Casper U. Mortensen forlader Hamburg – vender hjem til Danmark

0

Den danske landsholdsspiller og tidligere FHK-profil Casper U. Mortensen forlader Handball Sport Verein Hamburg efter sæsonen og vender hjem til Danmark sammen med sin familie.

HSV Hamburg og den 35-årige venstrefløj er blevet enige om ikke at forlænge den kontrakt, der udløber til sommer. Dermed slutter et fem et halvt år langt kapitel i den nordtyske klub, hvor Mortensen har sat markante aftryk – både sportsligt og menneskeligt.

For danske håndboldfans er Mortensen et velkendt navn. Ud over sin landsholdskarriere har han tidligere spillet i Fredericia Håndboldklub, inden turen gik videre til internationale topklubber.

Et uafsluttet kapitel i Hamburg

Mortensen vendte i sommeren 2021 tilbage til Hamburg fra FC Barcelona. Han havde allerede haft en kort periode i klubben i 2015, men følte, at opholdet dengang sluttede brat.

»For mig var min første tid i Hamburg et uafsluttet kapitel. Jeg var her kun et halvt år, og pludselig var det hele forbi – selv om det sportsligt gik godt, og rammerne var perfekte. Drømmen brast meget hurtigt,« fortæller han.

Da kontrakten med Barcelona udløb, opstod muligheden for at vende tilbage.

»Det var faktisk min kone, der sagde: Hvad med Hamburg? Fra det øjeblik var der ikke andre muligheder for mig.«

Fra Barcelona til Bundesligaens topscorer

Inden sit comeback i Hamburg havde Mortensen haft stor succes i FC Barcelona, hvor han blandt andet vandt spanske mesterskaber, nationale pokaltitler og EHF Champions League.

I Hamburg udviklede han sig igen til en af Bundesligaens mest markante profiler. I sæsonen 2022/23 blev han ligaens topscorer med 234 mål i 32 kampe. HSV Hamburg satte samtidig pointrekord og kæmpede til sidste spilledag om en europæisk plads.

Også i den aktuelle sæson har han leveret varen med 83 mål og en træfsikkerhed på omkring 75 procent.

Familien trak hjem

Beslutningen om at forlade Tyskland handler først og fremmest om familien.

»På denne udlandsrejse er vores søn blevet født, og nu er tidspunktet rigtigt til at komme tættere på vores familie i Danmark. Det er ikke en spontan beslutning – det føles helt rigtigt for os.«

Hvor Mortensen spiller fra næste sæson, er endnu ikke offentliggjort.

En spiller med karakter

Sportsdirektør Johannes Bitter i HSV Hamburg roser den danske profil.

»Casper er en ekstrem karakterstærk type, der altid har forsøgt at gøre dem omkring sig bedre. Jeg kan ærligt sige, at jeg har haft det sjovest med ham i min karriere. Han har været en vigtig del af klubben.«

Mortensen selv understreger, at fokus ikke ændrer sig i de sidste kampe.

»At jeg stopper, ændrer ikke mit fokus. Jeg vil vinde hver kamp. Jeg hader at tabe. Jeg vil gerne have, at folk siger: Han gav alt i hver eneste kamp.«

Til sommer går turen hjem til Danmark. Hvor i landet den tidligere FHK-spiller fortsætter karrieren, må tiden 

To unge kvinder anholdt efter uro i nattelivet

0

KRIMI. Natten til fredag klokken 3 rykkede Sydøstjyllands Politi ud til Jernbanegade, hvor der var meldinger om uro i gågaden. Ifølge anmeldelserne stod en større gruppe og råbte og skreg på stedet.

Da patruljen kom frem, udviklede situationen sig sådan, at to 18-årige kvinder blev anholdt. Anholdelserne skete efter politilovens bestemmelser med henblik på at genoprette ro og orden.

Der er tale om en administrativ frihedsberøvelse, og formålet var at dæmpe uroen i området.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport fredag den 13.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

Alarm fra våbenboks viste sig at være håndværker

0

KRIMI. Torsdag morgen omkring klokken 8 modtog Sydøstjyllands Politi en anmeldelse om en alarm fra en skytteforening på Engløkke. Alarmen var udløst fra foreningens våbenboks.

Der blev sendt en vægter til stedet, og politiet rykkede også ud for at undersøge forholdet nærmere. Det viste sig dog hurtigt, at der var tale om en håndværker, som utilsigtet havde aktiveret alarmen.

