Designskolen i Kolding – et uddannelsessted, hvor kunst og design smelter sammen, og hvor kreativitet og nyskabelse er i højsædet. Skolen lå tidligere et andet sted, her i Kolding startede den for godt 55 år siden, den fejrede 50-års jubilæum i 2017.

Man føler sig inspireret og opløftet når man træder ind ad hovedindgangen. Her mødes man af et stort bord, fyldt med kaffe og the, de studerende fylder deres kopper og tjekker ind hos hinanden.

Skolen huser 350 studerende, her er der mulighed for, at tager både bachelor og en kandidatgrad inden for design. På bacheloruddannelsen uddanner skolen studerende inden for fem forskellige studieretninger – accessoire, kommunikationsdesign, industrielt design, tekstil og beklædning. Fortsætter de studerende på kandidaten er der tre forskellige retninger at gå.

85 pct. af de studerende skolen optager, er via kvote 2, det vil sige at man kommer til en optagelsesprøve, og så bliver den studenterende i høj grad optaget på baggrund af deres talent, der er så 15 pct. af dem, der kommer ind på karakterer, hvilket er en lille procentdel, sammenlignet med universiteterne.

Det er en populær og eftertragtet uddannelse, kun hver 6. ansøger får en plads.

– Når du går på kandidaten, så begynder du at tone din uddannelse lidt mere, og der har vi tre toninger, som jeg ville kalde for design for people – med andre ord socialdesign, altså hvordan er det fx at et design inkluderer flere mennesker, men også sådan noget med hjælpemidler, hvis du kigger på velfærdsområdet, så er der et kæmpe område inden for det, design for planet, som er hele klima- og bæredygtighedsdagsordnen, som er kæmpe stor og så er der design for play, som er rigtig meget baseret på, at vi har en partnerskabsaftale med det, der hedder LEGO Foundation, hvor vi uddanner designere, ikke ”bare” til at lave legetøj men simpelthen også til at bruge leg som en form for ’driver’, som sådan et innovationsredskab, og det kan du bruge på rigtig mange forskellige måder, fortæller Charlotte Melin, Head of Communications ved Design School Kolding.

Designskolen i Kolding er resultatet af en kunsthåndværkerskole, der er blevet opdateret og tilpasset til moderne designbehov. Uddannelsen er blevet akkrediteret som en institutions- og uddannelsesinstitution, hvilket betyder, at den har en struktur, hvor man tager en bachelor og en kandidatgrad. Men design er blevet så komplekst i dag, at det ikke længere er tilstrækkeligt at mestre formgivningens håndværk. Designere skal have en forståelse for hele processen og kunne håndtere de mange forskellige aspekter, der er involveret i en designs livscyklus.

– Design er blevet så meget mere komplekst, det er inden for alt, men hvis du eksempelvis kigger på bæredygtighedsordenen, som vi har et stort fokus på, så er du jo som designer i dag nødt til at kigge på rigtig mange aspekter; hvor kommer råvarerne fra, hvad er transportvejen, hvad sker der når du begynder at arbejde med materialet, kan det brydes ned bagefter og kan det indgå i noget cirkulært, så det er så komplekst. Derfor er det heller ikke nok, at du kun kan de formgivningsmæssige håndværk, du skal simpelthen også have en forståelse for hele processen, forklarer Charlotte.

En af de største udfordringer, som designere står over for i dag, er bæredygtighed. I en verden, hvor der er et stærkt fokus på grøn omstilling og reduktion af CO2-udledning, skal designere tænke på råvarekilder, transportveje, og hvordan materialet kan genanvendes, når det er udtjent. Designskolen i Kolding har derfor en stor fokus på bæredygtighed og lærer de studerende, hvordan de kan skabe innovative designs med en mindre miljøpåvirkning.

Men bæredygtighed er ikke den eneste udfordring, som designere gerne vil arbejde med. Designskolen i Kolding tilbyder også en kandidatuddannelse i design for mennesker, som omhandler socialdesign og design for velfærd. Her lærer de studerende, hvordan de kan bruge deres designfærdigheder til at hjælpe andre. For eksempel kan designere skabe hjælpemidler til ældre eller handicappede, der kan forbedre deres liv

– Du kan jo også gå ind på en af vores andre kandidater, fx people, her kan det være ret komplekst at skulle lave en rollator; hvordan ser markedet ud, hvad skal en rollator kunne, hvem er målgruppen, typisk stiller man spørgsmålet – hvor bor de henne og hvad er deres transport? Så der er jo ekstremt meget undersøgelse i det, uddyber Charlotte Melin.

