LIVE: FHK jager kvartfinale i Kassel

0

AVISEN er tirsdag aften rejst til Kassel, hvor Fredericia Håndboldklub kl. 20.45 møder MT Melsungen i returopgøret i EHF European League Play-offs. FHK rejser med seks mål i baghånden fra første kamp i Middelfart Sparekasse Arena og en reel chance for at skrive sig ind i klubbens korteste, men allerede bemærkelsesværdige europæiske historie. En kvartfinale er inden for rækkevidde.

Vi følger kampen live i tekst og fotos direkte fra Rothenbach Halle fra 20.40

Påvirket bag rattet: 51-årig fra Vejle sigtet ved Viuf

0

KRIMI. En 51-årig mand fra Vejle er sigtet for at føre personbil under påvirkning af euforiserende stoffer.

Han blev standset mandag klokken 19.02 på Hovedvejen ved Viuf, hvor en kontrol viste, at han var påvirket.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

13-årig pige taget for butikstyveri i Netto

0

KRIMI. En 13-årig pige fra Kolding blev mandag eftermiddag tilbageholdt for butikstyveri i Netto på Jernbanegade i Kolding.

Klokken 16.56 konstaterede man, at pigen havde stjålet fire energidrikke til en samlet værdi af 64 kroner. Politiet blev tilkaldt og var hurtigt fremme på stedet.

Da pigen er under 15 år, kan hun ikke sigtes og straffes efter straffeloven. Hendes værger er kontaktet, og kommunen er underrettet om episoden.

Det oplyser Arno Rindal Petersen fra Sydøstjyllands Politi tirsdag morgen.

Genbrug hitter i Kolding og sparer miljøet for millioner af kilo CO₂

0

Genbrug af børnetøj og udstyr har fået solidt fat i Kolding, hvor lokale familier gennem de seneste fem år har gjort en mærkbar forskel for både pengepung og miljø.

Hos Børneloppen Kolding er der siden åbningen blevet solgt brugte børneting for mere end 41 millioner kroner. Samtidig har genbruget sparet miljøet for omkring 2,4 millioner kilo CO₂, hvilket ifølge virksomheden svarer til cirka 450 ture rundt om jorden i bil.

Bag butikken står indehaver Nora Dammann, som selv er mor til to børn, og hun peger på, at behovet for genbrug giver god mening i en travl børnefamilie.

»Som mor ved jeg, hvor hurtigt børn vokser ud af ting. Derfor giver det så god mening med et sted, hvor ting kan få nyt liv – og hvor familier samtidig får en god oplevelse,« siger hun.

Butikken, der i dag dækker 600 kvadratmeter, er blevet et fast samlingspunkt for børnefamilier i området. Ud over genbrug tilbyder stedet også aktiviteter som legerum, babyrytmik og kreative værksteder.

Ifølge virksomheden har genbruget ikke kun haft betydning for klimaet. Det samlede salg svarer også til en besparelse på over 350 millioner liter vand.

»Det gør mig stolt, at vi både skaber et fællesskab og gør en reel forskel for miljøet,« siger Nora Dammann.

Søndag den 12. april markerer Børneloppen Kolding sit femårs jubilæum med en festdag, hvor der blandt andet vil være skattejagt, balloner, kage og aktiviteter for børn.

Blændet bilist kørte i træ i aftenmørket

0

KRIMI. Et færdselsuheld på en mindre vej i Kolding endte søndag aften med en bil i et træ, efter føreren blev blændet af en modkørende.

Uheldet blev anmeldt klokken 21.24 og skete på Bastrup Skovvej. Ifølge Sydøstjyllands Politi kørte bilisten med en hastighed på omkring 40-45 km/t, da en modkørende bil blændede føreren.

I den situation trak bilisten ud til højre, hvor bilen ramte et træ ved siden af vejen.

Der skete kun ringe materiel skade, og ingen personer kom noget til i forbindelse med uheldet.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport den 6.4 kl. 10.00 af vagtchef Søren Lisbjerg.

Politiet om stormen i Trekantområdet: Kør efter forholdene og hjælp naboen

0

KRIMI. Stormen Dave fylder søndag en smule hos Sydøstjyllands Politi, men der er ikke tale om større hændelser i politikredsen. Det oplyser vagtchef Halfdan Kramer ved pressebriefingen klokken 17.

Enkelte træer er væltet, men ellers er situationen under kontrol. Vagtchefen opfordrer borgere til at køre efter forholdene og følge Vejdirektoratets anvisninger, blandt andet over broerne.

»Hjælp naboen, hvis trampolinen er på vej væk,« lyder rådet fra vagtchefen, der i øvrigt henviser til DMI for oplysninger om, hvornår blæsten aftager.

Det oplyser vagtchef Halfdan Kramer fra Sydøstjyllands Politi søndag eftermiddag.

Dødsfald Kolding uge 12-14, 2026

0

Inge Erikstrup
1958 – 2026

Irene Rasmussen
1942 – 2026

Bent C. Mortensen
1942 – 2026

Inger Gregersen
1941 – 2026

Bent Christensen
1939 – 2026

Folmer Bjerning Nielsen
1936 – 2026

Jonna Linnebjerg
1940 – 2026

Martha Hansen
1938 – 2026

Gurli Nielsen
1939 – 2026

Merete Bertelsen
1966 – 2026

Stormen stopper togene: Ingen tog mellem Fredericia og Kolding

0

TRAFIK. Stormen Dave rammer søndag togtrafikken i Jylland hårdt. DSB kan ikke køre tog mellem Fredericia og Kolding eller mellem Vejle og Struer på grund af væltede træer og fejl på signalsystemet.

