KOLDING. Den nye adgangsvej ind til Marina Syd i Kolding er som et pilotprojekt blevet asfalteret med en nyudviklet belægning, der har en lavere klimabelastning end den asfalt, der normalt bruges på veje i Danmark.
Vejen skal de kommende år udsættes for tung lastbilstrafik, og hvis belægningen består testen, kan den være med til at mindske udledningen af CO2, når fremtidige veje og cykelstier skal have ny belægning.
Kolding Kommune har indgået en aftale med Peab Asfalt om at afprøve den nye belægning. I første omgang er vejen reserveret tung trafik til marinapladsen og det nye slæbested, som blev etableret sidste år. Senere bliver den nye vej hovedindgangen til Kolding Lystbådehavn og det kommende Marina City og vandsportscenter.
Projektchef for Marina City i Kolding Kommune, Bjarne Tang Lauridsen, siger: »Marina City skal være et flagskib inden for bæredygtighed. Projektet er præcertificeret med guld efter den internationale bæredygtighedsstandard DGNB. Det indebærer, at vi konstant skal forsøge at finde de mest bæredygtige måder at gøre tingene på. Vi er derfor stolte af at få mulighed for at teste en helt ny asfalt, der efter leverandørens beregninger kan nedbringe udledningen af CO2 med hele 80 pct. i forhold til traditionel asfalt.«
Den nye asfalt er udviklet af Peab Asfalt. Omkring 90 procent af materialet består af genbrug i form af affræset asfalt, genbrugte jernbaneskærver og bio-olie fra plantemateriale. De eneste ikke-genbrugte materialer er sand fra en lokal grusgrav og bindemidlet bitumen. Asfalten er produceret med ren vedvarende energi fra biogas samt sol- og vindstrøm.
Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed hos Peab Asfalt, siger: »I Peab er vi meget glade for interessen fra Kolding Kommune og for muligheden for at teste det, som vi tror og håber, bliver fremtidens asfalt inden for en overskuelig årrække. Al vores forskning og udvikling – også på nordisk plan – retter sig imod asfalt med net-zero CO2-udledning. Med denne teststrækning har vi taget et meget stort skridt i den retning.«
Den nye adgangsvej fra Skamlingvejen til Marina Syd blev anlagt hen over sommeren og er cirka 250 meter lang. Den skal forbedre trafikforholdene i området og er velegnet som testvej, da mange tunge køretøjer kommer til at benytte den i de kommende år.
»Vi kommer spændt til at følge, hvordan den nye belægning klarer den tunge trafik. Adgangsvejen er faktisk meget velegnet til sådan en test, da der kommer til at køre rigtigt mange tunge køretøjer på vejen de kommende år, hvor Marina Syd skal udvides, ligesom den kommende Marina City og et nyt vandsportscenter står for døren. Hvis kvaliteten af den nye asfalt viser sig at være i orden, vil den helt sikkert være i spil, når vi i fremtiden skal vælge asfalt til vores veje og cykelstier, hvor målet også er at nedbringe udledningen af CO2,« siger Bjarne Tang Lauridsen.
Marina City er et udviklingsprojekt, der skal skabe en ny bydel og en lystbådehavn med omkring 1.000 bådpladser ved Kolding Fjord.