En plan for fremtiden — eller bare en plan for i dag?

0

Der var kaffe i det historiske Struense-værelse, og der var øjenkontakt over kopperne. Nicolai Wammen, Lars Løkke Rasmussen og Stephanie Lose mødtes tirsdag morgen, inden de trådte frem for kameraerne og præsenterede det, der i regeringskredse længe har været omtalt som den sidste store sten, der skulle flyttes, inden valgkampen for alvor kan begynde: DK2035, regeringens økonomiske og sikkerhedspolitiske plan for det næste årti.

Kulissen var velvalgt. Struense-værelset minder om, at politik altid har handlet om det muliges kunst — og om at de, der sidder ved bordet, ikke nødvendigvis sidder der i morgen.

Det vidste alle tre godt.

Hvad planen siger

Indholdsmæssigt er DK2035 ikke uden substans. Forsvarsudgifterne løftes til 3,5 procent af BNP allerede i 2030 — fem år før NATO-målsætningens frist — og støtten til Ukraine forstærkes med yderligere 3,8 milliarder kroner i år. Det civile beredskab styrkes med fem milliarder kroner frem mod 2035, og en akutpakke på 1,2 milliarder kroner rulles ud allerede i 2026 til bl.a. nødstrøm og redningsberedskab.

Klimatilpasningen får en samlet ramme på 15 milliarder kroner frem mod 2040 til kystsikring i hele landet. Et nyt klimamål for 2035 på 82 procents reduktion er fastsat. Og hverdagen skal blive billigere: momsen på fødevarer eller frugt og grønt sænkes inden for en ramme på seks milliarder kroner om året fra 2028.

Det er store tal. Og bag dem ligger et finanspolitisk råderum, som Finansministeriet opgør til godt 120 milliarder kroner frem mod 2035 — hvoraf der efter planens prioriteringer realistisk set resterer et prioriteringsrum på omkring 39 milliarder kroner i 2035, når man medregner de sandsynlige udgifter til bevillingsudløb og driftsudfordringer, der ikke er indregnet i de flotte oversigtstabeller.

Det der ikke blev sagt

Men DK2035 er også en plan, der fortæller noget ved sine fraværer.

Løkke efterlyste for et år siden en 2040-plan. Den fik han ikke. Planen rækker præcis langt nok til, at den kan præsenteres som ambitiøs — og præcis kort nok til, at de virkelig svære spørgsmål kan parkeres til efter et valg, der kan komme når som helst.

For hvad sker der efter 2035? Planen selv er åbenhjertig nok til at konstatere, at udfordringerne fortsætter: flere ældre, faldende fertilitet, klimaneutralitet i 2045, og en verdensøkonomi, som ingen kontrollerer. Finanspolitikken er holdbar, konkluderer Finansministeriet — men kun givet de beregningstekniske forudsætninger, der lægges til grund. Og de forudsætninger kan ændre sig.

Realitetsberegninger for en mere langsigtet plan nåede ifølge flere kilder aldrig for alvor op til overfladen. Udsigterne til enighed var simpelthen for dårlige.

Manden der ikke kunne lade være

På pressemødet selv var Løkke den eneste partileder til stede — Frederiksen er statsminister, Lose var der, men Venstres leder var det centrale skuespil ved siden af tallene. Han indledte med at konstatere, at det var »allersidste nat med kliken«, en sætning han har brugt før, og som i dag klang som en mand, der er klar til at pakke sine ting.

Og så kunne han alligevel ikke lade være.

»Nu skal det her ikke udforme sig til et valgkampsmøde,« sagde han — og fremførte i samme sætning Moderaternes næste valgprioritering om bedre rammevilkår for erhvervslivet. Kort efter: »Vi gik til valg på sidst at sætte skatteprocenter ned. Det kommer vi også til at gøre næste gang.«

Det var ikke subtilt. Men det var ærligt.

For DK2035 er på én gang en regeringsplan og en afskedsforestilling. Wammen præsenterede tallene med den ro, der kendetegner en finansminister, der ved, han har leveret inden for rammerne. Lose stod ved siden af og svarede undvigende, da hun blev spurgt, om hun kunne forestille sig en ny regering med Løkke. »Jeg kommer ikke til at lave regeringskonstellationer i dag,« sagde hun.

Løkke bankede på sit ur. Og så var der ikke flere spørgsmål.

