Motorvejstilkørsel ved Bramdrupdam lukker i tre uger

0

TRAFIK. Fra søndag den 19. april og frem til lørdag den 9. maj er tilkørslen til E45/E20 Sønderjyske Motorvej ved afkørsel 63 Bramdrupdam spærret i sydgående retning.

Spærringen er nødvendig, fordi Vejdirektoratet skal udføre spunsarbejde som led i den igangværende udvidelse af Sønderjyske Motorvej nordvest om Kolding. Arbejdet kræver, at tilkørslen holdes lukket i 20 dage.

Trafikanter, der skal mod syd, henvises i perioden til tilkørsel 62 Kolding Ø. Vejdirektoratet opfordrer til at følge skiltningen på stedet og planlægge kørslen i god tid, da spærringen kan give forlænget rejsetid og øget trafik på de omkringliggende veje.

Arbejdet er en del af en større udbygning af E45 på en 60 kilometer lang strækning mellem Kolding og Randers, der skal lette trafikken og reducere køer i myldretiden.

Det oplyser Vejdirektoratet onsdag.

Skiltevogn påkørt på Sønderjyske Motorvej: Spærring i flere timer

0

KRIMI. En skiltevogn, der holdt på Sønderjyske Motorvej i nordgående retning, blev tirsdag morgen klokken 08.50 påkørt af en 37-årig polsk mand, der overså den.

Der var ingen personskade, men uheldet medførte delvis spærring og skabte trafikale problemer på strækningen. Først omkring klokken 13.42 var situationen løst og trafikken normaliseret.

Det oplyser Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Lastbiler kørte sammen i kø på Taulovmotorvejen: To kørt til tjek

0

KRIMI. To lastbiler kolliderede tirsdag formiddag klokken 09.59 på Taulovmotorvejen, da den ene lastbil påkørte en sættevogn i forbindelse med køkørsel.

Begge førere blev kørt til tjek på skadestuen, men der var umiddelbart ingen tilskadekomst. De involverede er en 43-årig hollandsk mand og en 50-årig mand fra Middelfart.

Der blev brugt tavlevogn på stedet, og uheldet skabte kø på strækningen. Omkring klokken 10.30 var situationen afsluttet, og trafikken kunne flyde frit igen.

Det oplyser Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Motorvejstilkørsel ved Kolding spærres i tre uger

0

Fra søndag den 19. april og frem til lørdag den 9. maj er tilkørslen til E45/E20 Sønderjyske Motorvej ved afkørsel 63 Bramdrupdam spærret i sydgående retning.

Spærringen er nødvendig, fordi Vejdirektoratet skal udføre spunsarbejde som led i den igangværende udvidelse af Sønderjyske Motorvej nordvest om Kolding. Arbejdet kræver, at tilkørslen holdes lukket i 20 dage.

Trafikanter, der skal mod syd, henvises i perioden til tilkørsel 62 Kolding Ø. Vejdirektoratet opfordrer til at følge skiltningen på stedet og planlægge kørslen i god tid, da spærringen kan give forlænget rejsetid og øget trafik på de omkringliggende veje.

Arbejdet er en del af en større udbygning af E45 på en 60 kilometer lang strækning mellem Kolding og Randers, der skal lette trafikken og reducere køer i myldretiden.

Det oplyser Vejdirektoratet onsdag den 15. april 2026.

DMI varsler tæt tåge i store dele af landet

0

Danmarks Meteorologiske Institut udsender onsdag morgen varsel om tæt tåge over en stor del af Danmark.

Fugtig luft og klart vejr uden nævneværdig vind har natten igennem skabt de perfekte betingelser for tågedannelse. På Sjælland, Lolland, Falster, Fyn og i den sydlige del af Jylland er tågen blevet så tæt, at sigtbarheden mange steder er under 100 meter.

»Fugtig luft og klart vejr uden særlig meget vind er den perfekte kombination for dannelsen af tåge. I nat var ingen undtagelse,« siger vagtchef Klaus Larsen fra DMI.

Varslet gælder frem til kl. 07.30, men DMI advarer om, at der også efter dette tidspunkt stedvist kan forekomme tåge, når solen stiger op og begynder at opløse den.

Er du på vej ud i trafikken, opfordrer DMI til at give god tid og køre forsigtigt med sænket fart.

Store forsinkelser hos DSB: Togtrafikken mod Fyn og Jylland påvirkes

0

Togtrafikken er ramt af store problemer på Sjælland efter fejl på en køreledning ved København H, og DSB varsler længere rejsetid samt færre tog mod både Sjælland, Fyn og Jylland.

