I Bredgade i Kolding Kommune er der sket en markant ændring for trafikken: bilisterne skal nu vige for både cyklister og gående, hvor det tidligere har været omvendt. Denne ændring har vist sig at være til stor gavn for alle trafikanter, selvom den ikke blev mødt med lige stor begejstring i begyndelsen.
Kolding Kommune har truffet en beslutning om at åbne gågaderne for cyklister, hvilket giver dem bedre muligheder for at cykle gennem byen. Udvalgsformand Jakob Ville (V) fra plan- og teknikudvalget står i spidsen for denne ændring.
Beslutningen indebærer, at cyklister nu permanent kan cykle tværs gennem byen via Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade. Formålet er at få flere til at cykle og dermed flytte flere bilister ud på ringgaderne. Denne ændring er en del af Kolding Kommunes indsats for at fremme bæredygtig mobilitet og skabe en mere fremkommelig by for alle trafikanter.
Den tidligere omtalte ændring i Bredgade, hvor bilister nu skal vige for cyklister og gående, er et eksempel på, hvordan tilpasning af infrastrukturen kan have en positiv indvirkning på trafiksituationen. Med disse tiltag arbejder Kolding Kommune aktivt på at forbedre trafikforholdene og gøre det mere attraktivt at cykle i byen.
Jakob Ville, udvalgsformand for projektet, udtaler, at der var en del modstand i starten af forsøgsperioden. Men efter en grundig evaluering er modstanden aftaget, og reaktionerne er blevet mere og mere positive undervejs. Ifølge Ville har det hele vejen igennem handlet om, at cyklisterne får lov til at benytte gågaderne, men kun på de gåendes præmisser. Derfor er der ikke blevet anlagt en cykelbane, og dette har vist sig at fungere godt.
Cyklisterne får med denne ændring en hurtig øst-vest-forbindelse gennem midtbyen, hvilket er helt i tråd med den nyligt vedtagne mobilitetsplan. Mange har haft en holdning til cykling i gågaderne, og langt de fleste er positive. De mener, at det er blevet nemmere at komme fra A til B, mens nogle bekymrede har udtrykt utryghed ved at færdes som fodgænger og udfordringer med små børn.
De handlende har også bemærket, at en kunde på cykel er ligeså meget værd som en kunde, der er kommet til midtbyen i bil. Dette viser, at ændringen ikke kun gavner trafikanterne, men også forretningerne i området.
Sammenfattende har ændringen i Bredgade skabt en mere effektiv og sikker trafiksituation for alle parter. Det er et godt eksempel på, hvordan en tilpasning af infrastrukturen kan bidrage til en mere bæredygtig og fremkommelig by.