Banedanmark oplyser, at en køreledning er revet ned på strækningen mellem Fredericia og Kolding. Der forventes først togdrift igen sidst på eftermiddagen.

Enkelte tog fra Kolding kører kun til Lunderskov. DSB har indsat de togbusser, der kan skaffes, mellem Lunderskov og Fredericia samt mellem Struer og Vejle, men oplyser, at det holder hårdt at skaffe busser nok.

Også GoCollective melder om aflysninger i det meste af Jylland på grund af signalfejl hos Banedanmark. Et træ er påkørt på strækningen mellem Skanderborg og Aarhus, og stormvejret har ført til aflyste tog mellem Herning og Vejle.

DSB anbefaler passagerer at tjekke Rejseplanen inden afrejse.

Endnu et folketingsmedlem forlader Borgernes Parti

0

Borgernes Parti mister endnu et folketingsmedlem. Emilie Schytte Pedersen meddeler i dag på sin Facebookside, at hun forlader partiet og trækker sig helt ud. Hun er knivskarp i sin kritik af partiformand Lars Boje Mathiesen.

Det er blot dage siden, at Jacob Harris blev ekskluderet fra Borgernes Parti. Nu forlader endnu et af partiets nyvalgte folketingsmedlemmer skibet. Emilie Schytte Pedersen offentliggør onsdag på Facebook, at hun har meddelt Lars Boje Mathiesen, at hun trækker sig helt ud af partiet.

Hun er ikke mild i sin kritik. Det, der blev præsenteret som gennemsigtighed, ærlighed og et opgør med magtcentrering, beskriver hun som et »pyramidespil af hykleri og magtfuldkommenhed.«

Hun peger på en række konkrete forhold, der ifølge hende kendetegner organisationen: Der er ingen fungerende hovedbestyrelse, ingen medlemmer med reel indflydelse, vedtægterne er hemmeligholdt, og folketingsgruppen bliver ikke inddraget i afgørende beslutninger.

»Realiteten er, at der er opbygget en organisation, hvor den reelle magt ligger ét sted,« skriver hun.

Schytte Pedersen fortæller, at hun har forsøgt at nå ind til Lars Boje Mathiesen gentagne gange og givet ham »alle tænkelige undskyldninger.« Men som folketingsmedlem mener hun ikke længere, at hun kan dække over sandheden.

»For hver eneste god grund der er til at lyve, så er der endnu flere gode grunde til at være ærlig,« skriver hun og tilføjer, at hun fortsat vil arbejde for at få magt tilbage til borgerne, nu blot uden for Borgernes Parti.

Partiet er dermed på ganske få dage reduceret til en skygge af sig selv på Christiansborg, og sagen bidrager yderligere til den politiske turbulens i blå blok, som allerede har mistet Cecilie Liv Hansen fra Liberal Alliance den forgangne weekend.

Middelfart faldt sammen efter føring mod AaB

0
Foto: Michael Nielsen

AaB var i store problemer lørdag eftermiddag i Middelfart, men nordjyderne rejste sig efter pausen og vendte 0-2 til en overbevisende 5-2-sejr i første runde af nedrykningsspillet i Betinia Ligaen.

Hjemmeholdet fik ellers den bedst tænkelige start og bragte sig foran efter et kvarters spil. Bolden faldt ned for Nikolaj Juul-Sandberg, og OB-lejesvenden svigtede ikke, da han sikkert gjorde det til 1-0.

Middelfart fortsatte med at true, og bare seks minutter senere blev det endnu værre for gæsterne. Med få afleveringer spillede hjemmeholdet sig igennem, og Jerailly Wielzen blev sendt alene afsted i dybden. Hollænderen tog selv afslutningen og øgede til 2-0.

Ved pausen tydede det meste på endnu en tung eftermiddag for AaB, men gæsterne kom ud til anden halvleg som et helt andet hold.

Bare fem minutter efter genstart fik Nicklas Helenius reduceret, og målet satte for alvor gang i nordjydernes comeback. Kort efter slog AaB til igen, da Kelvin John fandt Valdemar Møller, som kom med fart og satte udligningen ind til 2-2.

Herefter havde AaB kampen i sin hule hånd. Middelfart havde svært ved at få fat i spillet, og presset voksede mod hjemmeholdets mål.

Midt i halvlegen kom vendepunktet for alvor. Et langt indkast endte foran fødderne af Nicklas Helenius, som tæt under mål fik sendt bolden i nettet til 3-2.

AaB fortsatte med at trykke på, og efter usikkert forsvarsspil hos Middelfart kunne Kornelius Norman Hansen gøre det til 4-2 efter 76 minutter. To minutter senere lukkede Nicklas Helenius kampen, da han headede sit tredje mål ind og fuldendte hattricket til 5-2.

Sejren var AaB’s første i Betinia Ligaen siden 1. november og sender nordjyderne til tops i nedrykningsspillet. For Middelfart betyder nederlaget, at holdet fortsat er sidst

Dansk VM-håb hænger i en tynd tråd på Lillebælt

0
SPORT. Klokken nærmede sig halv otte onsdag aften, før de sidste både gled ind mod Middelfart Marina. Næsten ti timer havde de unge sejlere...

Sidste skoledag samlede glade unge ved Koldinghus

0
LOKALT. Mandag blev sidste skoledag fejret ved Koldinghus i Kolding, og det forløb ganske fredeligt. Ifølge Sydøstjyllands Politi var dagen præget af en masse...

Butiksdetektiv stoppede ung pige i Kolding Storcenter

0
KRIMI. En 14-årig pige blev mandag taget i at stjæle en top i butikken Kings & Queens i Kolding Storcenter. Episoden fandt sted klokken...

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...