Der var derfor ikke yderligere for politiet i sagen.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport fredag den 13.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

Glat føre gav flere anmeldelser på Sønderjyske Motorvej

0

KRIMI. Sydøstjyllands Politi modtog torsdag aften flere anmeldelser om glat føre på Sønderjyske Motorvej, blandt andet omkring Christiansfeld og Hedensted.

Ifølge døgnrapporten indløb der gentagne meldinger om vanskelige kørselsforhold på strækningen. Vejret skabte udfordringer for trafikanterne, men der er ikke meldinger om alvorlige hændelser i den forbindelse.

Også mellem Fredericia og Vejle blev der meldt om glatte vejbaner som følge af vejret.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport fredag den 13.2 kl. 9.00 af politikommissær Kasper Christensen.

Pullerter og nye zoner skal dæmpe biltrafikken i Koldings gågader

0

Trafik. Fra 18. februar bliver det markant sværere for bilister at køre ind i Koldings gågader. Her træder nye færdselsregler i kraft, og samtidig bliver der sat automatiske pullerter op ved indgangene til bymidten.

Når pullerterne er hævet, kan biler ikke køre ind i gågaderne. Tiltaget skal ifølge Kolding Kommune skabe mere tryghed og ro for de mange fodgængere i midtbyen.

Formand for Plan- og Teknikudvalget Tobias Jørgensen peger på, at der i dag er for meget trafik i området.

»Der er for meget biltrafik i gågaderne i dag, og en del af trafikken er ovenikøbet ulovlig. Det strider imod vores visioner om at skabe en spændende og hyggelig midtby. Derfor har vi i dialog med butikker, cafeer/restauranter og kulturinstitutioner i Detailværket skabt nogle klare rammer for trafikken, som vil skabe tryghed og gøre det hyggeligere at færdes i gågaderne,« siger han.

Han understreger samtidig, at ændringerne hænger sammen med den større plan for bymidten.

»I det store billede er de nye færdselsregler samtidig en forudsætning for, at vi kan lykkes med vores ambitiøse fornyelse af bymidten, som vi har afsat 160 mio. kr. til at gennemføre frem til 2030.«

Tre zoner i gågadesystemet

Med de nye regler bliver gågaderne opdelt i tre zoner.

I de røde gader bliver der helt lukket for biltrafik. I de gule gader bliver der åbnet for ensrettet varekørsel uden lastbiler i tidsrummet klokken 6 til 11 samt for beboerkørsel og andre med særlig tilladelse. I de grønne gader bliver der åbnet for ensrettet biltrafik hele døgnet.

Ifølge kommunens anlægs- og driftschef Mads Astrup skal det skabe mere forudsigelighed.

»I de dele af gågaderne med flest besøgende bliver der helt lukket for biltrafik. I de øvrige dele af gågadesystemet vil det være varekørsel om formiddagen og beboerkørsel. Men al trafik vil være ensrettet, så vi undgår situationer som i dag, hvor modkørende biler skal passere hinanden, og vi undgår bakkende biler, der skal vende. En vigtig ændring er også, at gågaderne som udgangspunkt lukkes for lastbiler. Det vil styrke trafiksikkerheden og mindske belastningen på belægningen i gågaderne,« siger han.

Lastbiler henvises fremover til særlige vareleveringspladser uden for gågaderne, blandt andet en ny plads på Riberdyb. Herfra må varerne fragtes det sidste stykke med for eksempel palleløfter.

Cityassistenter hjælper i opstartsfasen

I forbindelse med ændringerne bliver de gamle skilte fjernet og erstattet af nye. Kommunen opsætter også infostandere, hvor besøgende kan orientere sig om reglerne i de enkelte områder.

De første dage efter ikrafttrædelsen vil cityassistenter være til stede i gågaderne.

»Al forandring kræver tilvænning. De første dage vil vores cityassistenter være til stede i gågaderne for at svare på spørgsmål og hjælpe folk, der er usikre på, hvad de nye regler betyder. I forvejen har cityassistenterne delt foldere ud til butikker, leverandører, chauffører, osv. for at skabe opmærksomhed om de kommende ændringer,« forklarer Mads Astrup.

Der kan dog opstå midlertidige ændringer i takt med, at bymidten de kommende år skal have et større løft.

»Når der skal lægges ny belægning på en strækning, så kan vi blive nødt til at lave omkørsler, spærringer af veje, m.m. Det er selvfølgelig lidt irriterende, men det er vilkårene, hvis vi skal skabe en fantastisk bymidte,« siger han.

Søg om adgang digitalt

Beboere og forretningsdrivende med adgang til parkering i baggårde kan søge om at få mulighed for selv at sænke pullerterne. Håndværkere og flyttefolk kan i særlige tilfælde også søge om tilladelse.

