Skarpt træk af FHK’s ledelse

0

Fredericia Håndboldklub har truffet et klogt valg. Ansættelsen af Mathias Madsen som ny cheftræner fra sommeren 2026 er ikke bare et fornuftigt træk – det er et træk, der vidner om, at klubben ved, hvad den leder efter.

FHKs ledelse og direktør Thomas Renneberg-Larsen har ikke altid været fri for kritik, og noget af den har med rette ramt sit mål. Men denne gang skal roret drejes den anden vej. Ansættelsen af Mathias Madsen er en beslutning, der fortjener ros – ikke forbehold.

Ja, Madsen blev fyret i Skjern. Men det er let at glemme, hvad han nåede at udrette, inden det skete. Han hentede bronze og sølv til Skjern Håndbold i Herreligaen og nåede kvartfinalen i European League. Det er ikke resultater, der falder i skødet på hvem som helst. De kræver en træner, der kan få et hold til at præstere, når det virkelig gælder – i slutspillet, på de store scener, når presset er størst. Det har Madsen bevist, at han kan.

Og det er netop dér, signingen giver god mening set i lyset af FHKs ambitioner. Fredericia Håndboldklub vil ikke bare overleve i ligaen – holdet vil være med i toppen. Så er det ikke nok at hente en træner med potentiale og lovende takter. Man har brug for en, der allerede har leveret på det niveau, man stræber efter. Madsens meriter fra Skjern er et konkret bevis på, at han kan løfte et hold til medaljer, og den erfaring er guld værd for en klub med store ambitioner.

I håndboldmiljøet er han da også at betragte som en af de mere talentfulde trænere i sin generation. En mand med fødderne plantet på jorden, en klar plan og et ry for at arbejde grundigt og metodisk. Han er ikke den type, der ankommer med et færdigt system, som spillerne bare skal tilpasse sig. Han lytter, han inkluderer, og han bygger et hold indefra.

Det er her, ansættelsen af Madsen for alvor giver mening i en FHK-kontekst. Under Gudmundur Gudmundsson oplevede klubben en periode, hvor det handlede om at tilpasse alt efter træneren. Et stærkt koncept, ingen tvivl om det – men også en tilgang, der ikke efterlod meget plads til den enkelte spiller. Det har været anderledes under det midlertidige trænerpar Jesper Houmark og Michael Wollesen, og nu ser det ud til, at klubben bevidst har valgt en træner, der bygger videre på den mere inkluderende linje.

Madsen er heller ikke en træner, der blot har teori og taktik på papiret. Han har selv spillet på højeste niveau og ved af egen erfaring, hvad der kræves af en håndboldspiller i en ligasæson. Den erfaring er uvurderlig, når man skal kommunikere med og udvikle en trup, der selv befinder sig i de samme situationer.

Med Mathias Madsen i spidsen fra sommer ser Fredericia Håndboldklub ud til at have fundet en træner, der matcher klubbens ambitioner – og som gør det på en måde, der ikke kræver, at hele organisationen drejer rundt om ham. Det er præcis den type leder, FHK har brug for nu. Og den beslutning skal Thomas Renneberg-Larsen og resten af ledelsen have credit for.

42-årig varetægtsfængslet for momssvig for mindst 27 millioner kroner

0

En 42-årig mand er mandag ved Retten i Kolding varetægtsfængslet frem til den 31. marts. Han er sigtet for momssvig af særlig grov karakter ved at have foretaget momsunddragelse for ikke under 27 millioner kroner.

Manden tog forbehold for at kære afgørelsen.

Det oplyser Sydøstjyllands Politi mandag eftermiddag.

FHK henter Mathias Madsen som ny cheftræner

0

Fredericia Håndboldklub har indgået en treårig aftale med Mathias Madsen som ny cheftræner for klubbens ligaherrer. Han tiltræder fra sommeren 2026.

