SPORT. KIF Kolding åbnede sæsonforberedelserne med et nederlag lørdag eftermiddag i Skærbækcenteret. Modstanderen var divisionskollegaerne fra TM Tønder, og på måltavlen stod der 34-27 i sønderjydernes favør, efter 15-10 ved pausen.
Det blev tydeligt, at Tønder, der allerede har flere kampe i benene, er et skridt længere fremme i forberedelserne end KIF, som måtte undvære flere af holdets nøglespillere. Blandt andre målmand Thorsten Fries, Cornelius Kragh og Tobias Ellebæk var ude, mens Jonas Tidemand heller ikke kom i kamp. U19-landsholdsspilleren Mads Jørgensen stod ligeledes over.
KIF-træner Anders Eggert benyttede kampen til at teste en alternativ tilgang til spillet. Holdet, der ellers gennem de seneste sæsoner har dyrket det offensive 7 mod 6-spil, valgte denne lørdag en mere klassisk variant med seks markspillere. Det stationære forsvar var i perioder solidt, og kontraspillet gav momenter af godt håndværk. Men længere ude fra banen var det sværere for KIF at finde rytmen, og når de endelig fik afsluttet, stod Tønders målmand klar med en række store redninger.
Men man bør passe på med at drage definitive konklusioner ud fra en enkelt træningskamp i starten af august, hvor eksperimenter og nye ideer afprøves. Unge spillere som Mads Larsson, Markus Madsen og Christian Sloth fik værdifuld spilletid, mens blandt de nye ansigter var det kun højrefløjen Andreas Aagren, der fik debutminutter i KIF-trøjen.
På den anden side var det klart, at TM Tønder tegner til at blive en stærk konkurrent i den kommende sæson. Holdet har allerede spillet næsten lige op med DM-semifinalisterne fra TTH Holstebro, og lørdagens opgør viste, at de sønderjyske håndboldspillere er klar til at udfordre KIF, når pointene for alvor er på spil.
Fakta
TM Tønder – KIF Kolding 34-27 (15-10)
KIF-målscorere: Kristian Stoklund 8 (6), Lars Skaarup 5, Jens Svane og Markus Bugge begge 4, Viktor Ahlstrand og Mads Kragh Thomsen begge 2, Andreas Aagren og Sebastian Bertelsen begge 1 mål.
Emil Tellerup leverede 7 redninger i målet for KIF.
Kampen blev overværet af omkring 250 tilskuere i Skærbæk Hallerne.
VEJRET. Regn, skybrud og oversvømmelser. Juli måned har været en ualmindelig våd affære, og hos GF Forsikring har sommerens heftige regnvejr også sat sine spor.
Forsikringsselskabet har modtaget over dobbelt så mange skadeanmeldelser på grund af regnvejret sammenlignet med samme måned sidste år. Skadestallet er nået op på 1013, hvilket er mere end en fordobling fra sidste års 502 skader.
»Juli har været en heftig regnmåned, hvor vi har haft markant flere skader end året før. Skaderne er spredt over hele landet, men særligt i bæltet fra Sydvestjylland over Fyn og øerne til Syd- og Vestsjælland har vi oplevet rigtig mange skader her i juli,« siger skadechef hos GF Forsikring, Christian Stubkjær.
Det massive regnvejr har især ramt villa- og sommerhusområder, hvor overfladevand flere steder har oversvømmet haver, kældre og veje.
Der er dog også godt nyt i al regnvejret. De skader, som GF Forsikring har modtaget, har været mindre voldsomme end tidligere. Ifølge skadechefen skyldes det især, at danskerne er blevet bedre til at håndtere vandmasserne og begrænse skaderne i tide.
»Mange af skaderne skyldes de store regnmængder, hvor vandet ikke har kunnet finde vej væk fra bygningen. Her har vores medlemmer været rigtig gode til at begrænse skaderne i at udvikle sig,« siger Christian Stubkjær.