Skolen arbejder med det omgivne samfund, det er faktisk en grundstil i hele uddannelsen. Hele uddannelsen er gennemsyret af at de studerende har nogle ”real-cases” og arbejder med virksomheder og offentlige organisationer som NGO osv. Når man afslutter henholdsvis sin bachelor, og sin kandidat, så skal man lave et samarbejde med det omgivne samfund, så projektet har en eller anden nyttefunktion.

– Nu nævner jeg bare nogle eksempler, men det kan være alt lige fra Politiet i Sønderjylland, som skulle have visualiseret, hvad der sker af indbrud og hele den kriminalitet, som sker i Sønderjylland, som var ret komplekst, når du ser det på statistikker, men når du begynder at se det som noget visuelt, så kan du også nemmere forstå det, så det er et kommunikationsprojekt, som er lavet her på skolen. Vi har også lavet ret meget sammen med Egetæpper, og så har vi lavet noget sammen med en anden stor virksomhed, som laver specialiserede tæpper til store krydstogtskibe, for de skal udskifte dem ret tit, og der har vi arbejdet med, hvordan man kan genanvende dem, det kan både kan blive til lydisoleringsmateriale, møbler, granulering til brug eller noget helt andet.

Nu står skolen overfor en midlertidig flytning, for huset den er i, skal gennemgå en stor transformation. Via fonde og egen finansiering er der rejst 68 millioner kroner, til projektet.

– Der er tre fonde som har støttet os, A.P. Møllerske Støttefond, Augustinus Fonden og så er der Louis-Hansens Fonden. Vi tror jo på, at det er godt at blive i de eksisterende bygninger, qua det vi også har snakket om, at agere bæredygtigt, så det er også noget af det, der er grundgrebet i hele transformationen, det vil også sige at vi går ind og screener på mange af de gamle byggematerialer, og vurderer om vi kan genbruge det i det nye. Der er fx nogle af de her vinduer, som vender mod syd, der kommer til at få et nyt liv som skillevægge i det nye hus osv. Men ellers så kan man sige at tanken med hele transformationen, er at skabe et i højere grad transparent sted både udadtil til det omgivne samfund, fordi det ligger meget i tråd, med den måde vi arbejder med, at vi gerne vil have de involverer sig og omvendt, men også internt fordi at man som designer i dag, i høj grad har et behov for at arbejde på tværs. Både på sin faglighed men også at kunne gå i de forskellige værksteder, og vi har jo rigtig mange forskellige værksteder også små specialværksteder – smykkeværksted, skoværksted, læderværksted, kommunikationsværksted, industrieltværksted, tekstil osv. Så at skabe et større flow og transparent mellem de her værksteder, og ligesom også gøre det mere synligt, for når du kommer ind i dag i skolen, så kan du egentlig ikke rigtig se værkstederne, og det vil vi gerne gøre mere synligt for omverdenen. Så det er i høj grad meget tanken om at være inviteret udefra, men også det internt, at være inviteret indtil hinanden, forklarer Charlotte.

Planen er at bygningen skal være fornyet og klar til indflytning i 2024, når det nye hold starter i september.

– Det er en totalrenovering. Der er elementer af det, hvor man jo kan sige, at meget af det er ret fint, og hvor der ikke sådan skal gøres det store.
Det er noget med vinduer, nogle af dem er ved at tilde ud, og nogle facader er ved at falde ned. Opgradering på lys og isolering, vi installerer mere bæredygtigt lys i hele huset, og så kigger vi på ventilation, så vi regner også med, at det her kan gøre, at vi reducerer vores udgifter og vores forbrug væsentligt. Midlertidigt skal vi være på det tidligere UC Syd, og der er nemlig mange eksisterende værksteder deroppe og så flytter vi nogle af vores egne værksteder derop, siger Charlotte Melin.

Design School Kolding går en spændende tid i møde, med flytning, renovation og genbrug af deres elskede hus. Forhåbentligt vil vi i 2024 føle at vi helt automatisk bliver inviteret til at kigge med, når de studerende igen har deres dagligdag på Ågade 10 i Kolding.