Sygehus Lillebælt får 1,19 millioner til at passe på personalet

0

REGIONEN. Når en kirurg kommer ud fra en operationsstue, hvor det ikke gik som det skulle, eller når en ambulanceredder har afleveret en patient og sætter sig ind i bilen igen, er der ikke altid nogen at tale med. Det er de øjeblikke, Region Syddanmark nu vil bruge fem millioner kroner på at gøre lidt mindre ensomme.

Regionsrådet har netop godkendt fordelingen af pengene, der skal styrke arbejdet med det, regionen kalder »høje følelsesmæssige krav« i jobbet. Sygehus Lillebælt, der har afdelinger i blandt andet Kolding, Vejle og Middelfart, får 1,19 millioner kroner. Odense Universitetshospital får mest, 2,36 millioner. Præhospital Syd, som dækker ambulancedriften og 112-opkaldene i hele regionen, får 157.000 kroner.

Pengene skal bygge videre på indsatser, der allerede kører lokalt. Det gælder uddannelse i kollegiale støttesamtaler, træning i psykisk førstehjælp og det, der hedder defusing, hvor et team taler en svær oplevelse igennem kort efter den er sket. »Vi har 28.000 medarbejdere i hele Region Syddanmark, som hver dag går på arbejde for at gøre en stor forskel for vores patienter, pårørende og borgere,« siger regionsrådsformand Bo Libergren (V). »De medarbejdere knokler hver dag, og vi skylder at passe godt på dem.«

Fordelingen er sket efter indstilling fra regionens hovedudvalg, hvor både medarbejdere og ledelse er repræsenteret.

Stoppede ikke selv for politiet: 45-årig anholdt på Jernbanegade

0

KRIMI. En 45-årig mand fra Kolding blev onsdag aften anholdt på Jernbanegade i Kolding, efter at han havde forstyrret den offentlige orden. Anmeldelsen kom ind klokken 22.50.

På gaden råbte og nedstirrede manden mellem 10-15 forbipasserende, hvilket fik nogle til at kontakte politiet. Da en patrulje ankom til stedet, fortsatte han sin adfærd på trods af betjentenes tilstedeværelse. Det endte med, at han også fremsatte fornærmelige ytringer mod en politibetjent.

Manden er sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen og for fornærmelig tiltale mod en polititjenestemand. Han blev anholdt klokken 22.57 og løsladt igen omkring klokken 06.00 i morges.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Tre bundlinjer og et overskud på over 500 millioner: Kolding Kommunes regnskab for 2025 er godkendt

0

KOMMUNALT. Et enigt byråd i Kolding godkendte tirsdag aften årsregnskabet for 2025. Driftsoverskuddet endte på mere end 500 millioner kroner, og det er sket i et år, hvor kommunen har skullet finansiere ekstra udgifter på stærkt pressede områder, ikke mindst det specialiserede socialområde, og samtidig har kunnet opretholde et højt anlægsniveau.

Borgmester Jakob Ville lægger ikke skjul på, at han er tilfreds med årets resultat. »De økonomiske mål, som blandt andet handler om, at vi skal have et solidt driftsoverskud, er indfriet, og det giver plads til, at vi fortsat kan investere i kommunens udvikling og sikre et økonomisk råderum,« siger Jakob Ville. »Derfor er jeg meget tilfreds med årets resultat.«

Anlægsbudgettet i 2025 har været større end normalt, og det har givet mulighed for at gennemføre flere af de anlægsprojekter, som byrådet vedtog et par år tilbage. Kommunens likviditet karakteriseres som tilfredsstillende og har været stabil gennem hele 2025. Der forventes dog et fald i kassebeholdningen i løbet af 2026 som følge af, at flere budgetlagte projekter realiseres.

Tre bundlinjer på regnskabet

Med på dagsordenen tirsdag aften var også kommunens ESG-regnskab og bæredygtighedsredegørelse, som byrådet godkendte sammen med årsregnskabet. Hvor det traditionelle regnskab handler om den økonomiske bundlinje, dækker ESG-regnskabet de to andre, den sociale og den miljømæssige.