Han tør dog endnu ikke gætte på, om sommeren 2025 vil ende med at slå tidligere rekorder:
»Traditionelt er august også en regnfuld måned, så vi ser tiden an. Men vi kan konstatere, at danskerne i den grad er blevet vant til vandet,« slutter han.
SPORT. Fredag aften er der noget ganske særligt over et stadion, hvor hjemmeholdet ikke bare spiller godt, men også spiller sig tilbage efter et hårdt slag ugen forinden. Denne aften var det Kolding IF, der genfandt melodien efter det bitre nederlag mod AC Horsens. På Autocentralen Park blev HB Køge sendt hjem med deres første sæsonnederlag i Betinia Ligaen efter en fortjent 3-1-sejr til hjemmeholdet.
I Kolding går tingene sjældent stille for sig, og denne kamp var ingen undtagelse. Det hele begyndte allerede efter seks minutter, hvor HB Køges forsvar opførte sig som søvngængere. Det takkede Koldings måljæger, Sterling Yateke, hurtigt og kontant ja til. En iskold udnyttelse af en fejl gav hjemmeholdet føringen, og det virkede som et tidligt forvarsel om, hvilken retning kampen ville tage.
HB Køge, der ellers havde vundet deres første to ligakampe, virkede overraskede over intensiteten fra hjemmeholdet. De fik aldrig rigtig sat sig på kampen i første halvleg, hvor Kolding på energisk vis blev ved med at søge fremad. Efter 33 minutter dukkede Yateke op igen, denne gang assisteret af Christian Vestergaard. Den hurtige angriber gjorde, hvad han gør bedst, og bragte hjemmeholdet yderligere i front. 2-0 stod der på tavlen, mens et forventningsfuldt publikum begyndte at tro på, at nederlaget i Horsens var en enlig svipser.
Blot få minutter senere blev hjemmeholdet ramt af en streg i regningen, da Yateke måtte udgå med en skade. Han overlod scenen til holdkammeraterne, som heldigvis var klar til at tage over. Især Jakob Vadstrup greb chancen lige før pausefløjtet, da han effektivt og elegant sendte bolden i nettet efter fornemt forarbejde fra Albert Nørager. 3-0 ved pausen – og kampen virkede lukket.
Men fodbold er aldrig kun fest, det er også drama og bekymring. HB Køge viste efter pausen, at de bestemt ikke havde tænkt sig bare at rejse hjem uden at give lidt modstand. Blot seks minutter inde i anden halvleg reducerede de ved Muamer Mudi, og kampen fik igen en puls.
Køge forsøgte ihærdigt at presse yderligere på, men Kolding formåede at stå imod. Flere taktiske udskiftninger og gule kort blev uddelt til begge sider, men intet kunne ændre på kampens udfald. Kolding IF spillede klogt og roligt, og de holdt fast i føringen helt til slutfløjt.
På en aften, hvor hjemmeholdet havde bolden 61 procent af tiden, skabte flest chancer og viste mest vilje, var resultatet både retfærdigt og tiltrængt. HB Køge, der havde spillet ekstra minutter i Oddset Pokalen mod Hvidovre, måtte rejse hjem med sæsonens første liganederlag. Kolding fik omvendt vist, at de kan rejse sig hurtigt efter modgang.
Denne fredag aften viste Kolding IF igen, at man kan snuble, men rejse sig endnu stærkere. En vigtig sejr, der giver holdet ro og selvtillid til de kommende udfordringer i Betinia Ligaen.
