POLITIK. Fra mandag den 15. september til onsdag den 17. september tager formandskabet i Trekantområdet Danmark til Bruxelles. Her skal borgmester i Vejle, Jens Ejner Christensen, og borgmester i Middelfart, Johannes Lundsfryd Jensen, sammen med direktøren for Billund Lufthavn, Jan Hessellund, og ADP’s direktør, Rune D. Rasmussen, undersøge mulighederne for at styrke Trekantområdets position i EU.

Trekantområdet er med sin placering og infrastruktur allerede blandt de mest centrale områder i Danmark. Men nu undersøges det, om området kan blive udpeget af EU som et Urban Node TEN-T-område og dermed opnå status som et såkaldt Core-område.

En sådan udpegning vil give kommuner og virksomheder bedre muligheder for at søge om EU-midler til blandt andet infrastrukturprojekter. Urban Nodes er i TEN-T-regi områder, hvor transportformer som havne, lufthavne, togstationer og logistikplatforme er forbundet på tværs, så lokal, regional og international trafik bindes sammen.

»En udpegning som Core-område kan styrke vores transport-, logistik- og energivirksomheder, og give de private og offentlige aktører adgang til at søge projektmidler i EU-systemet i en større skala, end det er muligt i dag. Trekantområdet er et dansk kraftcenter, og derfor synes jeg også, vi skal fortælle den historie i EU« siger Jens Ejner Christensen, bestyrelsesformand i Trekantområdet Danmark og borgmester i Vejle.

Målet med TEN-T-forordningen er at skabe et effektivt, bæredygtigt og multimodalt transportnet på tværs af EU. Her forbindes jernbaner, vandveje, havne, lufthavne, terminaler og veje gennem by-knudepunkter. Udpegningen foregår via en ansøgning til EU, hvor afgørelsen træffes administrativt.

»Trekantområdet har alle de elementer, som TEN-T-forordningen nævner, fx lufthavn og havn. Derfor bliver det også interessant at høre, hvad de mener i forhold til Trekantområdets muligheder. Jeg er desuden rigtig glad for, at både Billund Lufthavns og ADP’s direktør har prioriteret at tage med til Bruxelles, fordi det styrker vores fortælling om Trekantområdet som et dynamisk område, hvor kommercielle og offentlige aktører arbejder tæt sammen« siger Johannes Lundsfryd Jensen, næstformand i Trekantområdet Danmark og borgmester i Middelfart.

TEN-T-forordningen blev indført i EU i 1980’erne for at skabe social, økonomisk og territorial sammenhængskraft i hele EU. Transportinfrastrukturen skal understøtte det indre marked og samtidig bidrage til at nå de europæiske klimamål.

Rejsen til Bruxelles koster i alt cirka 47.000 kroner til fly, hotel, transport og forplejning. Udgiften afholdes af Trekantområdet Danmarks sekretariat.