Planen og virkeligheden

DK2035 er ikke en svag plan. Den rummer reelle prioriteringer i en tid, hvor verden har ændret sig hurtigere end de fleste havde troet muligt for bare tre år siden. Men den er heller ikke den store fremsyn, der løser de spørgsmål, danskerne faktisk venter på svar på: hvornår kan vi gå på pension, hvad koster det at drive virksomhed her, og hvem betaler regningen, når vi bliver endnu ældre.

De spørgsmål tilhører tilsyneladende den næste regering.

Hvem den så bliver sammensat af, var der ikke nogen i Struense-værelset tirsdag morgen, der ville sætte navn på.

Kommune efter dom i spabadssag: Domsudskrift retter ingen kritik af bostedet

0

KOLDING. Kolding Kommune har nu gennemlæst domsudskriften i sagen om den medarbejder, der i februar blev dømt for uagtsomt manddrab ved Retten i Kolding. Kommunen oplyser, at der i dokumentet ikke fremgår kritik af hverken bostedet på Centervej eller af Kolding Kommune som myndighed.

Det fremgår af en orientering, som Kolding Kommune tirsdag har sendt til Byrådet.

Sagen handler om en hændelse i januar 2024, hvor en udviklingshæmmet beboer på botilbuddet Centervej i Bramdrupdam blev hjulpet i et spabad med en vandtemperatur på omkring 60 grader. Beboeren pådrog sig alvorlige forbrændinger og afgik ved døden den 7. februar 2024. Den 4. februar i år blev en medarbejder ved botilbuddet dømt for uagtsomt manddrab.

Kommunen har fået indblik i domsudskriften ved at søge aktindsigt hos Retten i Kolding.

»Det er en tragisk sag med alvorlige konsekvenser for alle involverede med store menneskelige omkostninger,« skriver social- og arbejdsmarkedsdirektør Nicolai Dupont Heidemann i orienteringen.

Under retssagen argumenterede den dømtes forsvarer for, at bostedet ikke havde givet tilstrækkelig instruktion i brugen af spabadet, og at bostedets quickguide ikke indeholdt advarsler om, at vandtemperaturen kunne overstige 38 grader. At domsudskriften ifølge kommunen ikke rummer kritik af bostedet, er dermed en central pointe i det videre efterspil.

Kommunen oplyser, at dommen vedrører en personalesag, og at man derfor ikke kan kommentere offentligt på medarbejderens ansættelsesforhold. Kommunens fokus er ifølge orienteringen fortsat at sikre trygge og fagligt forsvarlige rammer for borgere og medarbejdere. »Det er dog en kontinuerlig opgave for os at udvikle vores praksis, hvor det er relevant,« lyder det fra socialdirektøren.

Den dømtes forsvarer, Glenn Verding Hein, oplyste efter domsafsigelsen, at han vil søge Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke dommen til landsretten. Straffen lyder på 20 dagbøder á 300 kroner.

Kolding Kommune oplyser, at man med den aktuelle orientering ikke har yderligere bemærkninger til sagen.

Ingen tiltale mod 15-årig i sag om planlagt skoleskyderi i Kolding

0

Statsadvokaten i Viborg har besluttet ikke at rejse tiltale mod den 15-årige dreng, der siden august sidste år har været sigtet og varetægtsfængslet for forsøg på manddrab i forbindelse med planlægning af et skyderi på en skole i Kolding.

Den 15-årige blev sigtet den 1. august 2025 og har siden siddet fængslet på en lukket ungdomsinstitution. Sydøstjyllands Politi har gennemført en omfattende efterforskning af sagen, men efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder og beviser har statsadvokaten valgt at opgive sigtelsen.

»Vi har truffet afgørelse om at opgive sigtelsen mod den 15-årige for forsøg på manddrab, fordi vi ikke mener, at der vil kunne føres bevis for, at han har udført handlinger, der vil kunne straffes som forsøg på manddrab eller noget andet,« siger specialanklager Emil Stenbygaard fra Statsadvokaten i Viborg.

For at kunne straffe for forsøg kræves det, at der kan føres bevis for, at der er truffet en beslutning om at begå en strafbar handling. Det mener anklagemyndigheden ikke at kunne i denne sag.

Det oplyser Statsadvokaten i Viborg tirsdag den 24. februar.

70-årig kvinde overhalede patrulje – havde ikke kørekort

0

KRIMI. En 70-årig kvinde fra Odense er sigtet for kørsel uden førerret efter at have overhalet en politipatrulje på Tankedalsvej i Kolding mandag klokken 10.20.