Madsen kommer fra Skjern Håndbold, hvor han som cheftræner har vundet bronze og sølv i Herreligaen samt nået kvartfinalen i European League.

»Mathias Madsen er en grundig og arbejdsom træner med en klar plan for, hvordan vi fortsat kan udvikle Fredericia Håndboldklub og sikre, at vi også i de kommende år er blandt de bedste hold i ligaen,« siger direktør Thomas Renneberg-Larsen og fortsætter:

»Det har været afgørende for os at finde en profil, der matcher både vores sportslige ambitioner og vores værdier. Vi er overbeviste om, at Mathias er den rette til at føre klubben videre i den retning, vi er i gang med.«

Mathias Madsen lægger ikke skjul på, at FHKs ambitioner har været afgørende for beslutningen.

»Efter flere gode og konstruktive møder med Fredericia Håndboldklub var jeg ikke i tvivl om, at mit næste trænerjob skulle være i FHK. Det er en klub, der vil spille med i toppen af dansk håndbold, og de ambitioner matcher utrolig godt med mine egne,« siger han.

Den kommende cheftræner ser også frem til hjemmekampene i Middelfart Sparekasse Arena.

»Jeg glæder mig til at få hjemmebane i Middelfart Sparekasse Arena, hvor jeg tidligere som modstander har mærket den gode stemning og ikke mindst presset fra HK Ultras og de øvrige tilskuere,« siger Mathias Madsen.

Indtil han tiltræder til sommer, fortsætter Jesper Houmark og Michael Wollesen som midlertidigt trænerteam resten af sæsonen, hvorefter de vender tilbage til deres tidligere roller i klubben.

Et tænkt, men ikke utænkelig verdensbillede i forandring

0

OPINION. Der er jo tænkt, sagt og skrevet meget i den æterbårne og skrivende presse omkring vores store handels samarbejdspartner USA – med præsident Donald Trump i front omkring vores store dejlige Grønland, nemlig 2.166.086 km2 – 80 % er dækket af is, Danmark 42.952 km2

Men der er sagt og skrevet endnu mere her omtalte forhold, Trump, USA, Grønland og Danmark – ja, endda meget mere! – der hovedsagelig omhandler uoverskuelige forhold hvis USA på en eller anden måde får råderet over denne store ø, – vores Grønland, uha – uha da.

Der er også talt om hvad grunden er til USA ønsker op opnå rådighed i en eller anden udstrækning over Grønland, nemlig bevare/forbedre verdensfreden med militær sikkerhed/støtte der oppe i det høje nord.

Det er vel nok det allerstørste ønske fra os alle her i vesten, at få etableret tilstrækkelig med forsvars militære styrker, af allerbedste slags, til sikring af freden – “slip freden løs”.

Årsagen til denne udvidede militære fredsaktivitet fra os her i vesten, er vi desværre gennem flere år har oplevet betydelige truende militære aktiviteter fra vores østlige naboer.

Faktisk synes jeg debatten her har været næsten diletant agtig, svulmende og på flere måder meget nedgørende at høre om og se på, – på mig virker det der her sker ødelæggende for vores freds- og handelssamarbejde, og det er jo slet ikke godt.

Jeg tænker, kan det mon være fordi det er en meget dynamisk person USA’s præsident Donald Trump der tilsyneladende er den der her har påvirket situationen hertil hvor vi er nu, nemlig endelig det at indse vi her i Europa bør være herre i eget hus, med alt det dette indebærer?

Jeg tænker, – hvad hvis det nu var NATO og EU – fælles, eller hver for sig der havde taget skridt til den proces jeg lige har i kort form skitseret her – FREDSARBEJDE på verdensplan, var der så også opstået denne usmagelige, ødelæggende, nedgørende debat??? jeg ved det ikke, men vi kan jo afprøve sagen, gerne snarest mulig “værsgo”.

“DET HANDLER OM VERDENSFREDEN- OGSÅ NATO OG EU”.

