Mens mange taler om forsvindende butikker og øget konkurrence fra onlinehandel, har Susanne Godskesen fra Como Shoes en anden oplevelse. I hendes butik på Torvet i Middelfart oplever hun nemlig, at kunderne fortsat vender tilbage, og at fysiske butikker stadig har en vigtig plads i bybilledet. Med over 16 års erfaring i branchen og tilmed en digital tilstedeværelse er Susanne vidne til, hvordan kombinationen af butik og webshop kan skabe vækst og gennemslagskraft.
I den lyse, indbydende butik ved siden af Café Razz og Guldkronen står skoene snorlige på hylderne, og der hersker en rolig stemning. Susanne og hendes datter Maria byder os smilende velkommen, klar til at fortælle om deres udvikling af butik og webshop i Middelfart.
– Der er virkelig en klar tendens at spore, indleder Susanne, der startede Como Shoes i Assens, har haft butik i Odense og senere flyttede butikken til Middelfart.
– I 2020 åbnede jeg en ny butik her i Middelfart, og her har jeg set en enorm vækst. Nu står butikken faktisk for knap 75 procent af salget – en betydelig stigning fra de tidligere 45-50 procent under coronapandemien, og de 50-50 procent, jeg oplevede inden.
Susannes historie er ikke enestående. En ny undersøgelse fra DI Handel viser nemlig, at over halvdelen af danskernes køb af varer og produkter stadig sker i fysiske butikker. Ifølge rapporten “Omni-channel i detailhandel” fra DI Handel udgør fysiske køb 54 procent af alle detailkøb, mens 42 procent sker online. Undersøgelsen, der dækker de seneste 12 måneder og bygger på svar fra over 9.000 danskere, peger på, at myten om, at onlinehandel dræber de fysiske butikker, er langt fra sandheden.
En loyal kundegruppe og lokal tilknytning
Susanne har selv gjort sig nogle tanker om, hvorfor Como Shoes’ fysiske butik i øjeblikket oplever større vækst end webshoppen.
Middelfart har først og fremmest vist sig som en solid base for Como Shoes, og ifølge Susanne er byen en god handelsby.
– Jeg oplever, at folk er mere interesserede i at kigge i butikkerne her. Og hvis de først kommer ind og kigger, og man får en dialog med kunderne, så har man dem jo faktisk allerede lidt i hånden, siger hun med et smil.
Butikken har altid tiltrukket kunder fra hele landet på grund af sine unikke skomærker, der også kan være svære at finde andre steder, men Middelfarts placering som knudepunkt spiller måske også en rolle. Byens centrale beliggenhed i Lillebælt gør det nemt for kunder fra både Jylland og Sjælland at besøge hendes butik.
– Fordi jeg har haft webshoppen i 16 år, har jeg kunder fra både Jylland og Sjælland. Når de så skal over broen eller til Fyn, kommer de forbi her. Det kan være en af grundene, og beliggenheden er helt sikkert en fordel, bemærker hun.
Imens er hendes største kundegruppe også voksne på mellem 30 og 80 år, som ofte ønsker at prøve skoene, før de køber.
– Mine sko er håndlavede, så der kan være variationer. Samme model og størrelse kan føles forskelligt, fordi de er håndlavede. Det er nok også en væsentlig årsag til, at folk vælger at komme herind, forklarer Susanne.
Kombineret butik og digital tilstedeværelse
Med en webshop siden 2008 har Como Shoes fulgt med tidens digitale udvikling. Da Susanne overtog butikken for 16 år siden, var hun hurtig til at oprette en webshop. På det tidspunkt var Como Shoes en af de første små butikker i Danmark, der solgte sko online, hvilket var en ny og spændende udvikling i branchen.
– Da jeg overtog butikken, tænkte jeg: ‘Åh nej, nu kommer krisen, hvad skal jeg gøre?’ Så jeg lavede webshoppen, og det gik rigtig godt, fortæller Susanne om webshoppens opstart.
Senere hen er butikken også kommet på de sociale medier:
– Vi er også både på Instagram og Facebook, hvor vi henviser til webshoppen og opfordrer til, at de kigger ind i butikken.
Imens er det for indehaveren også vigtigt, at webshoppen og de digitale medier ikke erstatter den fysiske butik – de to kanaler skal snarere supplere hinanden.
– Selvom vi er både på Instagram og Facebook, så laver vi ikke en masse videoer eller livesalg. Vi lægger billeder og beskrivelser op, og kunderne bruger ofte vores hjemmeside som inspiration, fortæller hun.
En kombination som den hos Como Shoes, hvor fysiske og digitale kanaler spiller sammen, er netop det undersøgelsen fra DI Handel viser giver en klar fordel. Undersøgelsen viser blandt andet også, at mange forbrugere bruger den såkaldte click & collect-funktion, hvor de bestiller varer online og derefter henter dem fysisk i butikken, og det er også en løsning, som kunderne benytter hos Como Shoes, bemærker Susanne:
– Det er der faktisk en del der gør. Det er fordi de vil være sikre på, at varen er der. De går ind og lægger den i kurven, gennemfører købet og vælger afhentning i Como Shoes. Så ved de, at vi plukker varen om morgenen, og så står den klar, hvis de kommer langvejs fra – men også hvis de kommer fra byen her. Det oplever jeg tit.
Ærlighed og personlig service
Sidst handler det for Susanne ikke kun om at sælge sko, men også om at give en oplevelse og være ærlig.
– Hvis en sko ikke passer ordentligt, siger jeg det til kunden. Mange kunder siger, at de synes, det er skønt, at vi er ærlige. De fleste sælgere siger bare, ‘Det ser godt ud,’ men det gør vi ikke. Hos os skal man kunne tåle at høre vores ærlige mening, siger hun.
De forsøger også at genskabe den samme oplevelse af ærlighed på deres hjemmeside:
– Jeg tror ikke, alle læser det, men jeg beskriver faktisk varerne meget grundigt og ærligt. Hvis du har en smal fod, skal du for eksempel holde dig fra en bestemt model, eller hvis en anden model kun passer til smalle ankler, skriver jeg det også. Folk er ikke vant til den slags service, men jeg gør alt, hvad jeg kan, for at gøre det let for dem.
Den personlige service og ærlighed er noget, kunderne sætter pris på, og som ifølge Susanne gør en forskel.
Et blik mod fremtiden
Lige nu ser Susanne optimistisk på fremtiden for de fysiske butikker i byen.
– Det, jeg hører kunderne sige, er, at de ikke ønsker at handle på nettet. Mange af dem går næsten imod det og siger, ‘Jeg vil ikke handle på nettet; jeg vil støtte de små butikker.’ Jeg synes, den holdning er blevet mere fremtrædende efter corona, hvor kunderne har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at handle i fysiske butikker. Jeg tror, de er klar over, at hvis de ikke kommer i de fysiske butikker, vil der kun være webshops tilbage.
Susanne har en fornemmelse af, at voksne mænd heller ikke køber deres sko på nettet – de vil gerne ud i butikkerne. Derfor har de udvidet sortimentet med herresko som en del af en ny satsning.
– Jeg har oplevet, at mange mænd spørger, hvorfor vi ikke har ordentlige herresko. Så nu er det spændende at se, om de kommer. Vi sælger allerede herresko, men det er meget nyt. Jeg har en fornemmelse af, at voksne mænd heller ikke køber deres sko på nettet – de vil ud i butikkerne, siger hun og afslutter med at fortælle om de mange par, der allerede besøgte butikken i weekenden:
– I weekenden havde vi mange par, der kom og købte sko begge to, og det er jo virkelig hyggeligt.