KOLDING. I Kolding Kommune bliver undervisning og læring i stigende grad flyttet ud af klasselokalet og ind i naturen, kulturen og foreningslivet. Et tæt samarbejde mellem skoler, dagtilbud og lokale aktører har de seneste år givet børn og unge nye, sanselige måder at lære på – og indsatsen fortsætter.

Projekter som Feel Me på Trapholt, sprogfitness på biblioteket, ”Jæger for en dag” på Naturskolen og foredrag på Skamlingsbanken er blot nogle af de læringsforløb, der er vokset frem i samarbejdet.

I foråret 2024 besluttede byrådets udvalg for Børn og Uddannelse, Kultur samt Sundhed og Fritid at styrke brugen af eksterne læringsmiljøer – både for at øge trivslen og for at skabe mere varieret undervisning. Efter det første år er resultaterne tydelige: flere forløb, flere deltagende børn og et tættere samspil mellem skoler, institutioner og lokale partnere.

Læring – ikke bare oplevelser

Formand for Børn- og Uddannelsesudvalget, Hans Holmer, glæder sig over udviklingen.

»Vi ser, at skoler og institutioner gradvist arbejder mere og mere med de eksterne læringsmiljøer. Samarbejdet bliver i stigende grad en integreret del af en systematisk læringsindsats. Det handler altså ikke bare om oplevelser, men om reel læring,« siger han.

Et eksempel er projektet Trapholt To Go, hvor kommunens 5. klasser ”adopterer” et kunstværk og arbejder med det, mens museet er under ombygning. »Det er et forløb, der byder på både faglig og tværfaglig undervisning – og samtidig unikke oplevelser for eleverne,« forklarer Hans Holmer.

Kulturinstitutioner åbner dørene

De eksterne læringsforløb bliver udbudt af både kommunale og private aktører. Formålet er at bringe dygtige fagfolk og nye faglige vinkler ind i børns hverdag.

I alt 15 forskellige kultur-, natur- og sociale institutioner tilbyder nu forløb for både børn i dagtilbud og elever i skolen.

Formand for Kulturudvalget, Ole Martensen, kalder indsatsen et skoleeksempel på, hvordan Kolding som kulturkommune kan give børn og unge stærke oplevelser med i rygsækken.

»Det er vigtigt, at børn, der vokser op i en stærk kulturkommune som Kolding, møder kulturen både i dagtilbud, i skolen og i fritiden. Jeg er glad og stolt over det arbejde, vores kulturinstitutioner leverer til gavn for alle børn i kommunen,« siger han.

Foreningslivet rykker ind i folkeskolen

Også det lokale foreningsliv spiller en stadig større rolle i skoledagen. I øjeblikket står ti lokale foreninger bag forløb, hvor børn kan prøve alt fra karate og floorball til håndbold.

»Samarbejdet med foreningerne skaber ikke bare sjov og bevægelse i skoledagen. Vi vil også vise børnene, hvor mange spændende muligheder der ligger lige uden for skoledøren,« siger Birgitte Kragh, formand for Sundheds- og Fritidsudvalget.

»Ved at bringe foreningslivet ind i skolen vil vi inspirere børn til at udforske nye interesser og blive en del af fællesskaberne i lokalområdet.«

Et samarbejde, der vokser

Efter det første år er der politisk enighed om, at samarbejdet skal fortsætte – og styrkes. Ambitionen er, at endnu flere børn og unge i Kolding skal opleve, at læring ikke kun foregår bag et skrivebord, men kan ske i mødet med kunst, natur og fællesskab.

Som Hans Holmer formulerer det: »Når børnene får lov at lære gennem hænderne, sanserne og oplevelserne, så bliver læringen ikke bare større – den bliver husket.«