NATO og EU samarbejder tæt om europæisk sikkerhed, hvoraf 22 lande er medlemmer af begge organisationer. Samarbejdet fokuserer på fælles udfordringer som cybersikkerhed, militær mobilitet, hybride trusler og forsvarskapaciteter. Mens NATO er den primære forsvarsgarant, supplerer EU med økonomiske og politiske værktøjer

Der bør også i stigende grad indgå antroprologi – ja det mener jeg – som freds for handlings værktøj – direkte rettet mod fred og forsoning overalt – vi bør for enhver pris undgå krig.

Hver anden i Fredericia og Middelfart vil få ret til tidlig pension

0

POLITIK. Et nyt forslag fra Socialdemokratiet vil mere end fordoble antallet af borgere med ret til Arne-pension. I Fredericia og Middelfart gælder det hver anden i de relevante årgange.

Hvis Socialdemokratiets udspil om en forbedret Arne-pension bliver til virkelighed, vil 50 procent af de 50-54-årige i Fredericia Kommune have ret til tidlig pension. Det svarer til 1.760 personer. I dag er det 23 procent — 800 personer.

Billedet er næsten identisk i Middelfart Kommune, hvor 51 procent vil opnå retten, mod 24 procent i dag. I Kolding og Vejle er tallene henholdsvis 50 og 49 procent.

Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.

På landsplan vil 45 procent af de 50-54-årige få ret til tidlig pension med forslaget, mod 20 procent med de nuværende regler. »Hvis Arne-pensionen bliver ændret, vil det give mange flere mulighed for at trække sig tidligt tilbage end med de nuværende regler, særligt uden for de store byer,« siger Kristoffer Lind Glavind, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Faglærte og håndværkere tjener mest på det

Forskellen mellem kommuner afspejler erhvervsstrukturen. Retten til Arne-pension opbygges gennem anciennitet på arbejdsmarkedet fra det fyldte 16. år — og jo tidligere man trådte ind, jo hurtigere optjenes retten. Det betyder, at faglærte, håndværkere og industriarbejdere typisk når grænsen langt tidligere end folk med lange videregående uddannelser.

»I København og Nordsjælland har en stor del af befolkningen lange videregående uddannelser, og derfor kommer de senere ud på arbejdsmarkedet end dem, der tager en erhvervsuddannelse eller er ufaglærte. Den store forskel er et udtryk for de store forskelle i danskernes arbejdsliv,« siger chefanalytikeren.

Det forklarer, hvorfor kommuner som Gentofte (24 procent) og København (25 procent) ligger markant lavere end Trekantområdets kommuner.

Hvad foreslår Socialdemokratiet?

Det centrale element i forslaget er et loft på 66 år for, hvornår man senest kan gå på Arne-pension — i stedet for at aldersgrænsen som i dag stiger i takt med folkepensionsalderen. Derudover vil perioden, man kan være på tidlig pension, gradvist udvides til seks år, efterhånden som folkepensionsalderen stiger mod 70 år.

Brand i garage: Ild opstod i børneautostol

0

Sydøstjyllands Politi havde mandag to sager fra Kolding på døgnrapporten. Fra Fredericia var der intet at berette. Politiet modtog søndag klokken 14.43 en anmeldelse om brand i en garage på Mazantigade i Kolding.

Branden var opstået i en børneautostol, der stod i garagen. Der er ingen voldsomme skader, og der er ingen mistænkte. Politiet efterforsker, hvad der har antændt stolen og hvordan.

Indbrud i villa i Seest

Der blev i weekenden begået indbrud i en villa på Langagervej i Seest. Indbruddet fandt sted mellem lørdag klokken 16 og søndag klokken 15. Et vindue til et soveværelse var opbrudt, og huset var gennemrodet. Der blev stjålet en mindre mængde kontanter.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi mandag morgen.

