To mænd fra Kolding idømt fængsel for trusler, ulovlig tvang og røveri

0

To mænd fra Kolding er torsdag blevet idømt ubetingede fængselsstraffe ved Retten i Kolding. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en myndighedsmeddelelse.

En 29-årig mand er idømt 1 år og 10 måneders ubetinget fængsel, mens en 33-årig mand er idømt 1 år og 8 måneders ubetinget fængsel. De to mænd er dømt for blandt andet trusler, ulovlig tvang og røveri.

Derudover har retten givet begge en advarsel om udvisning.

De to mænd modtog dommen og blev fængslet efter domsafsigelsen.

Ny anmeldelse om ræs i Kolding – politiet rykkede ud

0

KRIMI. Sydøstjyllands Politi fik onsdag klokken 21.55 endnu en anmeldelse om, at der blev kørt ræs på Vejlevej i Kolding.

En patrulje kørte til stedet og traf en del personer i området. Betjentene konstaterede dog ikke ved selvsyn, at der blev kørt ulovligt ræs.

Politiet oplyser, at man fortsat har fokus på henvendelser om ræs og følger udviklingen.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport torsdag den 12.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

Endnu en falsk 20-krone dukket op i Kolding

0

KRIMI. Problemet med falske 20-kronemønter fortsætter i Sydøstjyllands Politikreds.

Onsdag blev endnu en falsk 20-krone indleveret, denne gang efter at være blevet opdaget af ansatte ved Retro Bar i Låsbygade i Kolding. Mønten blev herefter overgivet til politiet.

Ifølge Sydøstjyllands Politi er der fortsat en del falske 20-kroner i omløb, og politiet er opmærksom på at få dem ud af cirkulation.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport torsdag den 12.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

Bil kørte ind i indgangsparti ved Kolding Sygehus

0

Sydøstjyllands Politi modtog onsdag klokken 22.33 en anmeldelse om et færdselsuheld på parkeringspladsen ved Kolding Sygehus.

Ifølge politiet var indgangspartiet til sygehuset blevet påkørt i forbindelse med uheldet. Ingen personer kom alvorligt til skade, og der har ikke været fare for patienter, personale eller øvrige personer i området.

Politiet arbejdede i løbet af natten på stedet for at klarlægge omstændighederne og sikre området.

Der er på nuværende tidspunkt ikke meldt yderligere detaljer ud om hændelsen.

Sne og risiko for snestorm Syddanmark: Politiet advarer morgenbilister

0

Torsdag morgen er snevejret gået i gang flere steder i Syddanmark, og både politi og DMI advarer om vanskelige trafikforhold i løbet af dagen.

Sydøstjyllands Politi oplyser tidligt torsdag, at der opleves snefald og begyndende snefygning i den sydlige del af politikredsen. Borgere opfordres til at være ekstra opmærksomme, hvis de skal ud i morgentrafikken.

– Skal du ud i morgentrafikken, så husk de gode råd: Tjek vejrudsigten og orientér dig på trafikinformationen, kør hjemmefra i god tid, tilpas hastigheden og hold ekstra afstand, lyder det fra politikredsen.

DMI har samtidig udsendt varsel om snestorm fra torsdag den 12. februar klokken 02.00 frem til fredag den 13. februar klokken 12.00.

10–20 centimeter sne – lokalt mere

Ifølge DMI vil et lavtryk, der bevæger sig østpå syd om Danmark, i løbet af torsdag og fredag bringe kraftigt snefald til den sydlige del af landet. I de varslede områder ventes stedvis mellem 10 og 15 centimeter sne – lokalt op mod 20 centimeter. På Bornholm kan der falde helt op til 25 centimeter.

Samtidig ventes jævn til hård vind fra øst og nordøst. Kombinationen af sne og blæst giver risiko for snefygning og stærkt nedsat sigtbarhed.

Kriteriet for snestorm er ifølge DMI, at der falder mere end 10 centimeter sne på seks timer, samtidig med at vinden når mindst 10 m/s (frisk vind) og der er risiko for snefygning.