Der er tirsdag eftermiddag opstået omfattende problemer i togtrafikken flere steder på Sjælland, hvor flere tog i øjeblikket holder stille som følge af en fejl på en køreledning ved København H.

Ifølge DSB rammer problemerne blandt andet strækningerne mellem København H og Helsingør, København H og CPH Lufthavn, Køge og Næstved samt København, Roskilde og Ringsted.

Samtidig oplyser DSB, at situationen også påvirker den øvrige togdrift på Sjælland. Der kører færre tog, og passagerer må forvente væsentligt længere rejsetid på andre strækninger i landsdelen. Det gælder også togtrafikken til og fra Fyn og Jylland, som bliver ramt af følgeforsinkelser.

Banedanmark arbejder på at rette fejlen, men der er endnu ingen prognose for, hvornår togene igen kan køre efter planen.

DSB anbefaler, at passagerer løbende holder sig orienteret om udviklingen, da der kan komme ændringer i trafikken.

Gammelmedierne elsker AVISEN

0

Der er noget rørende ved det.

Gammelmedierne, de store redaktioner med de mange hænder, de lange møder og de dyre kaffemaskiner, har opdaget AVISEN. Dem, der har tid til at sende syv mand til kaffe og rundstykker hos en lokalpolitiker. Syv mand. Værsgo.

De er ikke PREMIUM-kunder på AVISEN, men de tager hele pakken. De bruger løs på ideer og artiklerne. De følger med. Meget tæt med. Og stille og roligt hente det, de kan bruge, og pakke det ind i deres eget papir.

Det er blevet et mønster. Og vores læsere har lagt mærke til det. De skriver til os om det. En vinkel, vi har arbejdet med i dagevis. En historie, vi har gravet frem, fordi en enkelt samtale på en parkeringsplads eller en besked i indbakken satte noget i gang. Et menneske, vi har sat os over for, lyttet til, stillet de forkerte spørgsmål og siden de rigtige, og omsider fået til at fortælle noget, de aldrig har fortalt nogen. Timer efter, nogle gange minutter efter udgivelse, dukker den op igen et andet sted. Med lidt ekstra sukker. Lidt salt. Måske en anelse peber. Men genkendelig. Meget genkendelig.

Vi laver ikke notitser. Vi laver reportager. Vi laver historier med begyndelse, midte og slutning, hvor mennesker er mennesker og ikke kilder i anden afsnit. Vi laver indsigt, fordi vi tror på, at vores læsere er voksne nok til at håndtere sammenhæng og kompleksitet. Det tager tid. Det kræver benarbejde. Det kræver, at man faktisk tager telefonen, kører derud, banker på og spørger igen, når svaret ikke var godt nok første gang. Sådan arbejder vi.

Og så ser vi det. Dagen efter. Et andet sted.

Gammelmedierne modtager betydelige statstilskud. Skattebetalt, til punkt og prikke, af de samme borgere, som vi skriver til og for. Og alligevel gemmer de deres historier bag en mur, som de færreste almindelige mennesker betaler for at komme igennem. Vi har ikke en sådan mur. Vi har PREMIUM til dem, der vil meget mere AVISEN, og tak fordi I er der. I gør meget af det muligt. Men grundlæggende tror vi på, at nyheder skal kunne nås af dem, de handler om.

Til gengæld henter gammelmedierne gerne fra os. Gratis. Uden kreditering. Uden en besked. Bare stille og roligt, som om ideen opstod til deres eget morgenmøde, og som om den vinkel, vi fandt, var noget, de havde haft liggende i baghovedet hele tiden. Det er fattigt. Der er ikke noget andet ord for det. Og vi siger det ikke med harme, men med en vis undren over, at det åbenbart er muligt at modtage offentlige tilskud og stadig have tid og lyst til at gennemgå andres arbejde efter udgivelse.

Men vi husker godt, hvad de kaldte os.

En lorte blok. Det var det første. Siden kom de mere sofistikerede varianter. Ikke rigtige journalister. Ikke kvalitet. Ikke seriøse. Digitale pirater i lokalstoffet, om man vil. Det var nemmest at afskrive os dengang, og det kostede ikke noget, for ingen holdt dem ansvarlige for den slags vurderinger. Vi er alle kandidater fra universiteterne herinde på redaktionen. Vi har læst. Vi har skrevet specialer og afhandlinger og diskuteret metode og kildekritik og den journalistiske genres historie. Vi kunne undervise dem med vores uddannelser, men fred være med det. Men den slags argumenter interesserede dem ikke synderligt, dengang det var nemmest at se ned.

