I en nylig udgivet rapport foreslås det at afskaffe 10. klasse landet over. Dette har skaber bekymring og uro blandt landets efterskoler. Vi har talt med Morten Svane, forstander for Koldingegnens Idrætsefterskole, og Kay Flinker, forstander for Vejlefjord Efterskole, om deres syn på dette forslag og hvilke konsekvenser det kan have for efterskolesektoren.
Der er både tristhed og uforståenhed over for forslaget, det fremstår som en løsning der alene er udregnet på papiret. Muligvis er der besparelserne på kort sigt, men det kan ende med at koste meget mere på lang sigt. 10. klasse på efterskoler er vigtig for elevernes personlige udvikling og “grounding”, og en nedlæggelse er ikke vejen frem.
– Vi har holdt møde i efterskoleforeningen. Der blev udtrykt sorg og forvirring over den kommissionens beslutning. Selvom vi anerkender, at der er udfordringer i samfundet, mener vi, at kommissionens løsning virker som en regnearksøvelse. Som ansvarlige for de unge kan vi se, at på lang sigt vil denne beslutning koste mere end de besparelser, der er tilgængelige på kort sigt, udtaler Morten Svane, forstander på Koldingegnens Idrætsefterskole.
Han erklærer sig dog enig i, at der skal udvikling ti og sektoren skal forbedres. Men en nedlæggelse virker uhænsigtsmæssig.
– Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at udvikle 10. klasse og imødekomme de stigende krav. Vi ønsker alle at blive bedre, og vi er villige til at bidrage til denne udvikling. Men at nedlægge 10. klasse er ikke den rigtige løsning. Selvom mange elever i 9. klasse kan gå videre til gymnasiet, giver det 10. skoleår en solid basis. Unge bliver ikke mere robuste, når de går ud af 9. klasse. Faktisk bruger mange elever det ekstra år på at finde sig selv og deres drømme, siger Svane.
Kay Flinker er enig i, at en afskaffelse af 10. klasse vil medføre store udfordringer for efterskolerne og kræve omfattende omstruktureringer. Han fremhæver, at 10. klasse på efterskoler har været en stor succes for elevernes menneskelige, modenhedsmæssige og udviklingsmæssige vækst. Han stiller ligeledes spørgsmålstegn ved hensigten bag forslaget og antyder, at det kunne være et politisk skridt snarere end et skridt, der tager hensyn til elever og forældre.
– Når det kommer til menneskelig, modenhedsmæssig og udviklingsmæssig udvikling, har 10. klasse på efterskoler vist sig at være en enorm succes. Men jeg spekulerer på, hvad der er hensigten med denne ændring. Hvis formålet er at skubbe flere elever over på erhvervsuddannelserne, er det mere en politisk ændring end en ændring, der kommer fra de unge og deres forældre, siger Kay Flinker.
Flinker nævner desuden, at undersøgelser viser, at unge, der har gennemført 10. klasse, har en højere gennemførselsprocent på ungdomsuddannelserne. Han mener, at efterskoleåret har stor betydning for elevernes sociale kompetencer og trivsel, hvilket er en vigtig faktor at tage i betragtning.
– Undersøgelser viser, at de unge, der har gennemført 10. klasse, har en højere gennemførselsprocent på ungdomsuddannelserne. Personligt mener jeg, at dette har stor betydning for de unges fremtid. De bliver bedre til at opbygge sociale relationer, og dette bliver mere og mere vigtigt for dem. Desværre har vi ikke de stærkeste årgange lige nu, når det kommer til trivsel, forklarer han.
Begge forstandere er enige om, at der er plads til forbedringer og udvikling af 10. klasse, men de mener, at en afskaffelse ikke er løsningen. Efterskolesektoren holder vejret, mens de venter på den endelige beslutning om dette kontroversielle forslag.