Vejret kan ændre sig

DMI understreger, at mindre ændringer i lavtrykkets bane kan få betydning for, hvor sneen falder tungest. Tager lavtrykket en mere nordlig rute end forventet, kan snevejret blive skubbet længere nordpå, mens de sydligste egne i stedet kan opleve tøsne eller slud.

Derfor er der også opsat en risikovarsling for snestorm i en række kommuner nord for det egentlige varslingsområde fra torsdag klokken 09.00.

Politiet opfordrer bilister til at medbringe varmt overtøj, opladet telefon, isskraber, refleksvest, sneskovl samt tæppe, mad, drikke og eventuel livsvigtig medicin.

– Kør forsigtigt og efter forholdene, lyder den klare opfordring fra myndighederne.

Myndighederne følger situationen løbende og opdaterer varslerne efter behov.

Staten og fagforeninger enige – her er det nye overenskomstforlig

0

Finansministeren og de statslige organisationer har indgået et treårigt overenskomstforlig for omkring 200.000 statsansatte. Aftalen indebærer en samlet økonomisk ramme på 8,7 procent, forbedrede barsels- og sygeregler samt et særskilt lønløft til militært ansatte i Forsvaret.

Parterne på det statslige arbejdsmarked har indgået et treårigt overenskomstforlig, der gælder fra 1. april 2026 til 31. marts 2029.

Aftalen er indgået mellem finansminister Nicolai Wammen, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) og Akademikerne og omfatter cirka 200.000 medarbejdere i staten.

Den økonomiske ramme er fastsat til 8,7 procent over tre år. De første lønstigninger træder i kraft allerede i foråret 2026.

Ekstraordinært lønløft til Forsvaret

En særlig prioritet i forliget er Forsvaret. Der afsættes 275 mio. kr. til et ekstraordinært lønløft til militært ansatte med henblik på at styrke rekruttering og fastholdelse.

Midlerne svarer til en gennemsnitlig årlig lønstigning på mellem cirka 2,6 procent for officerer og op mod 4,5 procent for konstabler og korporaler – oven i de generelle lønstigninger i overenskomsten.

Den konkrete udmøntning skal aftales med organisationerne på forsvarsområdet.

Finansminister Nicolai Wammen siger:

»Danmark står i en særlig situation med behov for store investeringer i vores fælles forsvar og sikkerhed. Derfor er jeg glad for, at vi kan prioritere et ekstraordinært lønløft til Forsvarets militært ansatte – og med vægt på, at de grupper, der nu får mindst, oplever den største relative stigning.«

Flere midler til lokal løn og erhvervsskolelærere

Ud over Forsvaret afsættes 250 mio. kr. til øget lokal løndannelse på statslige arbejdspladser. Samtidig prioriteres 20 mio. kr. til et lønløft til erhvervsskolelærerne.

Ny fritvalgsordning

Forliget indeholder også en ny fritvalgsordning. Der etableres en fritvalgskonto, hvor medarbejderen kan vælge mellem løn, pension og frihed.

Der indføres desuden:

  • En fritvalgsdag for udvalgte personalegrupper
  • To ekstra seniordage

Dagene er uden løn, men medarbejderen kan finansiere dem via midler fra fritvalgskontoen.

Forbedrede vilkår for børnefamilier

Overenskomstforliget indeholder forbedringer for børnefamilier.

Der indføres ret til fri med løn på hjemkaldelsesdagen og på barnets tredje sygedag. Derudover forbedres lønretten under barsel, blandt andet for aleneforældre, sociale forældre og nærtstående.

Lønretten udvides samtidig med to uger i forbindelse med deleorlov.

Ifølge finansministeren er det en del af ambitionen om at gøre staten til en attraktiv arbejdsplads gennem hele arbejdslivet.

Fokus på trivsel og kompetenceudvikling

Parterne har også aftalt at afsætte midler til:

  • Forebyggelse af arbejdsrelateret stress
  • Styrkelse af lokale samarbejdsudvalg
  • Uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø
  • Videreførelse af Den Statslige Kompetencefond, hvor der afsættes 190 mio. kr.

