Skatteminister Jeppe Bruus (S) understreger, at den tunge vejtransportsektor ikke bidrager tilstrækkeligt gennem skatter og afgifter, set i lyset af dens betydelige omkostninger relateret til vejbelastning, trafikpropper, sikkerhedsproblemer og miljøforurening. Trods blokader af lastbiler på motorveje og tilkørselsveje mandag, i protest mod forslaget om en kilometerbaseret vejafgift, står ministeren fast på sin position.
– Jeg har ikke planer om at trække forslaget tilbage. Dog er vi lydhøre overfor den kritik og bekymring, der kommer til udtryk, udtaler Jeppe Bruus.
Blokaderne er arrangeret som en form for demonstration mod afgiften. Jeppe Bruus bemærker, at det er en del af demokratiet at udtrykke sin utilfredshed, så længe det sker inden for lovens rammer. Denne holdning deles dog ikke af Ole Birk Olesen (LA), der sympatiserer med lastbilchaufførerne og vognmændene, men ikke kan støtte ulovlige aktiviteter, der hindrer andre mennesker i at komme på arbejde, og levere deres varer.
Planen om en kilometerbaseret vejafgift blev indgået sidste år af den daværende S-regering og dens støttepartier SF, Enhedslisten og Radikale Venstre. Afgiften forventes at træde i kraft i 2025 og vil i gennemsnit betyde en omkostning på 1,30 kroner per kilometer for en lastbil, der kører på benzin eller diesel. Regeringen forudser, at denne aftale vil nedsætte CO₂-udslippet med omkring 0,3 millioner tons CO₂ i 2025 og cirka 0,4 millioner tons i 2030.
Skatteministeren anerkender bekymringerne hos vognmændene, men understreger, at afgiften også vil gælde for udenlandske vognmænd, hvilket skaber lige konkurrencevilkår. Han påpeger det overordnede formål:
– For at nå vores klimamål, skal alle sektorer bidrage til omstillingen.
Den nye afgift kan potentielt påvirke forbrugerne, men skatteministeren forventer kun en “meget marginal” effekt, da transportomkostningerne ved individuelle varer allerede er lave.