Som alle kommuner i Danmark, skal også Kolding sørge for senest den 1. januar 2025 at etablere offentligt tilgængelige ladestandere til elbiler ved kommunale bygninger, hvor der er 20 eller flere parkeringspladser.

Kolding Kommune har derfor gennemført et udbud på opgaven med at opsætte ladestanderne. Udbuddet indeholdt i alt seks udbudspakker med 17-21 lokaliteter i hver og var sammensat, så de bydende skulle levere et minimum antal ladeudtag pr. lokalitet samt en minimumseffekt pr. ladeudtag. I de seks pakker var der krav om samlet set mindst 252 ladeudtag og en effekt på 2.160 kW.

Fem virksomheder har indsendt tilbud på opgaven, alle med stor erfaring med ladeløsninger på det danske marked. For at vinde hver pakke skulle virksomhederne levere det bedste produkt til brugerne i forhold til at levere flest mulige udtag og størst mulig effekt, ligesom det indgik i vurderingen, om der blev tilbudt et bedre produkt end minimumskriterierne i forhold til fx certificeret grøn strøm, særlig brugervenlig betjening m.m.

Vinderne af udbuddet blev Clever og OK, der får tildelt tre udbudspakker hver. De to virksomheder har givet tilbud, der betyder, at der kommer i alt 390 ladeudtag med en samlet effekt på 5.648 kW og altså langt flere udtag og højere effekt end minimumskravene.

– I OK er vi glade for, at vi skal hjælpe med at gøre det endnu nemmere for elbilister at oplade deres biler – uanset om de er på farten, til en fritidsaktivitet eller på arbejde. Kolding Kommune er en attraktiv samarbejdspartner for os, ikke mindst på grund af kommunens størrelse, men også fordi vi allerede har enkelte ladestandere i kommunen og gerne vil være endnu bredere repræsenteret, siger OK’s e-mobilitetschef, Thor Folmann Krarup.

Også hos Clever ser man positivt på Kolding Kommunes ambitiøse plan om at få endnu flere borgere til at vælge elbilen til i hverdagen, fortæller Morten Kruse, Relations Manager hos Clever, der er en del af det hold, som står for at udrulle ladeinfrastrukturen hos Clever.

– Lettilgængelige lademuligheder de rigtige steder er helt afgørende for, at vi kan få endnu flere i Kolding til at tage springet fra benzin- og diesel til el. Derfor sætter vi stor pris på, at Kolding Kommune har valgt at indgå et samarbejde med os. Nu vil vi i fællesskab gøre hverdagen for elbilister endnu nemmere med flere opladningsmuligheder lige netop dér, hvor der er allermest brug for det, siger Morten Kruse.

Ladestandere i hele kommunen

Udbuddet sikrer, at borgere og gæster i kommunens mindre bysamfund og landområder har kortere distance til en lademulighed. I de mere tætbefolkede dele af kommunen sikrer udbuddet desuden, at der er bedre adgang til ladestandere for borgere, der ikke har mulighed for at lade på egen grund.

Formand for udvalget Plan og Teknik Jakob Ville ser frem til, at kommunens ejere af elbiler får bedre lademuligheder.

– I vores mobilitetsplan er et af målene, at vi ønsker at sætte strøm til transporten og det kræver selvfølgelig, at der er en god infrastruktur med ladestandere i hele kommunen. Derfor er jeg også glad for, at vi nu har udsigt til at få knap 400 nye stik, som geografisk er fordelt ud over hele kommunen ved fx skoler og sportshaller, siger Jakob Ville og tilføjer, at han ser frem til samarbejdet med udbuddets to vindere.

Udover opsætningen af offentligt tilgængelige ladestandere, hvor der er et lovkrav, inkluderer udbuddet også en række øvrige parkeringspladser i Kolding by, fx Katrinegade og Ålegården, der giver en ekstra nærhed til elladestandere for borgere og gæster i byen, plus seks lokaliteter, hvor Kolding Kommune ønsker elladere til egen bilflåde. Der er desuden medtaget fx parkeringspladser i sommerhusområderne Hejlsminde og Grønninghoved.

Fakta om de kommende ladeudtag i Kolding kommune

De kommende ladestandere i Kolding kommune bliver etableret med i alt 390 ladeudtag og får en samlet effekt på 5.648 kW fordelt på 368 normalladere på min. 11 kW effekt, 14 hurtigladere på min. 60 kW og 8 lynladere på min. 90-100 kW effekt.

Forventningen er, at ladestanderne etableres indenfor det næste halve år.

Ladestanderne bliver offentligt tilgængelige og placeres ved kommunale bygninger med 20 eller flere p-pladser, fx ved skoler, daginstitutioner, sportsfaciliteter og desuden på offentlige p-pladser.