Banedanmark vil nu forvandle sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg til et projekt for naturpleje. Foruden fornyelse af skinner og sporstrækninger har Banedanmarks maskiner fået til opgave at etablere nye levesteder for insekter og plantearter langs jernbanen.
Ved hjælp af skinnekørende gravemaskiner laver Banedanmark cirka 40 såkaldte jordskrab langs jernbanen. Hver 100 meter bliver der fjernet et øverste jordlag, som skaber lysåbne områder ideelle for insekter og nøjsomme planter. Formålet er at tiltrække sjældne biarter som gravebier og buksebier, som er afgørende for biodiversiteten, men i dag mangler gode levevilkår i Danmark.
Ministerstøtte til biodiversitetsprojektet
Transportminister Thomas Danielsen støtter projektet og ser frem til, at biodiversiteten fremover tænkes ind i Banedanmarks anlægs- og renoveringsarbejde.
– Banedanmark råder over store arealer, og det er min ambition, at hver gang der bliver bygget nyt eller renoveret, så skal der tænkes biodiversitet ind, udtaler Danielsen.
Han peger på, at de mange hektar langs jernbanen kan spille en vigtig rolle i at skabe en rigere dansk natur.
– Ved at indrette områderne langs banen med fokus på at skabe levesteder for planter og insekter kan de flere tusinde hektar jord langs jernbanen være med til at sikre en rig dansk natur.
Spændende eksperiment med insektkorridorer
Det er første gang, Banedanmark gennemfører et projekt af denne type, og forsøget vil blive fulgt nøje af biodiversitetseksperter.
Anna Bonnichsen, assisterende TSA for biodiversitet hos Banedanmark og ansvarlig for projektet ‘Insektkorridoren’, ser projektet som en milepæl.
– Jeg står og tripper lidt. Det er et nervepirrende forsøg, fordi vi reelt ikke ved, hvordan det udarter sig på den anden side, fortæller Bonnichsen.
Hun tilføjer, at forhåbningen er, at der til foråret vil være summende bier og et væld af liv langs jernbanen, hvis jordskrabene skaber den ønskede effekt.
– Det kunne være rigtig fedt, hvis vi til foråret kan se et væld af liv med summende blåhatjordbier, blågufle og andre gode arter, der skaber mere variation i vores banenatur. For så betyder det, at vores arbejde med at lave en insektkorridor har virket, og vi kan rulle lignende tiltag ud i andre af vores baneprojekter.
Et jordskrab er en enkel metode, hvor man fjerner 15 centimeter af jordens øverste lag for at skabe lysåbne flader uden græs og dominerende planter. Det åbner for råjorden, hvilket tiltrækker insektarter, der bygger rede i jorden, som jordbier og jordhvepse. De kan til gengæld tiltrække andre arter som fugle og firben, der lever af insekterne og dermed skaber en rigere natur.
Hvis projektet mellem Fredericia og Padborg viser sig at være en succes, kan lignende initiativer blive udrullet langs flere af Banedanmarks jernbanestrækninger.