Kvinden kørte i en personbil i vestlig retning og svingede ned ad tilkørselsrampen til motorvejen, hvor patruljen kørte efter og bragte hende til standsning. Her viste det sig, at hun ikke havde førerret.

35-årig standset uden kørekort på Norgesvej

En 35-årig mand fra Kolding er ligeledes sigtet for kørsel uden førerret. Han blev standset af en patrulje på Norgesvej i Kolding mandag klokken 16.34, hvor en kontrol af føreren viste, at han ikke havde førerret.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

Smykker for 75.000 kroner stjålet ved villaindbrud i Kolding

0

KRIMI. Der blev over weekenden begået indbrud i en villa på Valmuevej i Kolding. Indbruddet fandt sted fra fredag klokken 16 til mandag klokken 17.45.

En gerningsmand skaffede sig adgang via et vindue, som var brudt op med et værktøj. Politiet kunne konstatere opbrydningsmærker på to til tre centimeter i bredden.

Der blev stjålet smykker i guld, heriblandt en guldkæde med en guldmedaljon. Den samlede værdi af de stjålne smykker anslås til omkring 75.000 kroner.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

61 virksomheder i landdistrikter har fået vækstlån for 144 millioner

0

En milliard kroner blev med Iværksætteraftalen øremærket til vækstlån i landdistrikterne. Nu viser de første tal, at ordningen er kommet i gang.

Siden vækstlånsordningen trådte i kraft i februar 2025, har 61 virksomheder i landkommuner fået lån for samlet 144 millioner kroner. Det oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Lånene er givet til virksomheder over hele landet. Fra Nordjylland og Vestjylland over Fyn og øerne til det sydlige Sjælland og Bornholm. Modtagerne tæller både fødevareproducenter, lokale håndværkere, grønne teknologivirksomheder og digitale iværksættere.

Erhvervsminister Morten Bødskov peger på, at ordningen skal sikre udvikling uden for de største byer.

»Danmark skal udvikle sig, uanset om det er Gedser eller Thyborøn. Derfor er det helt afgørende, at virksomheder i hele landet har adgang til risikovillig kapital, så de kan vokse, ansætte flere medarbejdere og udvikle nye løsninger. Jeg er meget tilfreds med, at vækstlånsordningen nu giver markante resultater i landdistrikterne. Den brede geografiske spredning og variationen i sektorerne viser, at potentialet er stort, og jeg forventer, at endnu flere virksomheder vil få glæde af ordningen de kommende år«, siger han.

Ifølge ministeriet fordeler de 61 låntagere sig på en lang række postnumre og kommuner, hvilket skal understrege ordningens betydning for lokale arbejdspladser i både større og mindre lokalsamfund.

Lånene går blandt andet til virksomheder inden for fødevarer, industri, handel, transport, grøn teknologi og service. Ordningen dækker kommuner fra Skjern i vest til Bornholm i øst.

Åbner for borgernes stemme i senior- og sundhedspolitikken

0

Borgere i Kolding Kommune får fremover mulighed for at blande sig direkte i politiske beslutninger på senior- og sundhedsområdet. Senior- og Sundhedsudvalget har på et møde i januar besluttet, at udvalgte sager skal sendes i offentlig høring via kommunens høringsportal.

Det betyder, at borgere, foreninger og interesseorganisationer kan indsende høringssvar, som herefter indgår i den politiske behandling. Ordningen bliver et supplement til den nuværende praksis, hvor Ældrerådet – og i relevante sager også Handicaprådet – fortsat er faste høringsparter.

Ifølge udvalgsformand Søren Rasmussen skal den nye mulighed styrke dialogen mellem borgere og politikere.

»Nu bliver det lettere for alle borgere at blive hørt. Samtidig kan vi som udvalg få direkte indblik i borgernes synspunkter og perspektiver, så vi kan træffe beslutninger, som afspejler de behov og ønsker, der virkelig betyder noget i hverdagen,« siger han.

Fremover vil alle sager, der sendes i høring i Ældrerådet, også blive lagt ud i offentlig høring. Høringssvar kan afgives via Kolding Kommunes høringsportal.

Der er endnu ikke aktuelle sager i høring på udvalgets område. Borgere har dog allerede nu mulighed for at tilmelde sig portalen og få besked, når nye sager bliver åbnet for høring.

Med den nye ordning får borgerne mulighed for at bidrage med perspektiver på konkrete sager, som efterfølgende indgår i den politiske beslutningsproces.

