Henrik blev i 2009 udsat for grov vold og fik stor hjælp af offerrådgiverne. Nu er han selv rådgiver og hjælper andre.

Kan en telefonsamtale gøre en forskel i et menneskes liv?

To samtaler med 14 års mellemrum har gjort netop dette for den nu 33-årige Henrik, der bor i Sydjylland.

Tilbage i 2009 bliver han en lørdag nat udsat for grov vold af nogle gerningsmænd, som han hverken kender eller har noget udestående med.
Denne type overfald sker heldigvis yderst sjældent. Men hændelsen kan sætte alvorlige spor hos den person, det går ud over. Og det gør det hos Henrik.

Han kommer umiddelbart efter overfaldet på skadestuen, som anmelder sagen til politiet.

Et afgørende opkald
Ved det første møde med politiet på skadestuen om natten får han et telefonnummer til Offerrådgivningen i Danmark (OID).
Det benytter han sig af dagen efter. Og kontakten kommer til at spille en stor rolle i det videre forløb – helt frem til at gerningsmændene bliver dømt i retten.

Rådgiveren får kyndigt spurgt ind til, hvordan Henrik har det, og får fremhævet, hvad der er vigtigt at forholde sig til, både på det praktiske og på det personlige plan.

– Offerrådgiveren understreger, at det er vigtigt, at jeg allerede om mandagen tager op på politistationen og bliver afhørt. Han fremhæver, at hvis jeg ikke gør det, kan gerningsmændene begå vold uden konsekvenser. Man kan sige, at han stiller sit mod til rådighed for mig i en fase, hvor jeg ellers har mest lyst til blot at lægge det hele bag mig, fordi jeg er bange. Han viser, at jeg ikke er alene, hvor jeg ellers føler mig meget sårbar, husker Henrik.

Uden skyld
En anden vigtig ting er, at offerrådgiveren får Henrik til at erkende, at han var uden skyld i overfaldet.

– Jeg kan huske, at jeg skammer mig over, at jeg er blevet overfaldet. Jeg tænker, at jeg burde have gjort noget anderledes den nat, selvom jeg slet ikke kan sætte ord på, hvad det skulle være. Her er rådgiveren god til at få mig til at se tingene udefra. At jeg er uden skyld. Jeg valgte ikke selv at blive overfaldet. Det var gerningsmændene, der havde udsat mig for volden. Det betyder meget for mig, pointerer Henrik.

Får overblik
En vigtig faktor i hele forløbet er, at rådgiveren kan give Henrik overblikket i forhold til, hvad der er vigtigt at tage stilling til her og nu: At han får en bistandsadvokat, der netop skal varetage hans interesser, mens retssagen står på, i forhold til erstatning m.m., og at han er opmærksom på reglerne i forhold til sygemelding, fremadrettet behandling i forhold til eventuelle varige men m.m.

Selv mange år efter husker Henrik detaljerne om forløbet.

– Rådgivningen har haft en stor, positiv effekt på mig. Og den inspirerede mig, fremhæver han.

Og den inspiration fører frem til den næste telefonsamtale.

Ny samtale
For nyligt gennemførte han den første samtale – nu som nyuddannet rådgiver.

– Det var jo på mange måder en ilddåb, selvom vi har fået et grundigt uddannelsesforløb, hvor vi bliver klædt på til at rådgive mennesker i krise, pointerer Henrik.

Opkaldet kom fra en ung mand, der – ligesom Henrik – var blevet udsat for vold. I dette tilfælde nogle måneder tidligere.

– På et tidspunkt siger manden, at det går jo meget godt, bare jeg ikke taler om det, som er sket. Da kunne jeg virkelig genkende mig selv. Det kan give min rådgivning en ekstra tyngde, at jeg ud over at være professionel også ved, hvordan man kan opleve at være offer, og hvilken forskel værdifuld rådgivning kan gøre, fortæller den nyuddannede rådgiver.

Rådgivning i 25 år
I år fejrer Offerrådgiverne 25 års jubilæum. Rådgivningen er blandt en række tiltag fra Christiansborg, hvor målet er at styrke retsstillingen for ofre for forbrydelser.

I årene efter er det blevet til tusinder af rådgivninger, hvor borgere som Henrik og andre ofre, vidner og pårørende til voldsomme hændelser har fået konkret og kvalificeret rådgivning.

Ros fra politiet
Mange ledere i politiet har fulgt rådgiverne i Syd- og Sønderjylland igennem årene.
Blandt dem er vicepolitiinspektør Jacob Rindom, der siden 2022 har været leder af politikredsens forebyggelsessektion. Han uddeler stor ros til rådgiverne.

– Rådgivernes indsats har været uvurderlig. De har påtaget sig en stor opgave, som de har løftet med bravur. De har håndteret vanskelige samtaler yderst professionelt, været bisiddere for ofre, når de skulle i retten, og hele vejen igennem været en stor støtte for borgere, der både havde brug for akut og mere langsigtet rådgivning til at lægge en voldsom hændelse bag sig, fremhæver han.

Gennem sit arbejde hos Offerrådgiverne hjælper han nu andre med at finde denne styrke. I sin ny rolle som rådgiver viser Henrik, at man ikke kun kan overleve, men også blomstre efter en traumatisk oplevelse. Dette er et kraftfuldt budskab om håb og genoprettelse, der inspirerer os alle.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her