Ansøgning og yderligere information findes på kommunens hjemmeside, hvor man også kan læse mere om den samlede fornyelse af Kolding bymidte frem mod 2030.

Med de nye regler følger desuden et nyt signalreguleret kryds ved Fredericiagade, Jernbanegade, Buen og Munkegade, hvor det bliver muligt at køre ud fra gågaden. Det bliver fortsat ikke tilladt at køre ind i gågaden fra krydset.

I Gråbrødregade oprettes der samtidig pladser til 15 minutters korttidsparkering, og de eksisterende handicapparkeringspladser tidsbegrænses til to timer og kan også bruges til korttidsparkering. Handicapkørsel i selve gågaderne bliver ikke længere tilladt.

Cyklister må fortsat cykle i gågaderne efter de nuværende regler og altid på fodgængernes præmisser.

Mange velfærdsmedarbejdere vælger kortere arbejdstid og lavere løn uden for det offentlige

0

SUNDHED. Når velfærdsmedarbejdere som SOSU’er, sygeplejersker, fængselsbetjente og politibetjente forlader deres job i det offentlige, sker det ofte til stillinger med færre arbejdstimer og lavere løn. Det viser et nyt forskningsprojekt fra ROCKWOOL Fonden, som samtidig peger på et betydeligt potentiale i at fastholde flere medarbejdere i de offentlige velfærdsfag.

Ifølge forskningsprojektet forlader mellem 27 og 48 procent af medarbejderne i de fire faggrupper det offentlige i løbet af deres arbejdsliv. Analysen viser, at omkring 50.000 personer med relevante uddannelser ikke længere arbejder med deres fag i det offentlige, herunder knap 27.000 SOSU’er.

»Vores analyse viser, at omkring 50.000 personer med de relevante uddannelser, herunder næsten 27.000 SOSU’er, ikke arbejder med deres fag i det offentlige. Det er en udfordring, når vi ved, at der i de kommende år vil være rekrutteringsproblemer i netop de fag. Mange har nævnt et behov for større udenlandsk rekruttering, men vores analyse peger på, at der også er et stort potentiale i at fastholde flere i det offentlige og rekruttere flere, hvis der er politisk ønske om det,« siger Jacob Arendt, forskningsprofessor ved ROCKWOOL Fonden.

Fælles for alle fire faggrupper er, at de reducerer deres arbejdstid, når de forlader det offentlige. Fængselsbetjente og politibetjente går mest ned i tid og arbejder i gennemsnit tre til fire timer mindre om ugen i deres nye job. SOSU’er og sygeplejersker, der i forvejen ofte arbejder på deltid i det offentlige, går typisk en til halvanden time ned om ugen.

Også lønnen ændrer sig markant for flere af faggrupperne. Fængselsbetjente og SOSU’er oplever de største lønnedgange på henholdsvis omkring 4.000 og 1.800 kroner om måneden. Sygeplejersker går i gennemsnit 360 kroner ned i månedsløn, mens politibetjente er den eneste gruppe, der i gennemsnit oplever en lønstigning på 830 kroner om måneden, primært fordi flere finder job i den private sektor.

Samtidig viser forskningsrapporten, at velfærdsmedarbejderne ofte skifter til arbejdspladser med lavere sygefravær. I perioden fra 2009 til 2023 var andelen på sygedagpenge høj blandt de fire faggrupper i det offentlige, hvor især SOSU’er og fængselsbetjente lå højt. Efter jobskiftet falder sandsynligheden for at modtage sygedagpenge markant, og generelt er den lavere end for dem, der bliver i det offentlige.

Ifølge Jacob Arendt peger resultaterne på, at arbejdsvilkår spiller en central rolle, når medarbejdere forlader deres fag i det offentlige.

»Vores analyse tyder på, at mange, der forlader deres fag i det offentlige, er villige til at gå ned i løn og arbejde færre timer i bytte for arbejdsvilkår, der passer dem bedre. Derfor er det ikke kun højere løn, men også arbejdsvilkår, der betyder noget, hvis man vil fastholde flere offentlige velfærdsmedarbejdere.«

Forskningsprojektet bygger på analyser af registerdata fra 2009 til 2023 for personer mellem 18 og 64 år med uddannelse som SOSU-assistent eller -medhjælper, sygeplejerske, fængselsbetjent eller politibetjent.

Sydjylland skal ikke skylles i havet eller druknes i regn

0

OPINION. For mange mennesker i vores skønne landsdel Syd- og Sønderjylland er vejrudsigter med risiko for stormflod eller skybrud blevet en faktor, der truer vores hverdag og velfærd.

