.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen er klar i mælet.

»Når en virksomhed reserverer et beløb på en forbrugers konto, så skal beløbet stå i rimeligt forhold til det beløb, som forbrugeren ender med at betale. Det er derfor urimeligt, når tankstationer reserverer omkring 900 kroner eller mere hos kunder, der skal tanke et mindre køretøj,« siger han.

Forskellig reaktion fra kæderne

Shell og Uno-X har nu ændret praksis, så kunden selv på standerens skærm kan vælge, hvilket beløb der maksimalt reserveres. OK har foreløbig sat grænsen til 100 kroner. Q8 reserverer fortsat 950 kroner, men oplyser, at de arbejder på en løsning.

Der er også konstateret problemer med selve samtykket til reservationerne. Ifølge betalingslovens § 95 skal forbrugeren give samtykke til det præcise beløb, der reserveres. Q8 har endnu ikke implementeret dette i sit skærmflow, men oplyser, at det vil være på plads i midten af 2026. Både Q8 og OK mangler desuden en løsning for kunder, der betaler med Apple Pay eller Google Pay.

Herudover har Forbrugerombudsmanden modtaget klager over, at reserverede beløb ikke er blevet frigivet hurtigt nok. I nogle tilfælde gik der op til 11 dage. Alle kæderne har nu iværksat tiltag for at forbedre disse processer.

Forbrugerombudsmanden afslutter sagerne mod alle fire kæder, men har anmodet Q8 og OK om at efterleve reglerne fuldt ud.

Cecilie Fløe sendte Danmark til tops med drømmestart mod Sverige

0

SPORT. Det danske kvindelandshold tog tirsdag aften en historisk sejr, da Sverige blev besejret 2-1 i Göteborg i VM-kvalifikationen. I centrum stod Cecilie Fløe, der startede inde for Danmark og leverede to afgørende assists.

Det er første gang i næsten ti år, at de danske kvinder slår Sverige i en tællende kamp, og sejren sender Danmark til tops i kvalifikationsgruppen med syv point.

Sverige startede kampen stærkt, og Monica Jusu Bah bragte de blågule foran 1-0 efter otte minutter. Men Danmark fandt fodfæste, og i det 31. minut driblede Fløe sig frem på højre side og sendte et indlæg ind til anfører Pernille Harder, der udlignede til 1-1.

Kampen var tæt og jævnbyrdig, og efter 60 minutter blev Harder skiftet ufrivilligt ud efter et sammenstød med en svensk spiller. Hun forlod banen med en ispose på hovedet. Danmark holdt stand, og i tillægstiden afgjorde Janni Thomsen det hele med en præcis afslutning efter endnu en bold fra Fløe. »Det var en ubeskrivelig startdebut. Jeg synes ikke, at jeg kunne have ønsket mig det bedre. En sejr, to assister. Jeg er bare glad for, at vi har vundet og står her med tre point og en større chance for en VM-kvalifikation,« sagde Cecilie Fløe til TV 2 Sport efter kampen.

Fra Fredericia til Napoli

Cecilie Fløe er 24 år og født i Fredericia. Hun har de seneste år udviklet sig til en af dansk kvindefodbolds mest spændende profiler. Hun startede sin seniorkarriere i Odense Q og KoldingQ, inden hun skiftede til HB Køge, hvor hun satte klubrekord for flest mål nogensinde og var med til at vinde flere danske mesterskaber.

I 2024 tog hun skridtet til USA og Tampa Bay Sun FC, hvor hun scorede i det 100. minut og afgjorde finalen, da klubben vandt den første udgave af USL Super League. I sommeren 2025 fortsatte hun karrieren i Napoli, dengang et hold der netop havde overlevet nedrykningsstriden i Serie A. Hun var i tvivl om skiftet, men valgte det efter samtaler om holdets ambitioner og taktik. Det har vist sig at være den rigtige beslutning. I den indeværende sæson ligger Napoli på en fjerdeplads og spiller med om medaljer, og Fløe har scoret 12 mål i 22 kampe, senest med et hattrick mod Genoa.

Landstræner Jakob Michelsen lagde inden kampen ikke skjul på, at han ser stort på hendes fremtid. »Hun er inde i en fantastisk udvikling, og det vil overraske mig meget, hvis hun ikke spiller på en endnu flottere adresse og formentlig også sætter dansk transferrekord til sommer,« sagde han til DR.

VM-drømmen lever

Med syv point og en førsteplads i gruppen er Danmark godt placeret i jagten på en direkte VM-billet til næste års slutrunde i Brasilien. Sverige og Italien har begge fire point. Det er kun gruppens førsteplads, der giver direkte adgang til VM, mens de øvrige hold skal igennem et playoff.

Lørdag venter Italien i Parken.

Milling Hotels køber hotel i Vejle og investerer over 100 millioner kroner

0

BUSINESS. Milling Hotels realiserede i 2025 et overskud før skat på 31,7 mio. kr. efter et år, der var præget af de største investeringer i kædens historie. Over 100 mio. kr. er brugt på både opkøb og udvikling af eksisterende hoteller.

»2025 har været et år med høj aktivitet, hvor vi både har udviklet forretningen og gennemført betydelige investeringer. Vi har udvidet kapaciteten og samtidig haft en stabil drift, og det er tilfredsstillende, at vi kan levere et godt resultat,« siger direktør Jan Milling.

