BUSINESS. En ny rapport fra VisitDenmark viser, at 2023 blev et historisk år for turismen i Kolding. Aldrig tidligere har turisterne brugt flere penge i kommunen. Det samlede turismeforbrug nåede hele 2,716 mia. kroner, hvilket er en stigning på 3 % i forhold til året før.

Den imponerende vækst understreger tydeligt, hvilket stort potentiale turismen har for lokal udvikling, kultur og økonomi. Turismen skaber ikke alene økonomisk vækst, men også nye arbejdspladser og liv i byens gader, butikker og restauranter.

Koldings borgmester, Knud Erik Langhoff, er begejstret for udviklingen:

»Når vi ser en fortsat stigning i turismeforbruget, så handler det ikke kun om gæster – men om, hvordan vi bygger en kommune, folk har lyst til at være i – både som besøgende og som borgere. Turismen skaber liv i gaden, arbejdspladser og et stærkere kulturliv. Den gør Kolding til en mere attraktiv by at bo i, flytte til og investere i.«

Væksten kommer alle byer til gavn

Turismens økonomiske effekt spreder sig langt ud over kommunens grænser. En gæst, der besøger Trapholt i Kolding, kan sagtens vælge at besøge LEGO House i Billund dagen efter, overnatte på Kirk Suites i Vejle og købe en is ved stranden i Fredericia. Derfor er det vigtigt at tænke i fælles, regionale oplevelser.

Martin Perregaard-Bitsch, direktør for Destination Trekantområdet.

»Gæsten kommer, fordi vi har noget at byde på – men bliver, fordi det hele hænger sammen. Uanset om det handler om ferie, forretning eller faglige netværk, så er sammenhæng og kvalitet afgørende. Det er dér, både den gode oplevelse og den bæredygtige turisme opstår,« siger Martin Perregaard-Bitsch, direktør for Destination Trekantområdet.

Kultur som drivkraft

Kulturlivet spiller en særlig rolle i Koldings positive udvikling. Museet Trapholt oplevede i 2023 en imponerende fremgang med hele 108.133 besøgende – heraf mange internationale gæster – og en rekordhøj gæstetilfredshed. Desuden har museet en større udvidelse på vej, som skal styrke museets betydning både lokalt og nationalt.

»Vi oplever stor fremgang i antallet af udenlandske gæster på Trapholt. Faktisk er hele 10 procent af vores gæster i dag fra Tyskland. Det er meget positivt både for museet og hele området,« siger Karen Holdaway Grøn, direktør for Trapholt.

Klar prioritering nødvendig

Den øgede turisme skaber uden tvivl vækst, men hvordan denne vækst udnyttes er helt afgørende. Derfor understreger Martin Perregaard-Bitsch behovet for en vedvarende politisk prioritering af turismen:

»Hvis vi vil blive ved med at tiltrække gæster og styrke byernes liv, kræver det fortsat en stærk prioritering fra kommunerne. Vækst som den, vi har set i 2023, kommer ikke af sig selv. Den er resultatet af lokalt engagement og viljen til at se turisme som en langsigtet samfundsopgave.«