Kolding IF – HB Køge 3-1 (3-0) Dato: Fredag den 1. august 2025 Sted: Autocentralen Park, Kolding
Målscorere:
1-0: Sterling Yateke (6. min)
2-0: Sterling Yateke, assist Christian Vestergaard (33. min)
3-0: Jakob Vadstrup, assist Albert Nørager (45. min)
3-1: Muamer Mudi, assist Gökcan Culhaci (51. min)
Kort:
Kolding IF:
Villads Westh ⚠️ (14. min)
Isak Tånnander ⚠️ (35. min)
Jakob Vadstrup ⚠️ (54. min)
Niels Morberg ⚠️ (90.+1 min)
HB Køge:
Marcus Westergren ⚠️ (13. min)
Udskiftninger
Kolding IF:
41. min: Sterling Yateke (skade) ud → Emmanuel Voufack ind
59. min: Jakob Vadstrup ud → Nikola Nedic ind
59. min: Isak Tånnander ud → Christoffer Palm ind
83. min: Magnus Saaby ud → Frederik Møller ind
83. min: Casper Jørgensen ud → Jóhann Bjarnason ind
TRAFIK. Drømmen om at dele bil med naboen eller kollegerne bliver nu lettere for endnu flere danskere. Vejdirektoratet åbner nemlig igen for ansøgninger til den populære el-delebilpulje, der skal fremme grøn mobilitet og gøre det nemmere at dele elbiler over hele landet.
Hele 46,1 millioner kroner er klar i puljen, og der kan ansøges fra fredag den 1. august kl. 10.00.
Pengene fra el-delebilpuljen kan søges af både virksomheder, foreninger og partnerskaber mellem disse, som har ideer til at fremme el-delebiler. Det kan eksempelvis være nye ladestandere, særlige parkeringspladser, oprettelse af nye delebilsordninger eller udvikling af innovative digitale platforme.
De seneste to år har puljen støttet projekter forskellige steder i Danmark, og i år er der således mulighed for igen at få del i midlerne.
»El-delebiler kan være en løsning for familier, der kun har brug for bil indimellem, og som helst vil undgå at eje en selv – eller for familier, der allerede har én bil, men gerne vil slippe for at købe nummer to eller tre. Det gælder både i byerne og i mindre lokalsamfund. Derfor håber vi igen i år at få ansøgninger fra hele landet,« siger Mette Fynbo, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Puljen er en del af Infrastrukturplan 2035, hvor et af målene er at øge de grønne transportmuligheder i Danmark. Tidligere ansøgningsrunder i 2023 og 2024 viste stor interesse for ordningen, og derfor gennemføres endnu en ansøgningsrunde.
For at komme i betragtning skal projekterne være alment tilgængelige og vurderes at have et potentiale for at gøre en forskel lokalt. Med høje benzinpriser og øget fokus på klimavenlige transportformer ventes interessen igen at være betydelig.
Ansøgningsrunden åbner fredag den 1. august kl. 10.00 og lukker tirsdag den 30. september kl. 15.00.
VEJRET. Danskerne har efterhånden vænnet sig til at have paraplyerne inden for rækkevidde. I går meldte DMI om risiko for skybrud, og selv om Fredericia slap forholdsvis let med nogle få regnbyger og enkelte tordenskrald, er der igen i dag risiko for regnbyger flere steder i Trekantområdet.
Det skyldes ifølge DMI, at et lavtryk ligger næsten stille over landet, og at luften samtidig er både fugtig og ustabil. Bygerne bevæger sig langsomt på grund af de rolige vindforhold, og derfor er der risiko for »kraftige regnskyl« med mellem 15 og 30 millimeter på under en halv time. DMI’s definition af skybrud er, at der skal falde mindst 15 millimeter regn på 30 minutter.
I dag har DMI udsendt varsel om lokale skybrud for Østjylland og Sjælland, som gælder frem til i aften. Samtidig advares der om risiko for lokale skybrud flere steder i landet, undtagen Bornholm og Sydvestjylland, også frem til i aften.
Over Nordsøen og senere også i Vest- og Sydvestjylland vil regnen blive mere vedvarende hen mod aftenen og natten. Her risikerer man lokalt op mod 30 millimeter regn på mellem 12 og 16 timer. DMI definerer kraftig regn som mere end 30 millimeter på under et døgn.