KIF Kolding klar til oprykningskampe

0

KIF Kolding tog søndag eftermiddag endnu et skridt mod ligaen. En overbevisende 37-31-sejr over HC København i 1. division betyder, at holdet nu er sikret en plads i kvalifikationskampene om oprykning – en serie bedst af tre kampe mod nummer to og tre i rækken.

KIF Kolding kom stærkt fra start og satte tidligt dagsordenen. Efter knap ti minutter stod det 7-5, og holdet fortsatte med at trykke til. Inden længe var HC København sat under et pres, de aldrig rigtig kom fri af, og ved pausen var KIF foran med hele 20-12.

I anden halvleg forsøgte HC København at vende tingene. Et mere kontant forsvar og perioder med spil syv mod seks skulle ændre kampbilledet, men KIF bevarede kontrollen og holdt en solid føring hele vejen frem mod slutfløjtet. Slutresultatet blev 37-31.

KIF Kolding ligger i øjeblikket på andenpladsen i 1. division, og stillingen i rækken peger foreløbig på, at Aarhus Håndbold kan blive modstanderen i kvalifikationskampene. En eventuel tredje kamp vil med KIFs nuværende placering blive spillet på hjemmebane. Den første kamp i kvalifikationen er efter planen sat til weekenden den 10.-12. april.

Drabssag i Horsens: To mænd varetægtsfængslet – én kvinde løsladt

0

KRIMI. Opdateret klokken 18.28.

En 25-årig mand er ved Retten i Horsens varetægtsfængslet frem til den 1. april med begrundet mistanke om at have begået drab. En 35-årig mand er ligeledes varetægtsfængslet frem til den 1. april, mistænkt for medvirken til drab.

Dommeren fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at varetægtsfængsle en 19-årig kvinde, en 52-årig kvinde og en 61-årig mand, men besluttede at opretholde deres anholdelse i op til tre gange 24 timer. En 19-årig kvinde blev ved grundlovsforhøret løsladt af dommeren.

I alt seks personer i alderen 18 til 61 år blev søndag fremstillet i grundlovsforhør. De er sigtet for manddrab samt medvirken til manddrab efter straffelovens paragraf 237.

Grundlovsforhøret blev holdt bag lukkede døre. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en myndighedsmeddelelse søndag aften.

Seks personer sigtet for manddrab fremstilles i Horsens

0

KRIMI. Anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi fremstiller søndag klokken 9.30 seks personer i grundlovsforhør ved Retten i Horsens.

De er sigtet for manddrab samt medvirken til manddrab efter straffelovens paragraf 237.

Der er tale om tre mænd på 25, 35 og 61 år samt tre kvinder på 18, 19 og 52 år.

Anklagemyndigheden anmoder om dørlukning. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en myndighedsmeddelelse søndag morgen klokken 8.29.

Personbil og lastbil kolliderede i nat i Kolding

0

KRIMI. Natten til søndag rykkede Sydøstjyllands Politi ud til et færdselsuheld i Kolding, hvor en personbil og en lastbil stødte sammen i et kryds.

Uheldet skete klokken 03.11 i krydset mellem Højvangsvej og Korsvej. Sammenstødet skete i forbindelse med en svingning.

Der skete betydelige materielle skader ved uheldet, og politiet oplyser, at der også har været personskade. Skaderne betegnes dog ikke som alvorlige.

To mænd på henholdsvis 55 og 25 år var involveret i uheldet. Politiet har ikke oplyst, hvem af dem der er kommet til skade, eller hvem der befandt sig i de to køretøjer.

De nærmere omstændigheder ved ulykken er endnu ikke fastlagt og bliver fortsat undersøgt.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport søndag den 8.3 kl. 10.00 af vagtchef Andreas Juul.

Dansk VM-håb hænger i en tynd tråd på Lillebælt

0
SPORT. Klokken nærmede sig halv otte onsdag aften, før de sidste både gled ind mod Middelfart Marina. Næsten ti timer havde de unge sejlere...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...