Vi står i en ny klimavirkelighed. Vejret er vildere, og stormfloderne bliver hyppigere og mere massive.

Lad det være helt klart: For Borgernes Parti er klima- og miljøbeskyttelse af mennesker, dyr og værdier – alles opgave, men særligt en statslig opgave. Det kunne i teorien også fortsat være en kommunal hovedopgave, men det rækker økonomien ikke til det. Kommunerne leverer kernevelfærd, skoler, gader, veje, kultur- og fritidstilbud samt tekniske, miljø- og klimaindsatser. De prioriterede borgernære opgaver, kaldet kernevelfærd, suger de kommunale kasser tomme. Samtidig får overdrevne skatter og afgifter statskassen til at svulme med milliarder, mens borgere og kommuner efterlades i en vanskelig økonomisk situation. Det er uacceptabelt. Staten har opgaven og ansvaret. Der er netop afsat 64 mio. kr. til at undersøge nogle af landets diger. Det er en dråbe i havet, og der er behov for en forstærket og snarlig indsats. Oversvømmelser, hvad enten det skyldes hav- eller regnvand, er ødelæggende for ejendomme, infrastruktur, elnet og ikke mindst når udslip fra toiletter flyder gennem folks huse og rundt i gaderne og ender i vandløb og i havet.

Klimavirkeligheden er både reel og dyr.

Mange husker sikkert stormfloden i 2023, der ramte blandt andet Haderslev, Aabenraa og Sønderborg Kommune som oplevede store ødelæggelser og en regning på 80 millioner kroner. Sommerhusområder blev oversvømmet og raseret, og dæmninger bl.a. på Kegnæs og digesammenbrud i Vemmingbund og Aabenraa understreger den nye virkelighed.

Ifølge seneste opgørelse fra Kystdirektoratet er 51 kommuner udpeget som særligt oversvømmelsestruede. Det betyder, at hver sjette bolig i Danmark har høj risiko for at blive oversvømmet.

En fremskrivning af vandstanden i Nordsøen gør Tønder Kommune til den mest truede kommune i landet. Samme opgørelse udpeger også Esbjerg, Fanø, Rømø, Varde, Tønder, Vejle, Fredericia, Sønderborg, Gråsten og Kolding som oversvømmelsestruede af hav og vandløb. Det er en virkelighed og et ansvar staten bør tage alvorligt.

Statsministeren til EU-møde og sikkerhedskonference i München

0

POLITIK. Statsminister Mette Frederiksen deltager i dag i et uformelt møde med EU’s stats- og regeringschefer i Flandern, hvor europæisk konkurrenceevne er på dagsordenen.

Herefter rejser statsministeren videre til München, hvor hun igen i år deltager i den årlige sikkerhedskonference. Konferencen regnes for en af verdens mest dagsordensættende inden for sikkerhedspolitiske emner.

Under opholdet i München skal statsministeren blandt andet deltage i en paneldebat om europæisk oprustning.

Ifølge Mette Frederiksen står Europa i en afgørende situation.

»Når vi oplever pres udefra, som vi blandt andet har oplevet i Grønland og Danmark den seneste tid, har Europa sendt et klart signal ved stå samlet og stærkt. Men Europa står ved en skillevej. Vi skal forberede os på en ny verdensorden, hvor vi i Europa i langt højere grad end tidligere tager ansvar for vores egen sikkerhed. Det kræver, at vi fra politisk hold starter et gearskifte i den europæiske forsvarsindustri. Vi skal sikre, at virksomhederne øger produktionen og kan levere mere og hurtigere end tilfældet er i dag. For Europa skal senest i 2030 kunne forsvare sig selv,« siger statsministeren.

Sikkerhedskonferencen i München samler hvert år en lang række internationale beslutningstagere og eksperter for at drøfte aktuelle sikkerhedspolitiske spørgsmål.

Foruden statsministeren deltager også forsvarsministeren og udenrigsministeren i konferencen.

Unge skal træne svære valg i økonomiens gråzoner

0

ØKONOMI. I uge 11 sætter Årets Pengeuge fokus på de økonomiske dilemmaer, som mange unge møder i hverdagen. Med et nyt undervisningsforløb vil Finans Danmark sammen med blandt andre Danmarks Matematiklærerforening styrke elevernes forståelse for privatøkonomi og de valg, der følger med, når pengene ikke altid rækker.

Undervisningen tager afsæt i genkendelige situationer, hvor elever i udskolingen blandt andet skal forholde sig til fristelser som køb nu og betal senere eller spørgsmålet om at spare op. Gennem realistiske øvelser og cases bliver eleverne udfordret på balancen mellem fornuft og følelser, når økonomiske beslutninger skal træffes.