»Fra i aften og frem til søndag formiddag er der udsendt risiko for kraftig regn over Vest- og Sydvestjylland,« skriver vagthavende meteorolog hos DMI, Thor Hartz.
Han understreger, at byger og skybrud ofte rammer meget lokalt, så nedbørsmængderne kan variere markant selv inden for korte afstande.
Ifølge DMI vil der efter søndag formiddag fortsat være perioder med regn – især i den sydlige del af Danmark – men med lavere intensitet.
ENERGI. Efter flere måneder med lavere priser og masser af solskin, måtte danskerne i juli igen betale mere for strømmen.
Det viser en ny månedsopgørelse fra landets største energiselskab, Andel Energi.
Gennemsnitsprisen på elektricitet steg således for første gang siden februar. I juli lå prisen på omkring 59,7 øre per kilowatt-time uden skatter, afgifter og tariffer. Det er dog fortsat en smule under det årlige gennemsnit, som for de første syv måneder af 2025 har ligget på cirka 60,1 øre.
Forklaringen på stigningen skal især findes i juli måneds ustabile vejr, forklarer Josefine Walter, der er kommerciel direktør hos Andel Energi.
»Danske elkunder har i løbet af foråret og den tidlige sommer været begunstiget af rigtig meget solskin. Høj produktion af solenergi presser generelt priserne ned. Desværre har juli budt på både mindre sol og mindre vind end de foregående måneder. Derfor ser vi en måned, der er relativ dyr i betragtning af årstiden,« siger hun.
Store udsving i prisen
Den dyreste dag i juli blev allerede registreret den 1. juli, hvor gennemsnitsprisen nåede op på hele 103,2 øre per kilowatt-time. Omvendt var den billigste dag den 29. juli, hvor prisen lå på kun 30,1 øre per kilowatt-time. Samlet set svingede prisen med over 3,50 kroner mellem den dyreste og billigste time i løbet af måneden.
De store svingninger gør, at danskerne fortsat holder et vågent øje med elprisen. Hos Andel Energi følger over 300.000 danskere aktivt med i prisudviklingen via selskabets app, der viser elpriserne time for time samt prognoser en uge frem i tiden.
»Danskerne har generelt vænnet sig til, at elpriserne svinger hen over døgnet. Og vi kan se, at mange Andel Energi-kunder er fleksible og flytter deres forbrug til de billige timer. Det er smart, for selvom elprisen nogle gange kan være meget høj, så er det typisk kun i meget få timer ad gangen. Derfor kan der være ret nemme penge at spare ved at tilpasse sit elforbrug,« siger Josefine Walter.
Så selv om prisen steg i juli, er danskerne altså blevet dygtige til at manøvrere i elmarkedets prisudsving. Og ifølge Andel Energi tyder alt på, at det fortsætter sådan.
KRIMI. Vinflaskerne havde tilsyneladende været på overarbejde, da den populære vinfestival i Christiansfeld i nat tog en mere voldsom drejning. Klokken var præcis 02.19, da Sydøstjyllands Politi modtog en anmeldelse om, at stemningen på Nørregade havde udviklet sig fra hyggelig til voldelig.
Ifølge anmeldelsen var flere personer kommet op at slås, og det fik straks patruljerne til at rykke ud til Nørregade midt i byen, hvor festivalstemningen ellers har domineret de seneste dage.
Vagtchef Thomas Kiær fra Sydøstjyllands Politi fortæller, at politiet hurtigt fik styr på situationen, da de nåede frem.
»Patruljen kommer frem på stedet, og det er rigtigt, at der er tale om flere, der har været oppe at slås på Nørregade omkring nummer to. Politiet kommer frem og kan sigte tre personer for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen. De kan så alle tre se frem til en bøde fra politiet,« lyder det fra Thomas Kiær.
De tre involverede er alle mænd fra lokalområdet. Der er tale om en mand på 60 år, en på 39 år og en tredje mand på 41 år. Hvad der præcist fik mændene til at ryge i totterne på hinanden, melder politiet ikke noget om.