Millionpulje skal give flere kvindestatuer i bybilledet

0

Der er markant flere statuer af mænd end af kvinder i det danske byrum. I dag findes der 43 statuer af kvinder med historisk betydning i Danmark, mens tallet for mænd er 484. Den skævhed vil regeringen nu tage de første skridt til at rette op på.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt melder ud, at der skal afsættes de første midler i en pulje under Statens Kunstfond, som kan søges til lokale projekter og initiativer med fokus på at opføre statuer af kvinder.

Samtidig har Aalborg Universitet netop offentliggjort en liste og en database over fremtrædende kvinder i danmarkshistorien. Listen rummer 100 kvinder med historisk betydning, mens databasen indeholder omkring 3000 navne. Her kan borgere søge efter kvinder med tilknytning til bestemte fagområder eller geografiske områder.

Ifølge kulturministeren skal materialet bruges som inspiration lokalt.

»Nu har vi fået udvalgets uafhængige bud på betydningsfulde kvinder i danmarkshistorien, og jeg vil opfordre kommuner, erhvervsliv, fonde og andre gode kræfter til at søge inspiration i listen og databasen, hvis man lokalt ønsker at opføre statuer. Jeg synes næste generation fortjener at vokse op i et land, hvor der ikke er flere fabeldyr og heste, end betydningsfulde kvinder når man vandrer rundt i bybilledet. Men kunsten skal naturligvis udspringe af de lokale initiativer, og i den forbindelse tror jeg, de cirka 3.000 navne i databasen vil være et glimrende redskab for samtale og lokal stolthed. Jeg håber, mange her vil slippe fantasien og kreativiteten løs – men samtidig overlader vi det naturligvis til Statens Kunstfond at afgøre, hvilke projekter der i første omgang skal have støtte. Jeg håber, pengene vil give anledning til fantastisk kunst, lokal stolthed og ikke mindst oprejsning til de fantastiske kvinder, som har formet vores lands rige historie«, siger Jakob Engel-Schmidt.

Databasen fra Aalborg Universitet indeholder også borgerbidrag samt input fra Dansk Erhverv med fokus på kvinder fra erhvervslivet. Ifølge Kulturministeriet kommer listen og databasen få uger efter, at MAPS offentliggjorde den første kortlægning af Danmarks statuelandskab.

Kulturministeriet vil snarest sende et aktstykke til Folketingets Finansudvalg med en indstilling om at afsætte 10 millioner kroner fra de kulturelle udlodningsmidler til formålet. Indstillingen skal godkendes af Finansudvalget.

Puljen kan søges bredt, men der stilles krav om 50 procent medfinansiering. Midlerne skal bruges til at opføre statuer af konkrete historiske eller nulevende navngivne kvinder. Det er også muligt at søge støtte til statuer af kvinder, som ikke fremgår af Aalborg Universitets liste eller database.

Tre partier og kryptobørs går sammen om krav om nye skatteregler for krypto

0

Liberal Alliance, Moderaterne og Alternativet går nu sammen med den nordiske kryptobørs Firi i en fælles alliance, der vil have regeringen til at ændre reglerne for beskatning af kryptoaktiver.

Ifølge alliancen investerer mere end 400.000 danskere i dag i krypto. Alligevel beskattes investeringerne fortsat efter regler, der stammer fra 1922. Det betyder, at private investorer kan risikere store og uforudsigelige skatteregninger.

Alliancen opfordrer derfor regeringen og skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen til at fremlægge et konkret lovforslag, der moderniserer reglerne og skaber en mere tidssvarende og forudsigelig beskatning.

Karina Rothoff Brix, dansk landechef i Firi Danmark, peger på, at reglerne ikke afspejler den digitale udvikling.

»I dag beskattes helt almindelige danskere efter regler, der blev udtænkt længe før digitale valutaer og blockchain overhovedet fandtes. Det betyder, at gevinster kan beskattes hårdt, mens tab kun i begrænset omfang kan fradrages, og det efterlader mange med en skatteregning, de slet ikke havde forudset. Når både borgere og banker i stigende grad tager krypto ind som en del af den finansielle infrastruktur, er det på tide, at skattereglerne følger med og bliver både fair og tidssvarende,« siger hun.

I dag behandles krypto som udgangspunkt som spekulation skattemæssigt. Gevinster kan beskattes med op til 57 procent, mens tab som hovedregel kun kan fradrages med en lavere sats. Samtidig har investorer, der investerer gennem selskaber, ofte mere stabile vilkår end private småsparere.