»Vi er en af de første kommuner til at udarbejde et ESG-regnskab,« siger Jakob Ville. »Som kommune har vi en særlig rolle i at drive udviklingen i en bæredygtig retning. Og ESG-regnskabet og bæredygtighedsredegørelsen skal bidrage til at skabe overblik og understøtte en fælles retning for bæredygtighed i kommunen. For i Kolding tager vi ansvar for fremtiden og indtænker bæredygtighed som et vilkår i alle vores opgaver.«

Der findes endnu ikke en ESG-standard for kommuner, og Kolding Kommune har derfor valgt at lægge sig op ad den standard, der gælder for små og mellemstore virksomheder. Det giver kommunen et sammenligneligt grundlag, mens den nationale ramme for kommunale ESG-regnskaber stadig er under udvikling.

Med årsregnskabet 2025 og det første ESG-regnskab er Kolding dermed gået fra at føre regnskab på én bundlinje til at føre det på tre. Den økonomiske, den sociale og den miljømæssige.

Ny specialskole på vej i Kolding: »Børnene får mere ro og familierne får klarhed«

0

UDDANNELSE. Specialcenter Vonsild er i dag en del af Vonsild Skole. Børnene med behov for specialiseret undervisning har delt rammer, ledelse og bestyrelse med den almindelige folkeskole. Tirsdag aften traf byrådet i Kolding beslutningen om at gøre specialcentret til en selvstændig specialskole, og dermed indleder kommunen en proces, der senest 1. januar 2027 ender med en ny skoleenhed med egen leder, egen bestyrelse og egen profil.

Bag beslutningen ligger et arbejde i Børne-, Skole- og Familieudvalget. Udvalgets formand, Iben Lehmann Rasmussen, har forklaret indstillingen. »Det er ikke bare en organisatorisk ændring, men en beslutning, der skal styrke kvaliteten i tilbuddet og skabe bedre rammer for børnene,« siger Iben Lehmann Rasmussen. »For os har det været afgørende, at børnene får mere ro, og at familierne får klarhed og en skole med tydelig retning. Derfor var udvalget enige om at indstille til Byrådet, at Vonsild Specialcenter bliver omdannet til en specialskole.«

Med omdannelsen følger en række konkrete ændringer. Den nye specialskole får sit eget ledelsesteam, der får ansvar for elevernes læring og trivsel, og skolen får sin egen skolebestyrelse, hvor forældre og medarbejdere kan indgå i den daglige retning for skolen. Der er afsat midler til selve omdannelsen, og en ny tildelingsmodel på specialområdet betyder samtidig, at skolen får en styrket økonomisk ramme. Pengene skal ifølge udvalget bruges til at understøtte kvaliteten i undervisningen og sikre de nødvendige ressourcer til elevernes behov.

Der igangsættes hurtigst muligt en proces for at ansætte en ny skoleleder til specialskolen. Indtil da bliver det den nuværende ledelse på Vonsild Skole og Specialcenter, der får ansvaret for at skabe overgangen. »Vi vil i Vonsild Skoles ledelse gøre, hvad vi kan, for at eleverne oplever en god og glidende overgang til det nye, der kommer,« siger Peter Nordby, der er skoleleder for Vonsild Skole og Specialcenter. »Vi ser frem til et godt samarbejde skolerne imellem.«

Selve forvandlingen af specialcentret til en selvstændig skole tager tid. Processen forventes at vare året ud. Der skal afklares en ny organisering af ledelse og skolebestyrelser, økonomien skal tilpasses, og en række praktiske systemer skal omstilles. Personaleforhold skal på plads, AULA-adgange for elever, forældre og medarbejdere skal omkonfigureres, og der skal laves en aftale for, hvordan de to skoler fremover deler lokaler og fysiske rammer.