Derudover havde politiet på nuværende tidspunkt ikke andre hændelser at berette om fra den sydlige del af politikredsen.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing lørdag formiddag klokken 10.00.
KRIMI. Når fodbolden ruller, følger politiet ekstra godt med. Sådan lyder meldingen fra vagtchef Torben Møller fra Sydøstjyllands Politi, der fredag aften har et ekstra skarpt blik på kredsens stadioner og tilstødende veje, når FC Fredericia, Vejle Boldklub og Kolding IF alle spiller hjemmekampe.
»I dag står det i fodboldens tegn. Fredericia tager imod FCK kl. 18, Kolding stiller mod Køge kl. 19, og Vejle spiller mod OB kl. 20,« fortæller vagtchef Torben Møller og fortsætter:
»Det betyder, at der er lidt mere trafik i kredsen, og derfor lidt flere patruljevogne og vores mandskabsvogne ude på gaderne. Det er simpelthen for at være på forkant med eventuelle fejringer og begivenheder.«
Politiet understreger samtidig, at der ikke er tale om en særlig alarmberedskab, men en ganske almindelig, præventiv indsats, der skal sikre ro og orden omkring fodboldkampene.
»Vi afventer selvfølgelig kampene i god ro og orden herfra,« lyder det afsluttende fra vagtchefen.
I Fredericia ventes en fyldt Monjasa Park til mødet mod de regerende mestre fra FCK, mens også Vejle Stadion og Autocentralen Park i Kolding forventes velbesøgte fredag aften.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag eftermiddag klokken 17.00.
KRIMI. En trafikulykke på Sønderjyske Motorvej ved Kolding torsdag eftermiddag gav store udfordringer for bilisterne i sydgående retning mellem afkørsel 62 (Kolding Ø) og 63 (Bramdrupdam). Klokken var 14.07, da alarmen gik hos Sydøstjyllands Politi, og flere patruljer blev sendt mod stedet.
Ifølge vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd var der tre parter involveret i ulykken, som skabte en længerevarende spærring på motorvejen.
»Der er en part 1 i en personbil, som kører i tredje vognbane i sydgående retning. Bag ved ham kører part 2 også i en personbil, og ved siden af i anden vognbane kører part 3 – en sættevogn med autotransport,« forklarer Arno Rindahl Petersen og fortsætter:
»Af en eller anden grund, og vi ved ikke, om det skyldes et uheld, kører part 1 ud i græsset i midterrabatten og kommer op på siden af part 2. Part 1 kører herefter med bilens højre side ind i venstre side af part 2 og presser denne ind mod anden vognbane, hvor lastbilen, part 3, befinder sig.«
Situationen udviklede sig hurtigt, og bilisten i midten blev klemt mellem de to andre køretøjer.
»Part 1 sænker farten, og part 2 bliver herefter skubbet mod venstre, hvor bilen rammer midterrabatten, vælter rundt på taget og til sidst lander på siden,« siger vicepolitiinspektøren.
Uheldet betød betydelige trafikale gener. Ifølge politiet var der i en periode både delvise og fulde spærringer af motorvejen, hvilket skabte kø og forsinkelser resten af eftermiddagen.
»Der var spærret derude i noget tid, sådan lidt on-and-off. Først var anden vognbane spærret, så var det hele spærret lidt, og så blev der åbnet lidt op igen,« fortæller Arno Rindahl Petersen.
Politiet afsluttede deres arbejde på stedet omkring klokken 15.47.
På trods af ulykkens alvorlige karakter er der ifølge politiet ikke registreret nogen alvorlige personskader.
»Sagen er oprettet som en sag uden personskade. Det betyder, at der ikke umiddelbart på stedet var tegn på alvorlige skader, men det er selvfølgelig ikke det samme som, at folk ikke kan have fået knubs,« afslutter Arno Rindahl Petersen.
Årsagen til ulykken er endnu ikke afklaret, og politiet arbejder videre med sagen for at finde frem til de nærmere omstændigheder.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag morgen klokken 09.00.