Der har de seneste år været flere sager om store skattesmæk til private investorer. Blandt andet har en folkeskolelærer fået en skattegæld på 2,8 millioner kroner som følge af kryptohandler.

Liberal Alliances skatteordfører Steffen Frølund mener, at løsningen allerede ligger klar.

»Det er på høje tid, at der indtræffer ordentlige og fair skatteregler for krypto. Alt for længe har regeringen syltet at løse noget, der i virkeligheden er relativt ligetil, når anbefalingerne allerede ligger klar i Skatteministeriet.«

Siden 2021 har skiftende skatteministre meldt ud, at reglerne skal moderniseres. Skatteministeriets arbejdsgruppe har peget på konkrete modeller, men der er endnu ikke fremlagt et lovforslag.

Alternativets skatteordfører Christina Olumeko peger på tilliden til skattesystemet.

»Det er helt afgørende for Alternativet, at borgerne kan have tillid til vores skattesystem, og derfor skal borgerne selvfølgelig have et klart sæt regler – også når det gælder kryptoaktiver. Når 100 år gamle regler risikerer at give uforudsigelige skattesmæk til helt almindelige lønmodtagere, er det vores ansvar at få dem opdateret.«

Moderaternes politiske ordfører Mohammad Rona opfordrer også til handling.

»Vi har hos Moderaterne længe presset på for en ny, retfærdig og tidssvarende beskatning af kryptovalutaer. Vi håber, at skatteministeren snart fremlægger et lovforslag. Det bedste tidspunkt var i går. Det næstbedste er i dag.«

To playmakere indkaldt før landskampe mod Ungarn

0
FOTO: Kolektiff
FOTO: Kolektiff

Landstræner Helle Thomsen har udtaget to ekstra spillere til næste uges kampe mod Ungarn i EHF EURO Cup. Playmakerne Stine Nørklit Lønborg og Sarah Paulsen støder til truppen, efter at Michala Møller har meldt afbud med en fodskade.

Sarah Paulsen fra Sønderjyske har tidligere spillet en række landskampe og var med ved VM i december. For Stine Nørklit Lønborg, der til daglig spiller i franske Dijon, venter der derimod en mulig debut i rødt og hvidt.

Landstræneren har fulgt Lønborg gennem flere år.

»Jeg har fulgt hende i mange år og mødt hende, da jeg selv var klubtræner i Frankrig. Stine har haft en suveræn sæson og virkelig vist sit niveau. Hun er en dygtig fintespiller og stærk i duellerne, og så kan hun bidrage både i forsvar og angreb. Hun laver mange mål og er en spiller, vi glæder til se. Hun passer rigtig godt ind i vores koncept med at spille hurtigt håndbold,« siger Helle Thomsen.

Afbuddet fra Michala Møller kommer fra Team Esbjerg-spilleren, som fortsat døjer med en skadet fod.

Danmark møder Ungarn på udebane den 5. marts og igen den 8. marts klokken 16.00 i Svendborg. Begge kampe kan ses på TV 2’s kanaler og platforme.

Truppen til kampene mod Ungarn består af målvogterne Anna Kristensen, Althea Reinhardt og Amalie Milling. På fløjene er Emma Friis, Elma Halilcevic, Trine Østergaard og Cecilie Brandt udtaget. Blandt bagspillerne er Mette Tranborg, Clara Bang, Kristina Jørgensen, Stine Nørklit Lønborg, Sarah Paulsen, Anne Mette Hansen, Julie Scaglione, Laura Borg, Line Haugsted og Mie Højlund med. På stregen er Sofie Bardrum, Ida-Marie Dahl og Nanna Hinnerfeldt en del af truppen.

Politiet fortsatte indsats mod mobilkørsel: Seks nye bilister sigtet

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi fortsatte torsdag indsatsen mod bilister, der bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen. Dagen før havde politiet på cirka to en halv time sigtet...

To traktorer tømt for diesel ved havnen: Tab på 8.000 kroner

0
KRIMI. Tyve har hen over weekenden tappet diesel fra to traktorer ved Kolding Lystbådehavn på Skamlingvejen. Ifølge Sydøstjyllands Politi er der stjålet diesel fra en...

Brandvæsenet får dobbelt så travlt sankthansaften: Brug sund fornuft ved bålet

0
BEREDSKAB. Når sankthansbålene tændes landet over i aften, er der ingen forbud mod åben ild, og brandfaren vurderes som moderat. Alligevel bliver sankthansaften år...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....