ANALYSE. En ny analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed viser, at udgifterne til administration og ledelse varierer betydeligt mellem de danske kommuner. I Trekantområdet ses markante forskelle mellem Middelfart, Fredericia, Vejle og Kolding.

I 2024 brugte landets kommuner samlet set 62,5 mia. kr. på administration og ledelse, svarende til 10.463 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på knap 1 procent fra året før.

Analysen, der justerer opgørelsen for en mere præcis sammenligning, understreger store lokale forskelle – også når der tages højde for rammevilkår som kommunernes størrelse og socioøkonomiske situation.

Middelfart holder sig under gennemsnittet

Middelfart Kommune har i 2024 formået at holde sine samlede udgifter til administration og ledelse betydeligt under landsgennemsnittet. Kommunen har især holdt lønudgifterne til administrative støttefunktioner, chefer samt decentrale ledere relativt lave. Dog ses der en vækst i udgifterne til personale, der løser myndighedsopgaver, hvor Middelfart i 2024 bruger 2.741 kr. pr. indbygger mod et forventet niveau på 2.298 kr. pr. indbygger. Det giver kommunen en benchmarkingindikator på 119, hvilket betyder, at netop denne udgiftstype ligger 19% over det forventede niveau baseret på kommunens rammevilkår.

Trods denne stigning på det specifikke område ligger Middelfart Kommune samlet set godt i forhold til resten af landet. Det samlede udgiftsniveau vidner om en effektiv administrativ drift, hvor kommunen i flere kategorier opretholder lavere omkostninger end mange sammenlignelige kommuner. Den samlede omkostningsstyring tyder på en god balance mellem nødvendige investeringer i administrativ kapacitet og hensynet til kommunens økonomiske effektivitet.

Kommunens evne til at holde administrationsudgifterne under landsgennemsnittet indikerer således, at Middelfart har fundet en effektiv måde at organisere administration og ledelse på, hvilket frigør ressourcer til andre kommunale kerneområder og tjenester til gavn for borgerne.

Fredericia tæt på gennemsnittet

Fredericia Kommune ligger i 2024 meget tæt på landsgennemsnittet, når det gælder udgifter til administration og ledelse. Kommunens samlede administrationsudgifter udgør 11.134 kr. pr. indbygger, mens landsgennemsnittet er på 10.463 kr. pr. indbygger. Dermed ligger Fredericia lidt over gennemsnittet, men fortsat relativt stabilt og tæt på landets midterfelt.

Udgifterne til administrative støttefunktioner og chefer ligger lidt under det forventede niveau for kommunen, med 4.852 kr. pr. indbygger mod et forventet beløb på 5.417 kr. pr. indbygger. Her viser Fredericia en effektiv styring med en benchmarkingindikator på 90, hvilket indikerer, at kommunen bruger 10 procent mindre end forventet ud fra dens rammevilkår.

Modsat ser det ud på udgifterne til myndighedspersonale, hvor Fredericia bruger 2.699 kr. pr. indbygger, hvilket er højere end det forventede niveau på 2.435 kr. pr. indbygger. Benchmarkingindikatoren på 111 afspejler således, at Fredericia her ligger 11 procent over det forventede niveau.

Når det gælder decentrale ledere, placerer Fredericia sig igen tæt på det forventede, med en benchmarkingindikator på 96. Dermed bruger kommunen stort set de ressourcer, man kunne forvente, hvilket understreger en balanceret økonomisk styring på dette område.

Samlet set har Fredericia Kommune oplevet en beskeden stigning i administrationsudgifterne fra 2023 til 2024 på blot 0,7 procent. Denne stabilitet antyder, at kommunen har fundet en god balance i sin økonomiske styring, hvor man både tager hensyn til kommunens behov for administrative ressourcer og en ansvarlig budgetlægning. Kommunen befinder sig således i en position, hvor der løbende kan optimeres, men uden markante behov for større tilpasninger i administrationsstrukturen.

Vejle holder niveauet stabilt

Vejle Kommune formår i 2024 at holde niveauet for administrationsudgifter stabilt tæt omkring landsgennemsnittet. Kommunen bruger 10.474 kr. pr. indbygger på administration og ledelse, hvilket er en beskeden stigning på 0,6 procent fra 2023. Dette placerer kommunen marginalt over landsgennemsnittet på 10.463 kr. pr. indbygger.

Når man ser nærmere på detaljerne, fremgår det, at Vejle især ligger lidt højere end gennemsnittet inden for lønudgifter til myndighedspersonale og decentrale ledere. Kommunens udgifter til myndighedspersonale er på 2.762 kr. pr. indbygger, hvilket er noget højere end det forventede niveau på 2.361 kr. pr. indbygger. Dette resulterer i en benchmarkingindikator på 117, der betyder, at Vejle Kommune bruger 17 procent mere end det forventede niveau baseret på kommunens rammevilkår på dette område.

