Det ekstreme vejr, som i løbet af det seneste døgn har præget Italien, har skabt betydelige udfordringer for rejsende, hvis køretøjer er blevet beskadiget af hagl. SOS International har reageret hurtigt, idet de har indkaldt al disponibel mandskab for at håndtere denne uventede situation.
SOS International kæmper på højtryk for at hjælpe de rejsende i Italien, der er ramt af det seneste døgns ødelæggende vejr. Organisationen har indkaldt alle tilgængelige ressourcer og arbejder utrætteligt for at løse den ekstraordinære situation, der er opstået.
Udfordringerne er mange, og det er i øjeblikket vanskeligt at finde alternative hjem-transportformer. Dette skyldes primært to faktorer: det omfattende uvejr samt det faktum, at hændelsen falder midt i højsæsonen. På dette tidspunkt af året er der i forvejen stor belastning på busselskaber, flyselskaber og biludlejningsfirmaer.
Trods de nævnte udfordringer har SOS International gjort betydelige fremskridt i deres søgen efter alternative transportmidler hjem. De har indgået aftaler med flere danske busselskaber, der allerede har påbegyndt rejsen mod Italien for at hente de strandede rejsende. Som det ser ud nu, kan de første rejsende forvente at begynde rejsen hjem mod Danmark i morgen, onsdag. Hjemtransporten vil fortsætte de kommende dage, indtil alle er sikret hjemrejse.
Arbejdet med at kontakte og koordinere hjemrejsen for de mange rejsende fortsætter uafbrudt. SOS Internationals vagtcentral kontakter løbende de rejsende for at aftale afhentning og koordinere næste skridt.
Telefonsystemet har i løbet af dagen haft problemer på grund af det høje antal opkald, hvilket har skabt yderligere udfordringer. Disse problemer er dog nu løst, selvom der stadig kan være ventetid på telefonen.
For de rejsende, der stadig venter på kontakt med SOS International, er følgende information vigtig:
Hvis du allerede har talt med SOS International og har modtaget en sms-bekræftelse på, at din sag er oprettet, bedes du vente på deres opkald. Al disponibelt mandskab er indkaldt og vil kontakte dig så hurtigt som muligt.
Hvis du har forsøgt at kontakte dem, men ikke har fået fat i dem, bedes du forsøge igen, så de kan oprette din sag i systemet. Ventetiden på telefonen er løbende blevet mindre i løbet af dagen, ikke mindst takket være det ekstra mandskab, der er indkaldt.