TOGREJSE. Mandag morgen, sidst i juli. Familien på fire er stået op før byen, der stadig sover sommerlænge. Forventningsfulde og en smule spændte. De har valgt toget til Berlin. Et eksperiment i togtrafik gennem Europa. To voksne, to børn på tre og otte år, en klapvogn, et par kufferter og tre tasker, heraf to små på børnenes rygge. Eventyret venter. Men eventyret har sine betingelser.
De træder ind på Fredericia Banegård lidt før klokken otte. På skærmene er det allerede tydeligt, at eventyret ikke bliver helt enkelt. Toget er forsinket. Det er klart – for nogle timer før kunne man læse, at der var problemer mellem Fredericia og Aarhus – og toget ankommer netop fra Aarhus mod Kolding. Ni minutters planlagt skiftetid, ifølge tog-appen, i Kolding er væk. Det giver uro blandt de ventende på perronen, men togpersonalet er rolige og klare i meldingen senere i toget, der triller ind på Kolding Station med for stor en forsinkelse: »Bliv bare siddende, der bliver arrangeret en løsning i Lunderskov.«
Løsningen viser sig at være et ekstraordinært stop, hvor man skal orientere sig hurtigt og sætte i fart. Turen ændres fra afslappet rejse til et kort øjeblik med høj puls. Familien og de øvrige rejsende skal hurtigt op ad trapperne til den modsatte perron. En medrejsende hjælper spontant med at løfte klapvognen. Tasker, kufferter og børn kommer med op. Fløjten lyder fra togpersonalet og alle råbes ind i togene. Dørene lukker næsten bag dem. En pendler siger stilfærdigt, at sådan er det tit.
Resten af turen mod syd gennem Tyskland foregår i mere rolige rammer. Man kan igen finde roen. Den milde monotoni, der kommer, når landskabet flyder sammen uden for vinduet, og verden bliver én lang linje gennem familie spiller kort, ser film, læser magasiner, nyheder og spiser snacks. Lyden af skinnerne synger med imens landskabet udenfor passerer stille forbi – marker, landsbyer, men også grimme solcelleparker, der skal give den ønskede grønne energi, men samtidig ødelægger det grønne udsyn. Præcis som man ser det langs Autobahn.
I Hamburg er det slut med roen. Familien og de øvrige medrejsende mod Berlin skal igen hurtigt skifte tog, denne gang fra Hamburg-Altona med S2-linjen mod Hamburg Hauptbahnhof. Flere undrer sig over, hvorfor toget tog ikke kan skifte direkte på hovedbanegården i Hamborg, men det kan det ikke, og det gør det ikke. Man skal igennem et skifte igen. Det er ikke en lang tur, men igen skal der løbes med tasker, børn og klapvogn, og når det sker tit, at elevatorer bare står med en rød knap, fordi de er i stykker, så bliver det mere bøvlet.
Togtrafik i Europa er effektiv, men det kræver også, at man selv er det. Man skal være på – hurtig og parat. Familien når toget, men roen kommer først tilbage, da de sidder i toget videre mod Berlin.
Der er i øvrigt grundig paskontrol både ned og hjem. Europa er forandret, grænserne er tydeligere, end de har været længe. Men personalet er venligt og effektivt, og det er politiet også, men husk passet!
Hjemturen fra Berlin byder igen på forsinkelser og kaos. Både elevatorer og rulletrapper på den enorme hovedbanegård er ude af drift, og der synes ikke at være fokus på at få dem fikset. I stedet må man gå 3 x 48 trin over tre etager med børn og oppakning for at nå helt ned til den nederste perron, hvor toget afgår længst væk. Derudover møder man også et syn af sørgelig socialrealisme med mange hjemløse, der forvirrede og ekstremt berusede har indtaget banegården og området omkring den. Det har ændret sig markant, siden familien sidst var i Berlin.