Når den nye specialskole åbner sine døre 1. januar 2027, bliver det med en ny leder, en ny bestyrelse og en ny adresse i Koldings skolevæsen. Frem mod åbningen prioriteres det ifølge kommunen, at elever, forældre og medarbejdere oplever en stabil overgang og løbende føler sig orienteret og inddraget.

67-årig stjal værktøj fra varebil og fragtede det i grøn affaldscontainer

0

KRIMI. En 67-årig mand fra Kolding er sigtet for tyveri fra en varebil i Låsbygade i Kolding. Tyveriet fandt sted klokken 23.05, hvor manden skaffede sig adgang til varebilen, der var parkeret ved en parkeringsplads.

Fra varebilen tog han diverse værktøj og samlede det i en grøn affaldscontainer, som han trak med sig væk fra stedet. Manden gik mod Blæsbjerggade og videre derfra, men en patrulje nåede at indhente og anholde ham.

Manden blev fundet i besiddelse af affaldscontaineren med de stjålne effekter og er sigtet for tyveriet. Han har siddet anholdt henover natten, og politiet har efterfølgende vurderet, at han ikke skal fremstilles i grundlovsforhør.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Tunnel under motorvejen i Kolding lukkes i to døgn

0

TRAFIK. Bilister i Kolding må snart finde alternative ruter, når tunnelen under motorvejen ved Petersmindevej bliver spærret i begyndelsen af maj.

Vejdirektoratet oplyser, at spærringen gælder fra tirsdag den 5. maj klokken 21.00 til torsdag den 7. maj klokken 21.00. Tunnelen, der fører Petersmindevej under E45 og E20 Sønderjyske Motorvej, lukkes i forbindelse med arbejde på motorvejsudvidelsen.

Arbejdet skulle oprindeligt være gennemført sidst i april, men er blevet udskudt på grund af maskinelle udfordringer.

Mens spærringen står på, vil biltrafikken blive ledt uden om via Fynsvej og Højvangen, og der bliver sat skilte op med anbefalede omkørsler i området. For cyklister og gående vil det fortsat være muligt at passere under motorvejen gennem tunnelen.

Ifølge Vejdirektoratet er spærringen nødvendig, fordi der skal udføres spunsarbejde som led i udbygningen af motorvejen nordvest for Kolding.

Udvidelsen er en del af et større projekt på E45 mellem Kolding og Randers, hvor motorvejen udvides på en cirka 60 kilometer lang strækning for at mindske trængsel og kø i myldretiden.

Vejdirektoratet oplyser, at man beklager de gener, som arbejdet kan medføre for trafikanter og beboere i området.

Byrådet udpeger nye medlemmer til to gymnasiebestyrelser

0

UDDANNELSE. To gymnasiebestyrelser i Kolding skal have nye medlemmer, og Børne-, Skole- og Familieudvalget har indstillet to byrådsmedlemmer til posterne.

Til bestyrelsen for Kolding Gymnasium, HF Kursus og IB School indstilles Jakob Stagaard. Til bestyrelsen for Munkensdam Gymnasium indstilles Birgitte Munk Grunnet. Begge er medlemmer af Socialdemokratiets byrådsgruppe.

Udpegningerne sker, fordi vedtægterne for de to gymnasier kræver, at regionens kommunalbestyrelser i forening udpeger ét medlem til hver bestyrelse. Det er en samlet udpegning på tværs af regionens kommuner, hvor Kolding bidrager med sin indstilling.

Til Kolding Gymnasium genudpeges samtidig skoleleder Anders Svendsen som det medlem, der ifølge vedtægterne skal have baggrund i og kendskab til de lokale grundskoler. Han har siddet i bestyrelsen siden 7. oktober 2020 og fortsætter nu på rektor Sune Hother Petersens anmodning.

For Munkensdam Gymnasium har Børne-, Skole- og Familieforvaltningen tidligere udpeget skoleleder Jesper Bjerg Thygesen fra Dalby Skole som grundskolerepræsentant. Han fortsætter på den post, mens Birgitte Munk Grunnet udpeges til den anden Kolding-indstillede plads.

