LEGO Koncernen præsenterede i dag et stærkt regnskab for 2022, hvilket overhalede legetøjsmarkedet markant og førte til øget markedsandel globalt. Den rapporterede nettoomsætning for 2022, som er positivt påvirket af valutakursudsving, voksede med 17 procent til DKK 64,6 milliarder sammenlignet med 2021.

Resultatet skyldes hovedsageligt stor efterspørgsel efter virksomhedens produktportefølje, stærke partnerskaber med detailkunder både online og i fysiske butikker, en solid e-handelsplatform samt et robust, globalt forsyningsnetværk.

– 2022 var en milepæl for LEGO Koncernen med fejringen af vores 90-års jubilæum. Vores stærke resultat viser, at LEGO System i Leg er mere relevant og har større appel end nogensinde før, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen, og fortsætter:

– Jeg er meget tilfreds med vores resultat. Vi leverede tocifret vækst i omsætningen. Det er over vores forventning efter sidste års ekstraordinære fremgang og på trods af udfordrende markedsvilkår. Det skyldes et relevant brand, en fantastisk og bred produktportefølje, inspirerende shoppingoplevelser og en enestående indsats fra vores teams.

Driftsresultatet steg med 5 procent til DKK 17,9 milliarder, en stigning fra DKK 17 milliarder i 2021. Årets resultat efter skat var DKK 13,8 milliarder, en stigning på 4 procent fra DKK 13,3 milliarder sammenlignet med sidste år. Disse resultater blev opnået på trods af et ekstraordinært inflationspres på materialer, fragt og energiomkostninger. Det frie cash flow udgjorde DKK 9,3 milliarder mod DKK 12,9 milliarder i 2021, på grund af øgede kapitalinvesteringer inden for områder såsom produktionskapacitet.

Omsætningen voksede med 17 procent til DKK 64,6 milliarder.
• Driftsresultatet steg med 5 procent til DKK 17,9 milliarder. Årets resultat efter skat voksede 4 procent til DKK 13,8 milliarder.
• Det frie cash flow udgjorde DKK 9,3 milliarder.
• Øget markedsandel globalt.
• Momentum skabt af store investeringer i langsigtede strategiske tiltag.

Attraktiv og bred produktportefølje

Forbrugersalget voksede med 12 procent i 2022 og førte til vækst i alle større markedsgrupper med særligt stærke resultater i Nord- og Sydamerika og Vesteuropa.

I løbet af året nåede LEGO Koncernen ud til flere børn end nogensinde før med sin store og brede produktportefølje. 48 procent af produkterne var nye og designet til at appellere til LEGO byggere på tværs af alder og interesser. Blandt de mest populære temaer var dels koncernens egne LEGO® City, LEGO® Icons og LEGO® Technic™, dels temaer lavet i samarbejde med IP-partnere såsom LEGO® Star Wars™ og LEGO® Harry Potter™.

Strategiske initiativer sikrer momentum

I 2022 fortsatte LEGO Koncernen med at investere i strategiske initiativer såsom salgskanaler, produktinnovation, egne og partneres salgsplatforme online og fysiske, produktionskapacitet, digitalisering og bæredygtighed.

Christiansen siger:

– Det momentum, vi har set de seneste år, fortsatte i 2022. Det skyldes de investeringer vi foretog i året, som både giver værdi nu og skaber grundlaget for en langsigtet og økonomisk bæredygtig vækst. Vi planlægger at accelerere vores investeringer i strategiske tiltag de kommende år for at bygge langsigtet relevans og vækst for vores brand.

I løbet af året åbnede LEGO Koncernen 155 nye LEGO brandede butikker til i alt 904 butikker globalt. Koncernen udvidede desuden yderligere kapaciteten på tre fabrikker, tog første spadestik på en ny CO2-neutralt drevet fabrik i Binh Duong, Vietnam, og annoncerede planer om at bygge en CO2-neutralt drevet fabrik i Richmond, Virginia, USA for at imødekomme fremtidig efterspørgsel i Nord- og Sydamerika. Koncernen accelererede desuden investeringerne i sin digitale transformation. Det har givet væsentlige fordele herunder forbedrede onlineoplevelser for købere og partnere og endnu flere byggeoplevelser for forbrugerne.

LEGO Koncernen forventer encifret omsætningsvækst i 2023, hvilket er mere end det globale legetøjsmarked. Koncernen vil også i 2023 accelerere sine investeringer i strategiske tiltag.

En bedre fremtid for kommende generationer

I 2022 fortsatte LEGO Koncernen sine bestræbelser på at gøre både sin forretning og produkter mere bæredygtige. Virksomheden påbegyndte et skift til papirbaserede poser i LEGO æsker frem mod sit mål om, at al emballage skal være fremstillet af mere bæredygtige kilder inden 2025. På sine fabrikker fortsatte LEGO Koncernen investeringer i reduktion af spild, mere energieffektiv drift samt en udvidelse af produktion og anvendelse af solenergi.

Derudover arbejder LEGO Koncernen målrettet på at forbedre repræsentation af diversitet i både sin produktportefølje og markedsføring. I løbet af det seneste år har virksomheden introduceret karakterer med forskellige fysiske og mentale handicap i sine LEGO sæt, og LEGO Friends serien er blevet nytænkt for at afspejle nutidens børns diversitet og optimisme.

I kraft af virksomhedens indsats indenfor social ansvarlighed nåede den ud til mere end 9,8 millioner børn og familier i nød via lokale Learning through Play programmer i samarbejde med partnere som Red Barnet og UNICEF.

– Vi er taknemmelige for, at vores økonomiske fremgang gør det muligt at fortsætte med at hjælpe børn i nød og bringe mere læring gennem leg til børn overalt, siger Niels B. Christiansen.