Derudover indeholder aftalen forenklinger, der skal lette administrationen hos statslige arbejdsgivere.

Skal til afstemning

Overenskomstresultatet sendes nu til afstemning hos de faglige organisationer. Hvis aftalen tiltrædes, træder den i kraft 1. april 2026 og løber frem til 31. marts 2029.

Falske 20-kroner fundet i Kolding – problem breder sig i kredsen

0

KRIMI. Sydøstjyllands Politi blev tirsdag kontaktet af Føtex ved Helligkorsgade i Kolding, hvor der var fundet falske 20-kronemønter.

Ifølge politiet er der i øjeblikket tale om et større problem med falske 20-kroner i omløb. Politiet er stødt på mønterne flere steder i politikredsen – blandt andet i Vejle og Horsens.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport onsdag den 11.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

86-årig gennemskuede falsk bankopkald i Kolding

0

KRIMI. En 86-årig mand fra Bredevej i Kolding blev tirsdag klokken 17.25 udsat for et forsøg på svindel.

Manden blev ringet op fra et hemmeligt nummer og fik oplyst, at hans betalingskort var blevet misbrugt. I den forbindelse fik han at vide, at nogen ville komme forbi for at hente kortet.

Den 86-årige fattede mistanke og kontaktede i stedet Sydøstjyllands Politi. En patrulje blev sendt til området for at holde øje med, om nogen dukkede op, men ingen mødte frem. Sagen førte derfor ikke til anholdelser.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport onsdag den 11.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

KIF Kolding binder styrmanden frem til 2027

0

SPORT. KIF Kolding har sikret sig kontinuitet på playmaker-positionen, efter at klubben har forlænget aftalen med den svenske profil Viktor Ahlstrand. Den nye kontrakt betyder, at den 28-årige svensker nu er på kontrakt frem til sommeren 2027.

Ahlstrand har hurtigt spillet sig ind som en nøglefigur i KIF Kolding, hvor han med sit overblik og taktiske niveau har været med til at sætte retning for holdets spil. I løbet af efteråret blev han desuden hædret som månedens spiller i både oktober og november, og han har i denne sæson markeret sig som holdets styrmand på banen.

Cheftræner Anders Eggert glæder sig over forlængelsen og peger på både det sportslige og menneskelige aftryk, den svenske playmaker har sat.

»Vi er meget glade for at have forlænget aftalen med Viktor. På trods af, at han kun har været i klubben i ét år, har han allerede sat et tydeligt aftryk på holdet og vores måde at spille på. Efter sin uheldige skade sidste sæson er han kommet stærkt tilbage og har vist stor professionalisme og seriøsitet – både i forhold til sit eget spil og holdets. Viktor er altid velforberedt, især når det gælder det taktiske arbejde, og samtidig bidrager han positivt til truppen med sin personlighed og sit gode humør. Vi ser frem til endnu et år med Viktor som styrmand for holdet.«

Hovedpersonen selv lægger ikke skjul på, at beslutningen om at forlænge opholdet i Kolding handler om både trivsel og ambitioner.

»Jeg har valgt at blive i Kolding, fordi jeg trives rigtig godt med både trænerteamet og mine holdkammerater, og fordi jeg gerne vil være en del af den nye satsning, klubben har sat i gang. Jeg synes, vi har udviklet os markant i løbet af sæsonen, og selvom jeg har været frustreret over både mine egne og holdets præstationer i starten, er jeg stolt af den udvikling, vi har vist, og de præstationer, vi har leveret på det seneste.«

Den svenske playmaker ser fortsat et stort potentiale i holdet og klubben.

»Jeg har stor lyst til at være med til at bygge videre på det her og tror på, at vi stadig har mere at give, og at vi endnu ikke har set den bedste version af KIF Kolding – også selvom jeg er bevidst om, at det er en klub med en stor historie og store forventninger. Jeg er både glad og stolt over at kunne fortsætte i klubben og vil gøre alt, hvad jeg kan, for at vi slutter sæsonen på bedst mulig vis« afslutter Viktor Ahlstrand.