Overskuddet er lavere end i 2024, hvor resultatet landede på 47,3 mio. kr., men billedet er mere nuanceret end tallene umiddelbart antyder. Den underliggende drift er gået den modsatte vej, hvor bruttofortjenesten steg fra 98,7 mio. kr. til 122,4 mio. kr., et løft på næsten 24 mio. kr. Faldet i det samlede resultat skyldes øgede finansielle omkostninger, efter at kæden har finansieret sine investeringer med ny gæld, der nu udgør 257 mio. kr. i realkreditlån.

Det store trækplaster i investeringsregnskabet er opkøbet af Milling Hotel Vejle, kædens hidtil største hotel med 137 værelser, som styrker tilstedeværelsen i Trekantområdet og udvider kapaciteten inden for konference- og erhvervssegmentet. »Med opkøbet i Vejle har vi fået 137 ekstra værelser ind i kæden, og det styrker samtidig vores tilstedeværelse i et område, hvor vi ser et godt potentiale. Samtidig bygger vi videre på den måde, vi har udviklet forretningen på gennem mange år, med fokus på drift, ejerskab og langsigtede investeringer,« siger Jan Milling.

Antallet af ansatte er i forbindelse med udvidelsen vokset fra 127 til 164.

Milling Hotels er en familieejet kæde, der i 1994 startede med ét hotel i Odense, da Jan og Dorte Milling købte deres første hotel uden erfaring fra branchen. Siden er forretningen vokset skridt for skridt. En afgørende del af forretningsmodellen er, at kæden ejer alle sine hotelbygninger selv, hvilket giver en egenkapital på 281,8 mio. kr. og en solid finansiel rygrad bag de løbende investeringer.

Kæden tæller i dag 11 hoteller med adresser i Odense, Middelfart, Kolding, Vejle, Aarhus, Aalborg og Maribo.

For 2026 forventer koncernen et resultat før skat i niveauet 31 til 35 mio. kroner. Forventningen afspejler stabil efterspørgsel, men også et marked med tiltagende konkurrence i flere af de byer, hvor kæden er til stede.

Maraton nummer 100 bliver fejret med velgørenhedsløb i Kolding

0

Et særligt jubilæum nærmer sig for en lokal erhvervsrådgiver i Kolding, og det bliver markeret med et løb, hvor både motion og et godt formål går hånd i hånd.

Bente Balle fra Middelfart Sparekasse er tæt på at runde en milepæl, som de færreste når. Hun har for nylig gennemført sit maraton nummer 98 i Hannover, og med endnu et løb i polske Gdansk lige om hjørnet er hun klar til at tage det sidste skridt mod nummer 100.

Det bliver dog ikke en helt almindelig målstreg, hun krydser. Når hun løber sit jubilæumsløb den 14. maj i Kolding, bliver det i et arrangement, hun selv har stablet på benene.

»Det har hele tiden været min plan at arrangere et velgørenhedsløb, når jeg nåede 100 maratonløb, og det bliver Løb for SIND(et) Kristi himmelfartsdag«, siger Bente Balle.

Løbet er til fordel for SIND, Landsforeningen for psykisk sundhed, som arbejder for større forståelse og bedre vilkår for mennesker med sindslidelser og deres pårørende. Ifølge Bente Balle er der et stort behov for støtte lokalt.

»Afdelingen i Kolding gør et stort stykke arbejde, men de mangler både penge og hænder, og derfor er jeg så glad for, at Middelfart Sparekasse bakker op om løbet, så vi kan generere penge til et rigtig godt formål«, siger hun.

Opbakningen til initiativet har været markant fra start. Både kommunen og det lokale erhvervsliv har taget positivt imod idéen, fortæller hun.

»Jeg mødte bare ja, ja og ja, da jeg rakte ud i netværket, så det har været en dejlig og overvældende oplevelse.«

Også blandt deltagerne har interessen været større end forventet. Hvor hun i første omgang håbede på et sted mellem 100 og 200 deltagere, er tilmeldingerne nu tæt på 300.

»Jeg håbede, der måske ville komme et sted mellem 100 og 200 tilmeldte, men nu nærmer vi os 300, så det er stukket helt af«, lyder det fra Bente Balle.

På dagen kan deltagerne vælge mellem flere distancer, så både erfarne løbere og motionister kan være med. Der er ruter på maraton, halvmaraton, 10 kilometer og fem kilometer, og arrangementet bliver gennemført med hjælp fra frivillige fra SIND Kolding, kollegaer og familie.

For Bente Balle bliver det ikke kun en personlig milepæl, men også en dag, hvor hendes mange kilometer på landevejene får en større betydning.

LEDER: Når dørene lukkes for vane

0
Det er et lille ritual, og det gentager sig i 98 byrådssale, fem regionsrådssale, og en plenarsal på Slotsholmen. Et punkt nås på dagsordenen....

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...

Mistænkelig mand pågrebet på p-plads i Kolding – havde kokain på sig

0
KRIMI. En 26-årig mand fra Horsens fik en alt andet end stille lørdag aften, da en patrulje fra Sydøstjyllands Politi klokken 21.26 fik øje...

Flere hænder omkring børnene med ny økonomiaftale

0
En ny økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne ændrer på, hvordan minimumsnormeringerne i landets daginstitutioner gøres op. Fremover skal institutionsledere ikke længere tælles med i...