Udgifterne til decentrale ledere ligger dog tættere på det forventede niveau, med en benchmarkingindikator på 102, hvilket betyder, at kommunen kun bruger marginalt mere end forventet på dette område.

Samlet set afspejler Vejle Kommunes udgifter en prioritering af specifikke administrative funktioner, især myndighedspersonalet, hvilket kan skyldes særlige behov eller udfordringer i kommunens opgavevaretagelse på netop dette område. Den generelle stabilitet og relativt begrænsede stigning fra 2023 til 2024 viser samtidig, at kommunen opretholder en fornuftig økonomisk styring med fokus på at balancere nødvendige administrative ressourcer med hensynet til økonomisk ansvarlighed.

Kolding – lidt over gennemsnittet

Kolding Kommune ligger i 2024 lidt over landsgennemsnittet med samlede administrationsudgifter på 10.780 kr. pr. indbygger, hvilket er over landsgennemsnittet på 10.463 kr. pr. indbygger. Kommunens udgifter til især administrative støttefunktioner og chefer samt myndighedspersonale ligger over gennemsnittet.

Kolding Kommune har i 2024 brugt 5.192 kr. pr. indbygger på administrative støttefunktioner og chefer, hvilket overstiger landsgennemsnittet på 4.969 kr. pr. indbygger. Udgifterne til myndighedspersonale er også højere med 2.513 kr. pr. indbygger sammenlignet med gennemsnittets 2.374 kr..

Kommunens benchmarkingindikator viser, at især udgifterne til administrative støttefunktioner og chefer ligger 8% over det forventede niveau baseret på Kolding Kommunes rammevilkår (benchmarkingindikator på 108). Myndighedspersonale ligger 11% højere end forventet (benchmarkingindikator på 111). Samlet set ligger kommunens administrationsudgifter 4% over det forventede niveau (benchmarkingindikator på 104), hvilket antyder, at kommunen står med visse administrative udfordringer, som kræver ekstra ressourcer.

Disse højere udgifter kan skyldes en række faktorer, eksempelvis komplekse myndighedsopgaver, øgede krav til dokumentation og sagsbehandling, eller et ønske om styrkelse af den administrative kapacitet på særlige områder. Samtidig vidner den relativt moderate overskridelse om, at Kolding Kommune arbejder aktivt med økonomistyring, selvom der fortsat findes potentiale for optimering og effektivisering på det administrative område.

Benchmarking peger på potentialer og udfordringer

Analysen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed inkluderer en benchmarkingindikator, der viser, hvorvidt kommunernes faktiske administrationsudgifter ligger over eller under det niveau, som er forventeligt ud fra kommunernes rammevilkår. Disse rammevilkår omfatter blandt andet kommunernes størrelse, demografi og socioøkonomiske forhold, der naturligt påvirker udgiftspresset.

I Trekantområdet fremstår Middelfart Kommune som den, der klarer sig bedst. Med en benchmarkingindikator tæt på det forventede niveau demonstrerer Middelfart god omkostningsstyring og effektiv administration, trods et vist udgiftspres på myndighedsområdet.

I den modsatte ende står Kolding Kommune, der med en benchmarkingindikator på 104 ligger 4% over det forventede niveau. Her er der især større udgifter til administrative støttefunktioner og myndighedspersonale. Dette antyder, at kommunen har potentielle forbedringsmuligheder, hvor en optimering af ressourcerne kunne bidrage til at sænke administrationsudgifterne til et mere forventeligt niveau.

Fredericia og Vejle kommuner placerer sig begge omkring landsgennemsnittet. Fredericia viser god økonomisk styring på flere administrative områder, men har højere udgifter end forventet til myndighedsopgaver. Vejle ligger stabilt, men med betydelige udgifter til myndighedspersonale. Dette kan indikere, at Vejle Kommune oplever særlige opgavemæssige udfordringer, som medfører ekstra behov for administrative ressourcer.

»Selv efter justeringer for rammevilkår er der stadig store forskelle mellem kommunernes udgifter. Middelfart viser god omkostningsstyring, mens Kolding potentielt har rum til forbedringer,« fremgår det af analysen.

Benchmarkingenheden understreger vigtigheden af løbende at følge op på administrationsudgifterne som en central del af kommunernes økonomiske planlægning. Ved at identificere, hvor udgifterne ligger over eller under forventet niveau, får kommunernes ledelser konkrete værktøjer til at forbedre effektiviteten, prioritere ressourcer optimalt og styrke det økonomiske råderum til andre vigtige områder som sundhed, skole og social omsorg.