Viktor Ahlstrand har indtil videre optrådt 21 gange i KIF Kolding-trøjen og har scoret 93 mål.

Malte Setkov får OL-chancen efter ændring i dansk trup

0

SPORT. Den danske ishockeytrup til vinter-OL i Milano har fået et nyt ansigt, efter at Malte Setkov nu er blevet en del af landsholdets OL-hold. Den 27-årige back er blevet skrevet ind i truppen efter at have været samlet med holdet de seneste fire dage og er nu klar til de kommende kampe.

Ændringen i truppen sker som følge af, at Jonas Røndbjerg tidligere på ugen blev meldt endegyldigt ude af OL på grund af skade. Det åbner døren for Malte Setkov, der til daglig spiller i Rødovre Mighty Bulls og står noteret for 28 landskampe for Danmark.

Chef de mission for vinter-OL, Mikkel Sansone Øhrgaard, glæder sig over tilføjelsen til truppen, selvom situationen er opstået på et ærgerligt grundlag.

»Vi er glade for at byde Malte velkommen til ishockeyherrernes OL-trup, og vi glæder os til at se ham repræsentere Danmark på flotteste vis ved herrernes ishockeyturnering i Milano. Vi er samtidigt meget triste over, at Jonas Røndbjerg har måttet melde afbud til OL, og vi ønsker ham rigtig god bedring.«

Malte Setkov selv lægger ikke skjul på, at OL-udtagelsen betyder meget, og han ser frem til at blive en del af holdet i Milano.

»Det bliver en vanvittig oplevelse, og jeg ser frem til at være en del af dette fantastiske hold. Jeg vil kæmpe alt, hvad jeg kan, for, at vi får nogle gode kampe og resultater. Efter at have været en del af åbningsceremonien fredag er jeg kun blevet bekræftet i, at OL er noget helt særligt, så jeg glæder mig rigtig meget.«

Også landsholdets general manager, Morten Green, forholder sig til både afbuddet og den nye udtagelse. Han understreger først og fremmest skuffelsen over, at Jonas Røndbjerg må blive hjemme.

»Vi er både på det personlige og sportslige plan meget kede af, at Jonas er blevet skadet, og derfor går glip af OL, og vi vil alle gerne ønske ham rigtig god bedring og sende ham den største hilsen fra OL-lejren.«

Samtidig er der stor tillid til den nye mand i truppen.

»Men når situationen er, som den er, er vi på den anden side utroligt glade for at få Malte ind i truppen. Malte har haft en kanon sæson indtil videre, og vi føler os meget trygge ved hans niveau, og han kan tilføre en ny dimension.«

Jonas Røndbjerg sætter selv ord på skuffelsen over at måtte melde afbud til OL.

»Jeg er meget ked af at misse OL, for jeg havde virkelig set frem til en stor oplevelse i Milano med mine holdkammerater. Men sådan skulle det desværre ikke gå. I stedet vil jeg bakke holdet op herhjemmefra, og jeg glæder mig meget til at se drengene spille for løven på brystet.«

Det danske ishockeylandshold spiller sin første OL-kamp den 12. februar mod Tyskland. Herefter venter USA den 14. februar, mens Letland er sidste modstander i gruppespillet.

Politiet fortsatte indsats mod mobilkørsel: Seks nye bilister sigtet

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi fortsatte torsdag indsatsen mod bilister, der bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen. Dagen før havde politiet på cirka to en halv time sigtet...

To traktorer tømt for diesel ved havnen: Tab på 8.000 kroner

0
KRIMI. Tyve har hen over weekenden tappet diesel fra to traktorer ved Kolding Lystbådehavn på Skamlingvejen. Ifølge Sydøstjyllands Politi er der stjålet diesel fra en...

Brandvæsenet får dobbelt så travlt sankthansaften: Brug sund fornuft ved bålet

0
BEREDSKAB. Når sankthansbålene tændes landet over i aften, er der ingen forbud mod åben ild, og brandfaren vurderes som moderat. Alligevel bliver sankthansaften år...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....