Toget mod Hamburg snegler sig af sted til trods for, at det afgår til tiden fra Berlin.
I Hamborg opstår der igen kaos, fordi toget kommer godt 12 minutter senere ind end planlagt. Igen skal der løbes og det foregår mellem mange mennesker, og ingen ved, hvor de skal løbe hen; unge danskere råber til familien for at høre om turen går mod Danmark, alle følger hinanden og til sidst nås forbindelsen kun lige akkurat. Denne gang er det et dansk IC3-tog, der skal bringe alle videre på rejsen mod Danmark. Toget er møgbeskidt, overfyldt og absolut ikke rart at sætte sig ind i. Derudover er der ingen informationer til de udenlandske rejsende om, hvad der skal ske, hvordan og hvornår. Forsinkelserne fortsætter på resten af turen.
Sent på aftenen nærmer toget sig Danmark, men nu er forsinkelsen så omfattende, at den sidste forbindelse mod Fredericia er tvivlsom. I tog-appen står der pludselig: Connection is no langer available. Please find an alterntive. Personalet meddeler, kort før Kolding, at der vil vente et regionaltog mod Fredericia. Men beskeden kommer så sent, og familien vil ikke tage chancen med små, trætte børn. De ender derfor med at blive hentet i bil fra Kolding til Fredericia.
Toget fungerer. Personalet gør alt for at løse udfordringerne. Medrejsende er hjælpsomme, smilende og rare. Det trækker klart op på rejsen.
Men den samlede pris på godt 4.000 kroner tur/retur for to voksne og to børn – heraf det ene barn på tre, som er gratis – er i overkanten, hvis man sammenligner med alternativet i egen elbil. Her ville turen koste omkring 700 kroner i strøm plus parkering. Man kan dog bestille togbilletter i meget god tid – som i måneder før, og få det billigere, men hvis toget skal have en chance i fremtiden for to voksne og to børn, så skal priserne langt længere ned. Det kan simpelthen bedre betale sig at sætte sig i bilen, og fortællingen om rejseformen som værende rolig og idyllisk matcher ikke virkeligheden.
Så kan man rejse gennem Europa med tog med børn på tre og otte år? Selvfølgelig kan man det. Alt løser sig undervejs. Men turen er ikke bare afslapning. Den kræver årvågenhed, fart i benene og evnen til at acceptere forsinkelser og ændringer. Den er både en oplevelse og en udfordring.
Måske er konklusionen egentlig meget enkel: Det er muligt – og endda fint – at tage toget gennem Europa med små børn. Men det er en rejseform, man skal vælge med åbne øjne og gode løbesko. Og så skal man glæde sig over, at medrejsende og personale er flinke mennesker, der hjælper, når det virkelig gælder.
POLITI. Mandag formiddag måtte Sydøstjyllands Politi rykke ud til Kolding Sygehus i forbindelse med en urolig patient. Episoden fandt sted klokken 11.58.
Arno Rindal Pedersen...
POLITI. En politibetjent fra Sydøstjyllands Politi blev søndag aften ramt af knivstik i maveregionen i forbindelse med en politiforretning i Kolding. Politibetjenten blev efterfølgende...
KRIMI. Søndag klokken 12.34 blev Sydøstjyllands Politi kaldt til et færdselsuheld i krydset mellem Jens Holmsvej og Fynsvej i Kolding. Her havde en bilist,...
TRAFIK. Et uheld på E45 Sønderjyske Motorvej giver søndag eftermiddag lange køer for bilister mellem Kolding og Vejle. Ifølge Vejdirektoratet er det strækningen fra...
POLITI. Sydøstjyllands Politi har søndag givet en opdatering på sagen om den voldsomme eftersættelse, der fandt sted lørdag aften den 13. september gennem Kolding...
KRIMI. Søndag morgen blev Sydøstjyllands Politi kaldt ud til en opsigtsvækkende hændelse på Eliassensvej i Kolding, hvor en bil lå omvendt på taget foran...