Lange køer på motorvejene omkring Fredericia og Kolding efter morgenuheld

0

TRAFIK. Bilister på motorvejene omkring Trekantområdet må tirsdag formiddag indstille sig på forlænget rejsetid. På både E20 og E45 er der lang kø som følge af et tidligere uheld på dagen.

På E20 fra Fredericia mod Kolding V er der kø mellem afkørsel 61 Taulov og afkørsel 63 Bramdrupdam. Vejdirektoratet vurderer, at den forlængede rejsetid ligger på mellem 10 og 30 minutter.

På E45 fra Skærup mod Kolding er der ligeledes kø mellem Skærup og afkørsel 63 Bramdrupdam. Også her er rejsetiden forlænget med 10 til 30 minutter.

Begge køer er en konsekvens af et tidligere uheld, og normal rejsetid forventes ifølge Vejdirektoratet i løbet af formiddagen.

Vanvidsbilist standset i Sydbanegade: Pustede over 2,0 i promille

0

KRIMI. En patrulje fra Sydøstjyllands Politi standsede mandag eftermiddag en personbil i Sydbanegade i Kolding. Det skete klokken 17.26 ved en almindelig kontrol, men det blev hurtigt klart for betjentene, at føreren ikke var i stand til at føre køretøjet.

Manden viste sig at være påvirket af spiritus, og en alkoholtest viste en promille på over 2,0. Det er mere end fire gange den lovlige grænse på 0,5.

Med en promille i den størrelse er der tale om vanvidskørsel, og det udløser en række automatiske konsekvenser. Føreren er sigtet, og politiet har beslaglagt køretøjet på stedet. Beslaglæggelsen skal nu fremlægges for retten i dag, hvor en dommer skal tage stilling til, om bilen kan konfiskeres.

Vanvidskørsel er en skærpet kategori i færdselsloven, der trådte i kraft i 2021. Den dækker blandt andet over kørsel med en promille over 2,0, særligt høje hastigheder og hensynsløs kørsel, og loven giver politiet adgang til at beslaglægge køretøjet, uanset hvem der ejer det.

Det oplyser politikommisær Søren Pedersen fra Sydøstjyllands Politi.

Indbrudstyve vendte tilbage til virksomhed med stjålet nøgle

0

KRIMI. Der har henover weekenden været indbrud i en virksomhed i Kolding. Det er sket i tidsrummet fra fredag den 24. til mandag den 27. april, og det er endnu ukendt, hvem der står bag.

Det særlige ved sagen er, at gerningsmændene formentlig er gengangere på adressen. Ved et tidligere indbrud i samme virksomhed stjal de en nøgle til lageret, og det er den nøgle, de nu har brugt til at komme ind igen.

Politiet har endnu ikke det fulde overblik over, hvad der er taget med fra lageret. Indtil videre er det konstateret, at en nøgle til en personbil og to bærbare computere er forsvundet.

Det oplyser Søren Pedersen fra Sydøstjyllands Politi.

LEDER: Når dørene lukkes for vane

0
Det er et lille ritual, og det gentager sig i 98 byrådssale, fem regionsrådssale, og en plenarsal på Slotsholmen. Et punkt nås på dagsordenen....

Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0
KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding....

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0
KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet...

Spritbilist standset i nattetimerne

0
KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade...

Mistænkelig mand pågrebet på p-plads i Kolding – havde kokain på sig

0
KRIMI. En 26-årig mand fra Horsens fik en alt andet end stille lørdag aften, da en patrulje fra Sydøstjyllands Politi klokken 21.26 fik øje...

Flere hænder omkring børnene med ny økonomiaftale

0
En ny økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne ændrer på, hvordan minimumsnormeringerne i landets daginstitutioner gøres op. Fremover skal institutionsledere ikke længere tælles med i...