Det interesserer os heller ikke synderligt nu.

Vi er frie. Ikke håndtamme. Ikke afhængige af gunst fra råd, nævn, puljer eller ministerier. Ingen ringer til os og beder os lade være. Ingen sidder i et udvalg og overvejer, om vi fortjener at eksistere næste år. Vi lever af vores læsere og vores partnere, og den aftale er enkel og ærlig. Vi leverer noget, de finder værdifuldt. De gør det muligt at fortsætte.

Og så laver vi reportager, historier og indsigt, som gammelmedierne finder inspiration i, dagen efter vi har bragt dem.

Hvad er der egentlig at klage over.

Lillebæltskomitéen får ny formand med europæiske muskler

0

SAMFUND. Lillebæltskomitéen har fundet sin nye formand. Det bliver Niels Flemming Hansen, der siden 2024 har repræsenteret Det Konservative Folkeparti i Europa-Parlamentet, og som tidligere sad i Folketinget for Sydjyllands Storkreds.

Valget er ikke tilfældigt. Niels Flemming Hansen kender egnen fra barnsben. Han er født og opvokset i Vejle, gik på handelsskole i Kolding og var i perioden 2019 til 2024 transportordfører for Konservative på Christiansborg. Det giver ham et solidt kendskab til infrastrukturpolitik og et netværk, der rækker fra de hjemlige ministerkorridorer til beslutningsrummene i Bruxelles.

»Trekantområdet betyder meget for mig, og derfor ser jeg frem til at arbejde for en tredje parallelforbindelse over Lillebælt. Broerne over Lillebælt er et af de vigtigste knudepunkter i Danmarks infrastruktur. Derfor er der brug for, at vi får fremtidssikret infrastrukturen over Lillebælt med en tredje forbindelse«, siger Niels Flemming Hansen.

Forretningsudvalg skal sikre fremdrift hjemme

Med den nye formand følger også en ny struktur. Komitéen opretter et forretningsudvalg bestående af Niels Flemming Hansen samt borgmestrene Peder Tind fra Fredericia og Anders Møllegaard fra Middelfart. Begge sidder i Trekantområdet Danmarks bestyrelse.

Idéen er, at forretningsudvalget skal kunne handle hurtigt lokalt, mens formanden arbejder på europæisk niveau. »Jeg har mit politiske arbejde i Bruxelles og Strasbourg, derfor er det vigtigt, at Lillebæltskomitéen også har nogle stærke politiske hjemlige aktører, som kan agere hurtigt i forhold til vores agendaer«, forklarer Niels Flemming Hansen.

Trekantområdet Danmark fortsætter som sekretariat for komitéen.

21-årig mand fra Bolderslev sigtet for spirituskørsel i Kolding

0

KRIMI. En 21-årig mand fra Bolderslev er sigtet for spirituskørsel, efter at en patrulje natten til tirsdag klokken 02.09 standsede hans personbil på Fredericiagade i Kolding.

En kontrol viste, at han havde en promille over det tilladte.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

Beboers sikring stoppede indbrudstyv i Vamdrup

0

KRIMI. Der blev i weekenden gjort forsøg på indbrud i en bolig på Jernbanegade i Vamdrup. Forsøget fandt sted mellem fredag midnat og søndag klokken 17.00.

Et køkkenvindue var forsøgt opbrudt med et værktøj på cirka 20 millimeter, men det lykkedes ikke gerningsmanden at komme ind. Politiet bemærker, at beboeren havde lavet gode sikringsanordninger, som formentlig forhindrede opbrydningen.

Der er intet signalement af gerningsmanden.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

LEDER: Når dørene lukkes for vane

0
Det er et lille ritual, og det gentager sig i 98 byrådssale, fem regionsrådssale, og en plenarsal på Slotsholmen. Et punkt nås på dagsordenen....

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...

Mistænkelig mand pågrebet på p-plads i Kolding – havde kokain på sig

0
KRIMI. En 26-årig mand fra Horsens fik en alt andet end stille lørdag aften, da en patrulje fra Sydøstjyllands Politi klokken 21.26 fik øje...

Flere hænder omkring børnene med ny økonomiaftale

0
En ny økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne ændrer på, hvordan minimumsnormeringerne i landets daginstitutioner gøres op. Fremover skal institutionsledere ikke længere tælles med i...