Hvis man spørger store virksomheder, om de kan bruge unge hjerner til at tænke anderledes produktideer og marketingtiltag, så er svaret generelt stort ja. Det er i hvert fald den konklusion, som hvert år bliver draget i Fredericia, når knap 600 skoleelever har været bragt sammen på den tre dage lange innovationscamp, InnoCamp. En række virksomheder kommer med udfordringer, som eleverne skal løse, og år efter år bliver der høstet værdifulde ideer og input.

Fredericia Kommune og erhvervsskolerne i Fredericia har i fire år haft stor succes med at lave en anderledes brobygning mellem folkeskolerne og ungdomsuddannelserne. I år er det 5. år i træk, at bolden bliver givet op til innovationscamp – InnoCamp 2014 i Fredericia Idrætscenter. Alt i alt skal godt 300 elever fra Kirstinebjergskolen, Erritsø Fællesskole, Ullerup Bæk Skolen og Fjordbakkeskolen deltage sammen med knap 300 elever fra IBC Fredericia Middelfart, EUC Lillebælt, Fredericia Gymnasium, Social- og Sundhedsskolen og 10´ende. For første gang deltager en af byens privatskoler, Fredericia Realskole, med tre klasser.

Spændende og innovative tanker

Sidste års vinderhold havde arbejdet med en udfordring stillet af Carlsberg, og gruppen fik mange roser for deres deres bud på, hvordan man får flere kunder til at vælge Carlberg Sport. Eleverne havde ”udviklet” en app med en konkurrence, som gør kunderne i stand til at designe deres egen etiket til Carlsberg Sport.

I år er det virksomhederne Spar Nord, Fredericia Furniture, T. Hansen, Fredericia Shopping, Fredericia Idrætscenter og Fredericia Kommune, der skal præsentere eleverne for nye udfordringer. Tager man udgangspunkt i de kommentarer, der kom fra virksomhederne sidste år, er der ingen tvivl om, at der på femte år bliver tænkt mange spændende og innovative tanker i Fredericia Idrætscenter, hvor campen finder sted.

– Mange af de ting, som eleverne havde tænkt omkring vores udfordring, det var ting, som VEKSØ rent faktisk arbejder med i dag. Så, de ting vil vi naturligvis bruge aktivt, når vi skal ud og tale med vores kunder, fortalte salgschef hos VEKSØ, Nicolai Holst Egebjerg.

– Jeg havde allerede op til finalen vist vores marketingafdeling nogle billeder af de unges ideer, og de var meget imponeret. Stort set alle de bud, der kom på vores udfordring, kan realiseres med det samme. Eleverne var imponerende hurtige til at komme i gang med ideudviklingen, lød det fra HR manager, Jerry Fogh, der repræsenterede Carlsberg på campen.

(Foto: PR )