Ifølge Finans Danmark handler det om at møde de unge der, hvor valgene opstår i hverdagen.

»Vi vil gerne møde de unge lige der i hverdagen, hvor de skal træffe de økonomisk valg, der kan være svære, hårde og hvor man står og vipper mellem fornuft og følelser. Med hjælp fra matematiklærerne og gæste-underviserne fra bankerne vil vi i Pengeuge gerne være med til at give nogle redskaber, de unge kan bruge, når de kommer i tvivl,« siger Stine Luise Goll, direktør for politik, strategi og medlemsservice i Finans Danmark.

Undervisningsforløbet er opdelt i to spor målrettet henholdsvis 7.-8. klasse og 9.-10. klasse, da økonomi fylder mere i de ældste elevers liv, når fritidsjob og egne indtægter bliver en del af hverdagen. Forløbet er allerede testet på en skoleklasse i målgruppen.

Formålet er ikke at fortælle eleverne, hvad der er rigtigt eller forkert, men at skabe refleksion og dialog.

»Formålet er ikke at give en facitliste på, hvad der er ”rigtigt” eller forkert”, men at give de unge et trygt rum til at reflektere, stille spørgsmål og blive klogere på deres egne valg,« fortæller Stine Luise Goll.

Ud over konkrete økonomiske dilemmaer sætter undervisningen også fokus på de inspirationskilder, som påvirker unges forbrug og pengevaner. Her opfordres eleverne til at overveje, hvem de lytter til, når de møder økonomiske råd på nettet og sociale medier.

Undervisningsmaterialet er gratis og tilgængeligt for alle skoler på platformen FORSTÅ.dk og er tilpasset undervisningen i matematik.

KIF Kolding henter målvogter hjem fra svensk storklub

0

SPORT. KIF Kolding har sikret sig en markant forstærkning til den kommende sæson. Den 26-årige danske målvogter Victor Bang skifter fra svenske IFK Kristianstad og har skrevet under på en aftale frem til sommeren 2028.

Victor Bang har de seneste tre sæsoner vogtet målet i IFK Kristianstad, hvor han aktuelt ligger helt i toppen af den svenske liga og kæmper med om det svenske mesterskab. Med skiftet til KIF Kolding vender han nu hjem til dansk håndbold efter flere år i udlandet.

Tidligere i karrieren har han blandt andet spillet for Oure/GOG, HØJ Elite og IFK Skövde og kommer til Kolding med erfaring fra både dansk og svensk håndbold på højt niveau.

Cheftræner Anders Eggert glæder sig over tilgangen.

»Vi er meget glade for at kunne tilknytte Victor. Han kommer med flere sæsoners erfaring fra den svenske liga og er i en alder, hvor han både har et solidt niveau her og nu, men stadig et stort udviklingspotentiale. Han har en spændende spillestil og passer godt ind i den måde, vi gerne vil spille på. Victor er meget seriøs og ydmyg i sit arbejde, og det betyder meget for os, at han har dedikeret sig fuldt ud til klubben og projektet, ikke mindst ved at bosætte sig i Kolding. Vi ser frem til samarbejdet.«

Også hovedpersonen selv ser frem til at tørne ud for KIF Kolding.

»Jeg har valgt KIF Kolding på grund af det høje sportslige niveau og de store ambitioner. Klubben har en stærk håndboldkultur, som tiltaler mig meget. Jeg ser frem til et godt sted, hvor jeg kan fortsætte min udvikling og bidrage til holdet.«

Victor Bang tiltræder efter sommerferien og flytter samtidig til Kolding. I KIF Kolding kommer han til at spille med trøje nummer 1.

Politiet fortsatte indsats mod mobilkørsel: Seks nye bilister sigtet

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi fortsatte torsdag indsatsen mod bilister, der bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen. Dagen før havde politiet på cirka to en halv time sigtet...

To traktorer tømt for diesel ved havnen: Tab på 8.000 kroner

0
KRIMI. Tyve har hen over weekenden tappet diesel fra to traktorer ved Kolding Lystbådehavn på Skamlingvejen. Ifølge Sydøstjyllands Politi er der stjålet diesel fra en...

Brandvæsenet får dobbelt så travlt sankthansaften: Brug sund fornuft ved bålet

0
BEREDSKAB. Når sankthansbålene tændes landet over i aften, er der ingen forbud mod åben ild, og brandfaren vurderes som moderat. Alligevel bliver sankthansaften år...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....